הפדרל ריזרב מותיר את הריבית ללא שינוי; האטה בצמיחה ובצריכה הפרטית

ברוב של 9 נגד 1 החליטה ועידת השוק הפתוח להותיר את הריבית ללא שינוי ■ חברת ועידה אחת ביקשה להעלות כבר עכשיו את הריבית ברבע אחוז ■ תשואות האג"ח הממשלתי האמריקאי יורדות לכל אורך העקום

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

בהתאם לתחזיות המוקדמות הותיר הפדרל ריזרב את הריבית ללא שינוי. בנימוקים כותבי חברת ועידת השוק הפתוח (FOMC) כי שוק העבודה משתפר למרות ההאטה בקצב הצמיחה.

בנימוקי ההחלטה כותבים עוד חברי ועידת השוק הפתוח, כי האטה בצמיחה ניכרת בפעילות הכלכלית ולמרות היציבות בהכנסה הפרטית הרי שהיקף הצריכה הפרטית מתמן. יש לציין כי הצריכה הפרטית היא אינדיקטור חשוב מאוד לכלכלות העולם המערבי ובארה"ב היא מהווה חלק ניכר (ויש נתונים שמצביעים על שני שליש מהתוצר) מהצמיחה.

הירידה בצריכה הפרטית, למרות היציבות והעלייה המתונה בהכנסה לנפש, מבטאת יותר מכל את חוסר האמון של הציבור האמריקאי בצמיחה של הכלכלה וביכולתה להמשיך לספק מקומות עבודה יציבים שמשלמים שכר סביר ולכן הציבור האמריקאי מעדיף לצמצם חובות ולחסוך יותר על פני לצרוך מה שגורר את הצמיחה בארה"ב כלפי מטה.

 

נראה כי הפדרל ריזרב מנסה לשדר לשווקים כי העלאת ריבית לא ירדה מהפרק, כשמצד שני הוא מדגיש שהצמיחה חלשה מידי - מה שלא תומך בהעלאת ריבית. האמביוולנטיות שמשדר הפד לשווקים משתקפת במחירי הנכסים השונים. בשוק האג"ח תופסים יותר את הכיוון של צמיחה חלשה, כלומר לא תהיה עליית ריבית בקרוב.

האמביוולנטיות משתקפת גם בכלי התקשורת השונים כשבבלומברג בחרו להדגיש את ההערכה כי הדלת נותרה פתוחה להעלאת ריבית ביוני, בעוד ברויטרס מדגישים את הצמיחה החלשה ואת העובדה שהפד לא ימהר להעלות ריבית.

בשוק האג"ח נראה מעדיפים את הפרשנות של רויטרס והתשואות על האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים יורדות ב-2 נקודות לרמה של 1.9% כשהאג"ח הקצרות לטווח של חצי שנה נסחרות בתשואה של 0.4%, ירידה של 4 נקודות.