"סופר מריו" משיב אש: הכסף הזול שלנו מציל את השווקים

נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי השיב לביקורת החריפה מצידם של מחוקקים בגרמניה וטען כי מדיניות ההקלה המוניטרית היא היחידה שמצליחה לתמוך בכלכלה ■ הוא טען בראיון למגזין "בילד" הגרמני כי הביקורת הקשה שהוטחה בו עלולה לפגוע בבנק המרכזי ובכלכלת גוש האירו

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי "השיב אש" למבקריו בגרמניה וטען כי מדיניות ההקלה האגרסיבית פועלת וכי הביקורת החריפה עלולה לפגוע בכלכלת גוש האירו. הוא הדגיש בנוסף כי הבנק חייב להישאר עצמאי ובלתי תלוי.

"דבר אחד ברור: ה-ECB מציית לחוק ולא לפוליטיקאים, או כמו שאחד מקודמי בתפקיד ניסח זאת, 'זה נורמלי לפוליטיקאים לבקר את הפעולות שלנו אך זה לא נורמלי עבורנו להקשיב להם'", אמר דראגי בראיון ל"בילד" הגרמני. הוא הדגיש עוד כי כל ביקורת שמערערת על עצמאותו של הבנק המרכזי האירופי עלולה לבלבל את העסקים והצרכנים ולהוביל לדחייה של השקעות והוצאות של משקי הבית ובכך לאלץ את הבנק המרכזי לפעול באופן אגרסיבי יותר כדי להשיג יציבות מחירים.

 

היחסים בין הבנק המרכזי האירופי ובין המחוקקים בגרמניה עלו על שרטון כאשר האחרונים ביקרו בחריפות את המדיניות היונית שאותה מוביל הבנק. הביקורת התמקדה לאחרונה בדראגי עצמו, שב-4 שנים האחרונות שלו בתפקיד בחר במדיניות אגרסיבית של הקלה כמותית ושיגר "בזוקות" גדולות בדמות רכישות אג"ח מסיביות וריבית שלילית, במטרה להאיץ את הצמיחה והאינפלציה האפסית בכלכלת גוש האירו האנמית. דראגי טען שהמדיניות הזו מצליחה לתמוך בכלכלה ולעודד השקעות חדשות. "זוהי המדיניות היחידה שהצליחה להאיץ את הצמיחה", לדבריו.

חלק מהביקורות בגרמניה עסקו במוצאו האיטלקי של דראגי וע"פ שמועות לא מבוססות מספר מחוקקים טענו כי נגיד הבנק המרכזי הבא חייב להיות גרמני. דראגי התייחס לכך בראיון וציין כי אין זה משנה מה מוצאו של נגיד הבנק. "אף אחד בעולם אינו מתעניין בעובדה שאני איטלקי מלבד התקשורת הגרמנית", אמר דראגי. "אני לא לוקח את זה אישית".