הפרט הקריטי ששכחו להגיד לזוכי הדירות המוזלות

הביקוש האדיר להגרלות הדירות המוזלות מגיע מכל עבר ועשרות אלפי ישראלים כבר נרשמו, אלא שלא כל ברי-המזל שעלו בגורל יוכלו לממש את הזכייה בשל טעות קריטית שעשו באוצר

אתר מחיר למשתכן / צילום מסך
אתר מחיר למשתכן / צילום מסך

בתקופה האחרונה נסגרו ההגרלות הראשונות של מחיר למשתכן. כמה מאות אנשים ברי-מזל עלו בגורל והצליחו לזכות בזכות לרכישת דירה מוזלת בחסות המדינה. אין ספק שמדובר בהטבה משמעותית למי שזכה אבל רגע אחרי הזכיות ורגע לפני שנדרשו הרוכשים לחתום על החוזים מול הקבלן התברר שמישהו שם למעשה שכח לסגור את כל הקצוות של התוכנית הממשלתית.

בימים הראשונים התברר לכמה מהזוכים, כי למרות שקיבלו הטבה של מאות אלפי שקלים ברכישת הדירה, לא בטוח שהם יוכלו לממש אותה בגלל שהבנקים לא ממהרים לתת להם משכנתא.

כן, התוכנית שרצה כבר חודשים כנראה לא נסגרה כמו שצריך עם הבנקים ואלו החליטו לעשות שריר לשר האוצר. יש מי שטוען שגם ההחלטה על הגבלת שכר הבכירים נכנסה כאן לתמונה, אבל בכל מקרה, את הזוכים בהגרלות זה לא כל כך מעניין כמו העובדה שנראה שהם לא יוכלו לקבל משכנתא.

כאן המקום להסביר עוד דבר קטן אבל משמעותי מאוד בתוכנית מחיר למשתכן כמו גם בענף הנדל"ן בכלל. לאחר קריסת חברת חפציבה ב-2007, נחקק חוק שקבע כי כספי הרוכשים יהיו מובטחים על ידי מה שנקרא ערבות חוק מכר. הבטחת זכויות הרוכשים יכולה להיעשות על ידי ערבות חוק מכר שמשלם הקבלן, ערבות חוק מכר על ידי חברת ביטוח או הערת אזהרה במקרה שלפרויקט אין ליווי בנקאי. במקרה של מחיר למשתכן, מספר קבלנים החליטו לבחור באפשרות השלישית, הערת אזהרה, אבל המשמעות היא שלפרויקט אין ליווי בנקאי. זו הבעיה האמיתית בפניה עומדים הבנקים ונכון להיום עדיין לא נמצא לה פיתרון.

חשוב להדגיש, פרויקט עם ליווי בנקאי וערבות חוק מכר אינו דומה לפרויקט ללא ערבות חוק מכר וליווי בנקאי. לא מבחינת הבנק, לא מבחינת הקבלן וגם לא מבחינת הרוכש. מסיבה זו בעוד הרוכשים בפרויקטים שבהם הקבלן עשה שימוש בליווי בנקאי יקבלו משכנתא בקלות יחסית, אם הם כמובן עומדים בפרמטרים הקבועים, בפרויקט ללא ליווי בנקאי הסיפור מסובך מעט יותר.

נכון להיום החליטו באוצר לחייב את כל הקבלנים לעשות שימוש בליווי בנקאי ובערבות חוק מכר בפרויקטים של מחיר למשתכן שיצאו מעתה והלאה. אבל פרויקט שכבר נסגר ללא החיוב הזה יצטרך לקבל תשובה אחרת. מה שעומד על הפרק ונידון גם בבנק ישראל וגם במשרד האוצר הוא מתן ערבות מדינה לרוכשים. כלומר, למרות שאין ערבות אותה מעמיד היזם או הקבלן בפרויקט, המדינה תעמיד את הערבות במקומו כדי שאם משהו ישתבש בדרך לרוכשים יהיה גיבוי.

מכיוון שמדובר בתוכנית לאומית כמו גם תוכנית אותה מקדם משרד האוצר יש לקדם את הפיתרון הזה בהקדם האפשרי, מה שבסמכות האוצר לעשות, ולא להותיר את הזוכים תחת עננת חוסר וודאות שכבר גרמה לכמה מהם לוותר על הזכייה. זה לא הזמן להסתפק רק בהצהרות של יהיה בסדר אלא גם לעשות מעשה, רצוי במהלך של חקיקה מהירה או צו זמני, עם דגש על העובדה שגם אם שר האוצר יתחלף, הערבות תישאר לעמוד לטובת הרוכש עד סיום הפרויקט וקבלת המפתח.