דיווח: ריבלין ישקול לחון את משה קצב בשל מצבו הנפשי

פרקליטי קצב יגישו בקרוב לנשיא בקשת חנינה בשל מצבו הנפשי הקשה, שהידרדר מאז ההחלטה לא לקצר את עונשו - כך פורסם ב"ידיעות אחרונות" ■ הערכה: אם חוות-הדעת תצביע על הידרדרות, ריבלין יחתום על החנינה

פרקליטיו של נשיא המדינה לשעבר משה קצב יגישו לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין בקשת חנינה בשל מצבו הנפשי הרעוע - כך חשף הבוקר (א') "ידיעות אחרונות". על-פי ההערכה של גורמים משפטיים, אם אכן חוות-הדעת הפסיכיאטרית תצביע על הידרדרות קשה, הנשיא ריבלין יחתום על בקשת החנינה.

משפחתו ועורכי דינו של הנשיא לשעבר טוענים כי מאז שוועדת השחרורים שליד שירות בתי הסוהר דחתה את בקשתו של קצב לשחרור מוקדם, חלה ירידה משמעותית במצבו הבריאותי והנפשי. קצב החליט להימנע מהגשת ערעור ולדבריהם איבד את האמון במערכת ושקע בדיכאון.

הטענות על מצבו הנפשי הירוד של הנשיא שהורשע באונס, הגיעו לפתחו של הנשיא המכהן ריבלין, וכעת מונחות בפניו שתי בקשות חנינה שונות - האחת של רעייתו של קצב, גילה; והשנייה הוגשה על-ידי עורך דינו, ציון אמיר.

גורמים משפטיים אישרו "לידיעות אחרונות" כי בקרוב אכן יוגשו בקשות חנינה חדשות מצד עורכי דינו של קצב, שיועברו קודם לשרת המשפטים, איילת שקד. במערכת המשפט הביעו ביטחון בכך שהבקשות יידונו בצורה חיובית, אם אכן תצורף אליהן חוות-דעת פסיכיאטרית מוסמכת שתאשר כי מצבו הנפשי של הנשיא לשעבר קשה.

"ראשו נשמט, וסנטרו נדבק לחזה, גם עיניו נעצמו", תיאר עו"ד ציון אמיר, פרקליטו של קצב, את רגע הקראת ההחלטה של ועדת השחרורים, בראיון לחדשות 2. "חברת הוועדה חשבה שקרה לו משהו וקראה לו. הוא קם ופשוט הלך לתא שלו, זה היה נוראי לראות אותו ככה".

 

בבית הנשיא לא הגיבו לפרסום. גורמים המעורים בנושא הסבירו כי הנשיא שוקל כל בקשת חנינה המגיעה לשולחנו, ולכן הטענה של העיתון מעוותת.

בהודעה שפרסמה ועדת השחרורים בחודש שעבר נכתב: "הוועדה התרשמה כי האסיר תופס את עצמו כקורבן, עסוק בהאשמת גורמים חיצוניים במצבו, מתנהל עדיין בצורה כוחנית ועסוק בעצמו, בצרכיו, בהפסדיו ובמחיר שהוא ומשפחתו שילמו בלבד. גם לאור שאלות הוועדה, לא הביע האסיר חרטה ו/או אמפתיה כלפי נפגעות העבירה, אלא חזר וציין את המחיר הכבד שהוא שילם ומשלם". 

"בפנינו אסיר המכחיש את העבירות שביצע, שממשיך וטוען לחפותו למרות פסקי הדין בעניינו וממשיך להיות עסוק בהוכחת חפותו כאילו לא היה כלל הליך משפטי", נמסר. "מדובר במי שלא עבר כל טיפול סביב העבירות שביצע, ונפגעות העבירה הביעו עמדתן לשלילה בפני הוועדה".

עוד העריכו חברי הוועדה כי גם אם ישוחרר קצב, ותוכן עבורו תוכנית פרטית - "לא יהיה בכוחה למנוע המשך התנהלות לקויה, עיסוק אובססיבי בחפותו ואולי גם המשך פגיעה בנפגעות העבירה, ולא יהא בה למנוע את אותו סיכון שנקבע בחוות-הדעת כלפי נשים". 

נזכיר כי קצב הורשע ב-30 בדצמבר 2010 על-ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב בשתי עבירות אונס ובעבירת מעשה מגונה בכוח בא' שעבדה בכפיפות לו בעת שהיה שר התיירות, בעבירה של הטרדה מינית כלפי ה' שעבדה בבית הנשיא בעת שקצב כיהן במשרה הרמה, בעבירות של מעשה מגונה והטרדה מינית כלפי ל' מבית הנשיא ובעבירה של שיבוש מהלכי משפט בכך שהוא ניסה לתאם גרסאות עם ל' מבית הנשיא. במארס 2011 גזר בית המשפט המחוזי על קצב 7 שנות מאסר בפועל, שנתיים מאסר על-תנאי ופיצוי של 125 אלף שקל למתלוננות.‏ ב-7 בדצמבר 2011 החל קצב לרצות את עונש המאסר בכלא מעשיהו.