בנק ישראל, זו אזעקת אמת

אם בנק ישראל והאוצר לא יתעוררו, המשק הישראלי יחטוף מהלומה קשה

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

נתחיל בשורה התחתונה. אם בנק ישראל והאוצר לא יתעוררו ומהר, המשק הישראלי יחטוף מהלומה קשה בשנת 2016. השקל שנמצא תחת מתקפה ספקולטיבית שובר שיאים מדי יום, ורק פעולה תקיפה מצד הגורמים האחראים בירושלים תשנה את המגמה.

כבר לפני חודשיים כשבנק ישראל אף לא רכש דולרים לפי תכניתו המוצהרת התרעתי כאן מפני ההשלכות החמורות שייגרמו ומחידוש המתקפה הספקולטיבית על השקל. האופוריה בירושלים נבעה ברובה ממה שקורה בארה"ב ומעוצמתו של הדולר בעולם. ברגע שהאירו יתאושש, כך טענתי, ירגישו זאת היטב בישראל ואת אשר יגורנו בא לנו. בנק ישראל אמנם משתעשע קצת עם ערכי סל המטבעות שהפך למעין עלה תאנה, אולם את התחזקות השקל, בעיקר כלפי הדולר והאירו, הנובעת רובה ככולה מפעילות ספקולטיבית מרגיש המשק הישראלי היטב על בשרו.

השנה , כבר אמרנו, אין שום סיבה להתחזקות השקל למעט ספקולציה נטו. אין עודף בחשבון השוטף, גירעון מסחרי אסטרונטמי, יצוא בירידה חדה וזה עוד לפני השפעת התחזקות השקל בחודשיים האחרונים כך שזה רק יחמיר. הגז קפא במעמקי האדמה, מצבנו המדיני בשפל כל הזמנים והשקל בשלו. משום מה נתניהו וכחלון מעדיפים להתבשם מסיפורי אומת הסייבר ומליטופי חברות הדירוג שמשרתות אינטרסים זרים לחלוטין למשק הישראלי וטובתו.

ביום שישי, בשעות אחר הצהרים איך לא, שבר השקל את מחסום 3.74 ₪ לדולר ונסחר סביב 3.73. בסיום המסחר נחלש קצת השקל, אולם מן הראוי שקובעי המדיניות יבינו קצת את המשמעות הטכנית העצומה של שבירת מחסום ה-3.74. מבחינה טכנית שער זה לא נשבר כבר למעלה משנתיים ובפעמיים שנשבר בשנת 2013 ו-2011 הידרדר הדולר ל 3.5 שקלים לדולר במהירות. הניתוח הטכני אינו אורים ותומים, אולם הוא מהווה גורם משמעותי בפעילותם של גופים רבים, ואם מה שקרה בימים האחרונים לא יעיר את בנק ישראל והאוצר ויגרום להם להבין שהתערבות כזו או אחרת במתכונת בה הם פעלו עד היום זה פאסה, התחזקות השקל תצבור תאוצה.

מדי שנה נערך הכנס הטכנולוגי החשוב DLD. פרופסור סקוט גאלווי מ-NYU התייחס אמנם להיבט השיווקי אולם השווה את ענקיות הטכנולוגיה גוגל, אמזון, פייסבוק ואפל לכנופיות הגנגסטרים בסרט "החבר'ה הטובים". גאלווי טען כי הן הפכו למפלצות מונופוליסטיות שמחריבות תעשיות שלמות, בולעות כלכלות, והופכות ללעג את המושגים תחרות ושוק חופשי. מה הקשר תשאלו? זה בדיוק מה שקורה בשוקי המט"ח למדינות קטנות וחסרות כוח כמו ישראל. שוק המט"ח שלנו כורע תחת נטל הספקולציה מבית מדרשם של גופי ענק השולטים על סביבתם - מכונות מסחר, מדיה, יחסי ציבור, אנליסטים וחברות דירוג. באותות ובמופתים הם מנסים לייצר אוירה של BUSINESS AS USUAL אולם יש להם מטרה אחת ואוי למי שינסה למנוע מהם להשיגה. לשחקנים המקומיים נוח מאוד להצטרף למגמה ולהעצימה.

לצערי קרנית פלוג חוזרת על הטעויות של סטנלי פישר. גם הוא חשב שהאמריקאים יעשו עבורו את העבודה ובמקום זה הם יצאו בתכנית הקלה כמותית. גם עכשיו קיוו בירושלים שהעלאת הריבית בארה"ב תעשה עבורם את העבודה אולם נאום ילן ביום רביעי מצא את בנק ישראל שוב לא מוכן, ואת זה ניצלו הספקולנטים היטב. גם האוצר אינו משתמש בכלי הנשק שברשותו ביעילות. יש באפשרותו להכריז על צעדים נוספים שייצרו את מהלכי הספקולנטים וגם בכלי בו הוא נוהג להשתמש, הוא עושה זאת במשורה. ברמות כאלה הוא יכול להמיר חוב מטבעי בהיקף של 5-10 מיליארד ללא כל בעיה ולא מיליארד אחד בלבד. אם גם יוסיף לכך הכרזה, תשמש הכרזה זו מעין כרית ביטחון שהינה תחליף זמני לפתרון האמתי בו אני תומך- רצפה לסל המטבעות.

אין כאן שוק חופשי, אין נתונים כלכליים שמצדיקים התחזקות השקל. יש כאן מלחמת מטבעות ואם ירושלים לא תתעורר ותתחיל להעלות הילוך במלחמה זו יתדרדר המשק הישראלי למיתון והאבטלה תחזור להרים ראש. עדיף להקדים תרופה למכה כי את האזהרה כבר קיבלנו.