לבייב בצרות? בנק רוסי מאיים בפירעון 609 מ' ד' חוב

(עדכון) - החברה עדכנה על ההתפחויות רק הבוקר, לאחר פרסום הידיעה באתר "גלובס" ■ הבנק הרוסי הלווה לאפי פיתוח את הכסף עבור אפימול ופרויקט נוסף ■ מחזיק אג"ח גדול: "לבייב הוא פרמיה שלילית"

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

ביום חמישי האחרון פג האולטימטום שהציב הבנק הרוסי שהלווה 609 מיליון דולר לאפי פיתוח מקבוצת אפריקה ישראל של לב לבייב לשני הפרויקטים ברוסיה, אך באפריקה ישראל לא מיהרו לעדכן בהתפתחויות אלה.

למעשה, החברה עדכנה את המשקיעים בבורסה בת"א על ההתפתחויות רק הבוקר (ג'), לאחר פרסום הידיעה באתר "גלובס". בהודעת החברה נאמר כי המו"מ נמשך, ללא התחייבות של הבנק הרוסי שלא להעמיד את ההלוואה לפירעון מיידי. 

ההודעה לבורסה באה באיחור, מאחר שכבר בסוף חודש מארס קיבלה אפריקה ישראל התראה מבנק VTB הרוסי, לפיה בשל הרעה משמעותית בעסקי אפי פיתוח, החברה אינה עומדת בתנאי ההלוואה שניתנה לה ולכן הבנק מאיים להעמיד את החוב לפירעון מיידי. לאפריקה ניתנו אז 30 ימים (קלנדריים) לנהל מו"מ עם הבנק.

מרשות ניירות ערך נמסר ל"גלובס": "איננו מגיבים למידע ספציפי כזה או אחר אלא דרך דיווחי החברות, ככל שיש בכך צורך". 

מחזיקי אג"ח גדולים בחברה אמרו ל"גלובס", כי נראה שהסדר חוב נוסף עם החברה קרוב מאוד. "הסדר חוב חדש יצטרך לעמוד בשני פרמטרים: האחד, הזרמה משמעותית של לבייב והשני המרת מניות משמעותית בתמורה לוויתור על חוב. אם לבייב רוצה לשמור על השליטה בחברה, הוא ייאלץ להזרים הרבה מאוד כסף". 

 

לאחרונה נזרקו לחלל האוויר בלוני ניסוי סביב נושא הסדר חוב חדש של אפריקה ישראל ונראה אכן שהסדר חוב שני במספר קרוב מאוד. "המספרים שנזרקו הם על דעת הכותבים בלבד ואנחנו מתכוונים לקבל משהו בתמורה לוויתור כלשהו על חוב", אמר מחזיק אג"ח גדול ל"גלובס".

פרמיית ניהול שלילית

למרות שאפי פיתוח פרעה את תשלומי ההלוואה השוטפים לבנק הרוסי, מה שעורר את הבנק וגרם לו להתריע בפני החברה על העמדת החוב לפירעון מיידי היה השיערוך שביצעה החברה לקניון אפימול. 

אפי פיתוח הפחיתה את שוויו של הקניון ביותר מ-30%. הקניון היה רשום בספרי החברה לפי שווי של מיליארד דולר, כך שבניכוי ההלוואה לבנק הרוסי, השווי נטו של הקניון עמד על 519 מיליון דולר. אפי הפחיתה את שווי הקניון ל-685 מיליון דולר כך שבניכוי ההלוואה עומד (נכון לתום הרבעון הראשון של השנה) על 269 מיליון דולר בלבד.

הפחתה זו העמידה את הבנק הרוסי על הרגליים האחוריות. בבנק חוששים כי במקרה של מימוש מהיר, עלול שווי הקניון לרדת מתחת לשווי ההלוואה, ולכן הבנק דורש עיבוי ביטחונות. 

גורמים בשוק ההון הרימו גבות לנוכח ההתנהלות הניהולית של אפריקה. הרי תמוה כי הפחתת שווי ניכרת כזו נודעה על דרך המקרה להנהלת החברה, ולא נראה שמישהו באמת חשב שהפחתת השווי תעבור ללא תגובה של הבנק הרוסי. לכן, אחת משתיים: או שמישהו ניהל מו"מ על הבנק הרוסי טרם הפחתת השווי ולא עדכן אף אחד שהמו"מ נכשל, או שהנהלת החברה התעלמה מהבנק הרוסי ומההלוואה - מה שעלול להביא לאנדרלמוסיה שלמה בחברה, שללא אפימול שוויה נחתך באופן משמעותי.

"התנהלות מהסוג הזה דורשת מאיתנו לשים לב לניהול לא אפקטיבי של הנהלת החברה", אמר מחזיק אג"ח גדול באפריקה ל"גלובס". "נראה שניהול החברה על ידי לבייב ואנשיו מתחילה להעיב על הפעילות השוטפת ודורשת מאיתנו תשומת לב מיוחדת להתנהלות של הנהלת החברה".

לבייב ורוסיה

למחזיקי האג"ח ברור שהתאוששות כלכלית ברוסיה תאושש באופן ניכר את עסקי אפי פיתוח ואיתה גם את עסקי אפריקה ישראל. כולם ממתינים להתאוששות כזו, אבל כלכלת רוסיה תלויה בשני גורמים עיקריים: הסרת הסנקציות של המערב והתאוששות במחירי הנפט.

לאור ההתפתחויות במערכת הבחירות בארה"ב, נראה כי הסרת הסנקציות מעל רוסיה רחוקה. מה שנותר לה זה להמתין להתאוששות במחיר הנפט ולקוות שיגיעו לרמה של 50 דולר לחבית לפחות. נכון לעכשיו נראה שהנפט מתקשה להגיע ל-50 דולר, שלא לדבר על 60 דולר לחבית.

לאור התפוסה הנמוכה יחסית באפימול (78%, נכון לתום הרבעון הראשון) ולאור ההתנהלות מול המערכת הבנקאית, עולות תהיות על מדת תרומתו של לבייב לאפי פתוח. "נכון לעכשיו, התרומה של לבייב היא נמוכה עד שלילית", אומר ל"גלובס" מחזיק אג"ח גדול. "ההנחה שרק לבייב יכול לנהל מו"מ מול המערכת הבנקאית הרוסית, זו אגדה אורבנית. יש מספיק קרנות באירופה שיודעות לנהל מו"מ מול המערכת הבנקאית הרוסית שבתמורה לשותפות באפי יעשו את זה באופן אפקטיבי יותר ואפילו יזרימו כסף לחברה". 

הסדר החוב הקודם

תזכורת: ב-2009 הורע מצבה של אפריקה ישראל, מה שאילץ את לבייב לצאת בהסדר חוב בהיקף שעוד לא נראה כמוהו בישראל. בסיכומו של דבר, אורגן מחדש חוב של 7.5 מיליארד שקל (במחירי פארי) והומר למניות, אג"ח ומזומנים ששיקפו מחיר של 7.8 מיליארד שקל (במונחי פארי). לבייב הזרים אז 750 מיליון שקל, בכמה מנות. המשקיעים לא ספגו "תספורת" לחוב שפרסו, אלא אף קיבלו ביטחונות טובים יותר ופיצוי בדמות של ריבית גבוהה יותר, מניות ושיעבודים על נכסים.

עד 2013 הכל הלך כמו שצריך עבור אפריקה, אבל אז פלשה רוסיה לאוקראינה, סיפחה לעצמה את חצי האי קרים והעולם המערבי הטיל סנקציות קשות על רוסיה. אפריקה ישראל הסתגלה גם לזה, אך כשלמצב הגיאו-פוליטי המידרדר ברוסיה הצטרפו גם מחירי הנפט הנמוכים החלו עסקיה ברוסיה להידרדר שוב.

בחודש פברואר האחרון ביקשה החברה שקט מבעלי האג"ח שהחלו לאבד את סבלנותם והסכימה להקדים להם תשלומים בכ-400 מיליון שקל, בתמורה ל"שקט תעשייתי" עד לחודש נובמבר, אף שברור לכולם שללא שיפור משמעותי בכלכלת רוסיה, אפריקה תהיה בבעיה גם בנובמבר. המשקיעים הסכימו ובקופת החברה נותרו כ-100 מיליון שקל בלבד, כך שלא ברור כמה מהחוב החברה תוכל לשרת ברבעונים הבאים.

 פירוק או הסדר חוב

מהשיחות שקיים "גלובס" עם מחזיקי אג"ח גדולים באפריקה עולה תמונה כזו: המחזיקים לא ממהרים להעמיד את האג"ח לפירעון מלא ולקבל אחריות על החברה, אבל הם גם לא חוששים ממהלך כזה.

היתרון של לבייב ברוסיה כבר לא דבר מובן מאליו והקולות שמתחילים להישמע - שאפשרות של פירוק חברת ההחזקות, השתלטות על נכסיה הטובים יותר והטובים פחות ומכירתם כאפשרות אחת או הכנסת שותפים בינלאומיים עם פעילות ברוסיה כאפשרות שנייה, היא תרחיש סביר אם בהסדר החוב הקרב ובא, לבייב לא ישלוף שפן מהכובע.

לאפריקה השקעות יש מספר נכסים משמעותיים שנסחרים היום במחירים נמוכים ביחס להונם העצמי ומחזיקי האג"ח מאמינים שניתן במימוש להשיג עליהם פרמיה ביחס למחירי השוק - מה שישפר את מצבם באופן משמעותי. 

אפריקה מגורים  נסחרת לפי שווי שוק של 840.6 מיליון שקל בעוד ההון העצמי המיוחס לבעלי מניות השליטה עומד (נכון לתום הרבעון הראשון של השנה) על 760 מיליון שקל, כך ששווי החזקות אפריקה עומד על כ-620 מיליון שקל.

אפריקה נכסים  נסחרת לפי שווי שוק של 1.5 מיליארד שקל בעוד ההון העצמי המיוחס לבעלי השליטה עומד על 2.4 מיליארד שקל. שווי החזקותיה של אפריקה באפריקה נכסים עומד על 840 מיליון שקל.

אפריקה תעשיות-ס  נסחרת לפי שווי שוק של 220 מיליון שקל בעוד ההון העצמי המיוחס של החברה עומד על 156 מיליון שקל, כך ששווי החזקותיה של החברה עומד על 160 מיליון שקל.

אפי פיתוח, שהונה העצמי המיוחס עומד על 3 מיליארד שקל, נסחרת לפי שווי שוק של כ- 480 מיליון שקל, כך ששווי החזקות אפריקה עומד על כ-313 מיליון שקל.