"רק" 900 מיליון שקל נפדו מקרנות הנאמנות באפריל

זאת לעומת פידיונות של מעל מיליארד שקל בחודשים קודמים ■ עיקר הפדיונות - מהקרנות הכספיות ■ בתעודות הסל נפדו מתחילת השנה כ-2.55 מיליארד שקל, ובאפריל לבדו כ-270 מיליון שקל; הענף מנהל כיום כ-99 מיליארד שקל

אמיר אייל / צלם: תמר מצפי
אמיר אייל / צלם: תמר מצפי

בחודש אפריל המשיכו שוקי המניות והאג"ח במומנטום החיובי שנרשם בחודש מארס, והניבו תשואות חיוביות למשקיעים, ואולם קרנות הנאמנות ותעודות הסל המשיכו להציג פדיונות ברמה המצרפית, כשהרוב המכריע של הגופים המנהלים בשני שווקים אלה חוו יציאת כספים.

שינוי משמעותי בכל זאת חל בחודש החולף - על רקע השיפור הנמשך בתוצאות השווקים, קצב הפדיונות בקרנות הנאמנות הצטמצם משמעותית, מרמה של מיליארדי שקלים בכל אחד מהחודשים שקדמו, מאז יוני 2015 לפחות - כשברבעון הראשון השנה פדה השוק כ-12 מיליארד שקל במצטבר - לרמה הנמוכה מרף מיליארד השקלים.

מדיווחי הגופים המנהלים קרנות נאמנות, עולה כי באפריל 2016 הסתכמו הפדיונות המצרפיים של כלל הקרנות בשוק המקומי בכ-917 מיליון שקל, כשלדברי גורמים בשוק "אף נרשמו גיוסים באפיקי סיכון, בעיקר באג"ח קונצרני ומניות בארץ", מה שמלמד על "חזרת תאבון המשקיעים לנכסי סיכון". עיקר הפדיונות בחודש החולף היו בקרנות הכספיות (כ-733 מיליון שקל), אך גם בקרנות המסורתיות (פדיונות של כ-219 מיליון שקל), בעוד שהקרנות המחקות גייסו במצטבר כ-35 מיליון שקל.

מדובר בתמונת מצב בעייתית לענף שנמצא בהצטמקות, עם פדיונות זה החודש ה-12 ברציפות, אך עם סימנים לאופטימיות. בבית ההשקעות מיטב דש ציינו בהקשר זה כי "לראשונה מתחילת השנה, השבוע האחרון של החודש (ארבעה ימי מסחר) הסתיים בגיוסים של 35 מיליון שקל בקרנות המסורתיות".

מתחילת השנה מדובר עדיין בפדיונות מצטברים בהיקף דו ספרתי של מיליארדי שקלים, מעל ל-12.5 מיליארד שקל, כשיותר מ-8 מיליארד שקל נפדו מהקרנות המסורתיות (קרנות אג"ח שקליות בלטו עם פדיונות בהיקף מצרפי של כ-690 מיליון שקל, וקרנות אג*ח מדינה בארץ עם יציאת כספים בכ-200 מיליון שקל), ומעל ל-3 מיליארד שקל נפדו מהקרנות הכספיות.

אם כך, מי בולט בצמרת המגייסים, ומי בראש הפודים? אלו הנתונים:

חברת הניהול אילים, שבבעלות אמיר איל, מובילה את דירוג המגייסות הן בחודש אפריל, עם יותר מחצי מיליארד שקל גיוסים לקרנות שבניהולה, והן מתחילת השנה, עם גיוסים מצטברים של יותר ממיליארד שקל. לצידה בולטות קרנות הנאמנות של בית ההשקעות מור, שגייסו באפריל כ-319 מיליון שקל, ומתחילת השנה - כ-972 מיליון שקל.

עוד גייסו באפריל, אבל בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים לכל היותר, פסגות ומיטב דש - היחידים מבין השחקנים הגדולים, וזאת הודות לקרנות המסורתיות, וסיגמא (עם גיוסים של כ-90 מיליון שקל), רוטשילד ומודלים הקטנים בהרבה.

בצד השני של הסקאלה, קרנות הנאמנות של פסגות, מגדל שוקי הון, הראל פיא, ילין לפידות, אקסלנס, אלטשולר שחם ואי.בי.אי רשמו פדיונות תלת ספרתיים בחודש אפריל, כשאקסלנס בולט לרעה עם פדיונות של למעלה מחצי מיליארד שקל - מהם כ-461 מיליון שקל בקרנות המסורתיות. רק אלטשולר שחם התקרב לרף פדיונות שכזה בקרנות המסורתיות, עם פדיונות חודשיים של כ-362 מיליון שקל.

מתחילת השנה מדובר באותם גופים פודים שבולטים לרעה, עם פדיונות של מעל מיליארד שקל (אי.בי.אי) ועד לפדיונות של כ-2.9 מיליארד שקל (הראל פיא).

כאמור, אפריל הטיב עם התשואות בקרנות הנאמנות, כשכל האפיקים הניבו תשואות חיוביות, ו"בסיכום חודשי תעשיית קרנות הנאמנות כולה הניבה למשקיעים בה תשואה ממוצעת חיובית של 0.7%, כך שמתחילת השנה התשואה הממוצעת של כל הקרנות הינה חיובית גם כן, בגובה 0.2%", כדברי גורם בשוק.

בשקלול הפדיונות והתשואות, נכון לסוף אפריל מנהל שוק קרנות הנאמנות נכסים בהיקף מצטבר של כ-217 מיליארד שקל, כשמתוכם הקרנות המסורתיות והמחקות מנהלות כ-193 מיליארד שקל, והכספיות עוד כ-24 מיליארד שקל.

התעודות על מניות חו"ל בראש הפודות

לא רק שוק קרנות הנאמנות פדה כספים בחודשים האחרונים. גם שוק תעודות הסל, שמתנהל באמצעות ארבע חברות ניהול, פדה כספים גם באפריל וגם בשקלול ארבעת החודשים הראשונים של השנה. מנתונים שמסר איגוד תעודות הסל בלשכת המסחר, עולה כי מתחילת 2016 נפדו כ-2.55 מיליארד שקל משוק תעודות הסל, שמנהל נכון לסוף אפריל נכסים בהיקף כולל של כ-99 מיליארד שקל. באפריל לבדו נפדו משוק זה כ-270 מיליון שקל.

באיגוד מציינים כי בחודש החולף נפדו כ-320 מיליון שקל מתעודות על מניות בחו"ל, ומתחילת השנה הצטברו הפדיונות בתעודות אלו ליותר מ-1.4 מיליארד שקל. מנגד, נרשמו גיוסים של כ-166 מיליון שקל בתעודות על מדדי אג"ח בחו"ל, ושל כ-130 מיליון שקל בתעודות על מדדי מניות בארץ.

לדברי רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, "התפלגות ההשקעות בשוק תעודות הסל באפריל היא כזו: כ-25.5% במדדי מניות בארץ, בהיקף כספי של כ-25.5 מיליארד שקל; כ-38.5% במדדי מניות בחו"ל בהיקף כספי של 38 מיליארד שקל; כ-21.5% מהענף מושקעים במדדי אג"ח בארץ, בהיקף כספי של כ-21.5 מיליארד שקל; והשאר מושקע במדדי אג"ח בחו"ל, תעודות ממונפות, סלי מדדים ותעודות פיקדון".

בבית ההשקעות מיטב דש מעריכים, בהתייחס לביצועי קופות הגמל, כי בסיכום אפריל הן יציגו תשואה ממוצעת של כ-1%, וזאת "כתוצאה מעליות השערים שנרשמו בשוקי המניות בחו"ל ובשוק האג"ח הקונצרניות והממשלתיות בארץ". לפיכך, צופים בבית ההשקעות כי בשקלול תוצאות אפריל יציג שוק הגמל מתחילת השנה תשואה חיובית ממוצעת של כ-0.4%.

שוק תעודות הסל באפריל 2016
 שוק תעודות הסל באפריל 2016