התלושים נחשפים: כמה מרוויחים בפייסבוק, גוגל ואפל?

סקר מיוחד של חברת המחקר PayScale משרטט את פרופיל עובדי ההיי-טק בארה"ב - וכמה הם מרוויחים ■ באפל עובדים מתחילים מרווחים 91.3 אלף דולר לשנה, 8,500 דולר לחודש במיקרוסופט ■ צפו בכל המספרים

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

איזו חברת טק אמריקאית מובילה הכי שווה לעבוד? איזו מהן הכי מתגמלת בשכר והיכן רמת הלחץ הכי פחותה? על שאלות אלו ואחרות השיב סקר מיוחד של חברת המחקר המובילה PayScale שיצא באחרונה. PayScale בדקה 18 ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות המובילות בתחומן ובנתה פרופיל של העובד שלהן - שכרו בתחילת הקריירה, שכרו באמצע הקריירה, גיל, מין, מידת שביעות רצון ועוד.

בין 18 החברות ניתן למצוא את אפל, החברה והאייפון; פייסבוק, החברה והלייק; גוגל, החברה ומנוע החיפוש; מיקרוסופט, החברה ומערכת ההפעלה; אמזון, החברה ואתר הקניות; וכן חברות ותיקות יותר, ויש אולי שיגידו אטרקטיביות פחות עבור ההייטקיסט הממוצע, למשל IBM וסיסקו. איסוף הנתונים למחקר נמשך שנתיים והקיף 33,500 עובדים. הסקר לא כלל אנשי מכירות/קמעונאות, במטרה להמחיש כמה שיותר את תנאי השכר של מומחי טכנולוגיה, מסבירים ב-PayScale.

"הטבות בחברות טק הן לא רק שכר גבוה וחדר אוכל", טוענת קטי ברדרו, הכלכלנית הראשית של PayScale. "בהתאם לחברה, לעובדים בה יש הזדמנויות ללמוד, להתפתח ולהאמין שהם הופכים את העולם למקום טוב יותר (כלומר, יש משמעות גבוהה לעבודה שלהם)".

אז מה המסקנה העיקרית של הסקר, אחרי שמשקללים את כל הקריטריונים? תעשו לייק: פייסבוק היא החברה שהכי שווה לעבוד בה. לא רק שהשכר החציוני בה בתחילת הקריירה, עד 5 שנות ניסיון, הוא הגבוה ביותר (116,800 דולר בשנה, כמעט 10,000 דולר בחודש. ראו טבלאות) - מידת שביעות הרצון של עובדי פייסבוק היא הגבוהה ביותר וסביבת העבודה בה היא הכי פחות לחוצה. רק 44% מעובדי פייסבוק טענו כי העבודה שלהם מאוד מלחיצה או די מלחיצה, ו-96% מהעובדים טענו כי הם שבעי רצון מאוד או די שבעי רצון מעבודתם.

עם זאת, השכר בפייסבוק באמצע הקריירה, מעל 10 שנות ניסיון בתעשייה בכלל, הוא הרביעי בגובהו ו"רק" 78% מעובדיה חושבים שעבודתם הופכת את העולם למקום הרבה יותר טוב, לעומת 92% במקרה של עובדי SpaceX, מפתחת החלליות והבייבי החדש של אלון מאסק, מייסד ומנכ"ל טסלה, יצרנית המכונית החשמלית. זו האחרונה, מדורגת שנייה במידת המשמעות שאנשיה מייחסים לעבודתם (89%). כנראה מאסק מצליח להדביק את עובדיו בחזונו לעתיד טוב יותר לאנושות.

עובדי SpaceX, יותר מ-1,000 במספר, מרגישים שלעבודה שלהם יש יותר משמעות מאשר עובדי פייסבוק, אך בדירוג השכר בתחילת הקריירה החברה הגיעה רק למקום ה-14, עם שכר שנתי של 78,500 דולר. מנגד, 88% מעובדי SpaceX טענו כי עבודתם מאוד מלחיצה או די מלחיצה, פי 2 מאשר בפייסבוק. לחברת המחקר לא היה מספיק נתונים כדי לאמוד את השכר באמצע הקריירה בחברה זו.

 

טסלה, אגב, שמעסיקה 13 אלף איש - כמעט כמו פיייסבוק אך שווה בשוק עשירית ממנה - מדורגת בשישייה השלישית והאחרונה לפי שכר באמצע הקריירה, ובשלישייה האחרונה לפי שכר באמצע הקריירה. ייתכן שההסבר לכך טמון בעובדה שזו חברה לייצור מכוניות ולא חברת אינטרנט. אלה שתי תעשיות שרמות השכר בהן שונות.

איפה בני ה-40?

פייסבוק, נזכיר, מפעילה את הרשת החברתית המובילה בעולם, נסחרת בשוק ההון האמריקאי לפי שווי של 339 מיליארד דולר ומעסיקה 13,600 איש ברחבי העולם. והגיל שלהם? בפייסבוק, לינקדאין ו- SpaceX העובדים הם הכי צעירים, והגיל החציוני שלהם הוא 29. לעומתן, בחברות IBM, אורקל ו-HP, העובדים "מבוגרים" יותר: גיל חציוני מעל 33. משבר גיל ה-40 בהיי-טק? נסו 30.

מבחינת שכר באמצע הקריירה, לינדקאין, הרשת החברתית-עסקית, היא המתגמלת ביותר. השכר החציוני בה לשנה הוא 159,600 דולר, 13,300 דולר בממוצע לחודש - החברה היחידה שהממוצע החודשי שלה הוא יותר מ-13 אלף דולר. עם זאת, לחברת המחקר לא היו נתונים לגבי מידת שביעות הרצון, תחושת משמעות ורמת לחץ בקרב עובדי לינקדאין ולכן קשה להגדירה "החברה שהכי שווה לעבוד בה".

ואיפה נמצאת אפל, החברה הכי גדולה במונחי שווי שוק (521 מיליארד דולר) בדירוג השכר? שביעית בתחילת הקריירה (7,600 דולר בממוצע בחודש), וחמישית באמצע הקריירה (12,110 דולר בממוצע בחודש). עובדי אפל, אגב, הרבה יותר לחוצים מעובדי פייסבוק או גוגל: 66% לעומת 44% ו-53% שדיווחו כי העבודה שלהם מאוד מלחיצה או די מלחיצה. תפוח זהב, אך פחות נוצץ משל חברות טק אחרות.

נתון נוסף שעולה מהמחקר הוא שבחברות שאינן אינטרנט טהורות כמו אורקל, HP ו-IBM, העובדים הם הכי מנוסים (9, 7.7 ו-7.4 שנות ניסיון בהתאמה), לעומת 4.3, 5 ו-5.2 שנים במקרה של פייסבוק, לינקדאין וגוגל. נתון זה תואם את הגיל החציוני בחברות, כפי שתיארנו לעיל.

ומה באשר למגדר? תעשיית הטק אינה שונה בהרבה מתעשיות אחרות בהתפלגות המגדרית של עובדיה. "יותר ויותר חברות טכנולוגיה מדברות על הצורך להקטין את חוסר האיזון שבין נשים לגברים, אך המספרים עדיין לא מוכיחים זאת", נכתב במחקר. רק בשליש מהחברות שנבדקו יש יותר מ-30% נשים, ובשני שלישים יש בין 25%-35%. החברה הכי "גברית" היא SpaceX (רק 14% נשים) והכי "נשית" היא אי-ביי (43%). נשים מבינות טוב יותר בשופינג?

הנתונים של עובדי
 הנתונים של עובדי