עובדי ערוץ 10 הכריזו סכסוך עבודה בשל הכוונה לפטר 45 עובדים

מתיחות גדולה בין הנהלת הערוץ לבין היו"ר מודי פרידמן ■ הצדדים ממשיכים להיוועד, ובמקביל בחברת החדשות החלו לגבש רשימת מפוטרים

יוסי ורשבסקי /צילום: תמר מצפי
יוסי ורשבסקי /צילום: תמר מצפי

עובדי ערוץ 10 הכריזו היום (ד') על סכסוך עבודה, בעקבות הכוונה של ההנהלה לפטר 45 עובדים מהערוץ - כ-15% ממצבת כוח-האדם.

מוועד עובדי ערוץ 10 נמסר כי "בצער רב, ולאחר ניסיונות הידברות רבים, נאלצנו לפנות הבוקר לארגון העיתונאים ולהכריז בעזרתו על סכסוך עבודה בחדשות 10. הרקע לסכסוך הוא דרישתם של בעלי המניות של הערוץ לבצע לאלתר פיטורים של כ-45 עובדים ממצבת כוח-האדם של החברה - מבלי לנהל בנושא כל משא-ומתן עם נציגי העובדים. על-פי החוק, בתום שבועיים ממועד ההכרזה ניתן יהיה, על-פי שיקול-דעתו של הוועד, לנקוט צעדים ארגוניים מסוגים שונים. אנו קוראים לראשי RGE ובעליה לפתוח בהידברות ללא דיחוי, ובשיתוף ההנהלה, כדי לסיים את הסכסוך במהירות ובדרכי נועם".

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", ברקע הקיצוץ עומדת מתיחות גדולה בין הנהלת הערוץ, בראשותו של המנכ"ל יוסי ורשבסקי, לבין יו"ר הערוץ, מודי פרידמן. למרות החברות האישית בין השניים, הובילו הדיונים סביב הקיצוץ לחילוקי דעות קשים ומשמעותיים ביותר ביניהם.

אמש (ג'), מיד בתום צילומי מהדורת החדשות המרכזית, כינס יו"ר ועד עובדי הערוץ, הכתב הכלכלי מתן חודורוב, אסיפת חירום בדסק החדשות, שבמהלכה עדכן את העובדים כי התבשר על-ידי ההנהלה כי בכוונתה לצאת למהלך פיטורים של לא פחות מ-45 עובדים. מדובר במספר עובדים גבוה יותר מזה שדובר עליו מלכתחילה. חודורוב הפנה באסיפה אצבע מאשימה ברורה לעבר בעלי המניות של הערוץ, קבוצת RGE. 

בישיבה לקחו חלק עיתונאים בכירים בערוץ 10, ובהם תמר איש-שלום, רביב דרוקר, אילה חסון, גיא לרר, גיא זהר, ברוך קרא ורועי שרון. לנוכחותם בישיבה יש משמעות, שכן לרבים מהם יש קשר אישי עם פרידמן, עוד מימיו כמנכ"ל ערוץ 10.

בכך ביקש ועד העובדים לשלוח מסר לבעלי המניות, שבמקרה של מאבק גם עובדים אלה - הבכירים ביותר - יתייצבו לצד העובדים נגד בעלי המניות. ועם זאת, משיחות עם עובדי הערוץ היום, עלה בעיקר בלבול לנוכח המציאות הלא צפויה של דרישת הקיצוץ, ולא נראה כי כל העובדים יירתמו למהלך של מאבק בשלב זה.

 

על-פי הוועד, מדובר בפיטורים שתוכננו מרגע שנכנסה RGE להיות בעלת מניות בערוץ ביוני 2015, והמועד שנקבע כעת הוא רק אמתלה. בעלי המניות חיכו לתוצאות הרבעון הראשון של שנת 2016, אשר לאחר שנה מוצלחת - 2015 - היה רבעון הפסדי בכמה מיליוני שקלים.

נודע כי ההנהלה פעלה לדחות את הפיטורים עד לאחר חג הפסח, למרות שהם תוכננו לצאת לפועל מיד בראשית חודש אפריל, עם היוודע מצבו הכלכלי של הערוץ. בהמשך ביקשה ההנהלה, כשלצד ורשבסקי נכח בדיונים לפרקים גם מנכ"ל חברת החדשות גולן יוכפז, לקצץ את מספר המפוטרים לכ-10 עובדים בסך-הכול, מתוך הבנה שקיצוץ כה דרמטי עשוי להביא לפגיעה משמעותית בשידורי חברת החדשות. זאת לנוכח מהלכי קיצוצים משמעותיים - גם בשכר - שהתקיימו במהלך השנה שעברה. למרות זאת, פרידמן ובעלי המניות של RGE מתעקשים לבצע את הקיצוץ לאלתר - במתכונת המתוכננת.

בעוד מספר חודשים אמור ערוץ 10 להתכנס תחת מטה אחד יחד עם יתר זרועות קבוצת RGE ובהן ערוץ הספורט וערוץ הילדים על מותגיהם, במתקן אחד בנווה-אילן. מהלך זה עשוי לכלול עוד הליך קיצוץ, ועל-פי גורמים בערוץ עדיף היה לבצע את הקיצוץ במועד זה. למרות ההתנגדות הנחרצת של הנהלת ערוץ 10, אין נתק בין הצדדים, והם המשיכו להיוועד אתמול, כשבמקביל תוכנית הקיצוץ יוצאת לדרך, כשמנהלי המטות בחברת החדשות החלו לגבש רשימת מפוטרים.

בערוץ 10 ובקבוצת RGE לא הגיבו לדברים.