קרנית פלוג: לתקציב דו-שנתי אין השלכות כלכליות מכריעות

נגידת בנק ישראל נפגשה עם ראש הממשלה נתניהו בנושא, לא הביעה התנגדות או תמיכה בתקציב כזה באוזניו, ואמרה לו שזה לא משנה אם יהיה תקציב דו-שנתי או חד-שנתי, כל עוד שומרים על ארבע נקודות כלכליות חשובות

קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי
קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, נפגשה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשניים דיברו בנושא הנהגת תקציב  דו-שנתי בישראל. כידוע, נתניהו דוחף להנהגת תקציב שכזה וככל הנראה לשר האוצר משה כחלון לא תהיה ברירה אלא ליישר קו.

הנגידה פלוג שוב לא הביעה דעה מוחלטת בנושא באוזני נתניהו, ואמרה לו שזה לא משנה אם יהיה תקציב דו-שנתי או חד-שנתי, כל עוד שומרים על ארבע נקודות כלכליות חשובות.

הנגידה בעצם לא סבורה שלתקציב דו-שנתי יהיו השלכות מכריעות על המשק הישראלי מבחינה כלכלית, והיא הציגה בפני ראש הממשלה את הסכנות וגם את היתרונות של תקציב כזה. היא השאירה כמובן את ההחלטה בידי נתניהו, ולא נכנסה להיבטים החוקתיים, הדמוקרטיים והפוליטיים של תקציב דו-שנתי. 

פלוג אמרה לראש הממשלה כי כדאי "להימנע מבעיות שראינו בעבר עם תקציב דו-שנתי, כמו למשל צבירה של התחייבויות לאורך זמן שאחר כך יותר קשה לכנס אותן. הנומרטור (כלי שמאפשר לנהל מעקב שוטף אחרי ההתחייבויות התקציביות של הממשלה) שהתחיל לפעול יכול לעזור לנו באמת לוודא שלא צוברים התחייבויות לאורך זמן".

פלוג גם אמרה לנתניהו, כי "אני חושבת שהיכולת לחזות היא יותר בעייתית לאורך זמן ובעיקר אם יש לך סטייה, היא יכולה להצטבר לאורך זמן ואז אם אתה משאיר יותר רזרבה בתוך תקציב אתה יכול להתמודד עם תקציב דו שנתי".

דבר נוסף שפלוג ציינה בפני נתניהו, הוא כי חשוב להשאיר גמישות תקציבית על-ידי צמצום מספר הסעיפים בתקציב המדינה. נקודה רביעית ואחרונה שפלוג ציינה לנתניהו, היא כי חשוב שהתקציב יתמקד כבר היום באתגרים של הטווח הארוך - סדרי עדיפויות וטיפול או תמיכה במנועי הצמיחה בעתיד.