התאחדות המלונות: "יש לפעול נגד דירות להשכרה לתיירים"

מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל למשרדי האוצר והשיכון: "כיום במדינת ישראל קיימות כ-20 אלף דירות המושכרות לתיירים. מתי אתם תשכילו להבין, שתחום זה מקטין את היצע הדיור ולכן פוגע לכם בתוכנית להגדלת היצע הדיור?"

בתי מלון בתל אביב/צילום: תמר מצפי
בתי מלון בתל אביב/צילום: תמר מצפי

התאחדות המלונות ממשיכה להיאבק בתופעת דירות המגורים המושכרות לתיירים: במכתב ששיגר אתמול (ה') מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל, נועז בר ניר, לשר השיכון והבינוי, יואב גלנט, ולממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמיר הלוי, הוא דורש מהממשלה לגבש מדיניות ברורה לגבי דירות המושכרות לתיירים לטווח קצר, בעיקר באמצעות Airbnb.

"כיום במדינת ישראל קיימות כ-20 אלף דירות המושכרות לתיירים, ומספרן רק הולך וגדל. ב-2012 היו רק 900 דירות", ציין בר ניר במכתבו. "מתי אתם תשכילו להבין, שתחום זה צומח בישראל , מקטין את היצע הדיור ולכן פוגע לכם בתוכנית להגדלת היצע הדיור וגורם לעליית מחירי הדיור? בנוסף כמה הכנסות מפסיד המשק בגלל שמדובר על כלכלה שחורה?"

את הדברים ציין מנכ"ל התאחדות המלונות בהמשך להחלטה של ממשלת ברלין, להוציא את דירות הנופש המושכרות לטווח קצר מחוץ לחוק, מכיוון ששכר הדירה בבירה הגרמנית זינק ב-56%. כיום עומד הקנס בברלין על 100 אלף אירו.

 

בר ניר ציין במכתבו כי הנושא לא מטופל בגלל ניגוד עניינים של ראש מינהל מטה הדיור, אביגדור יצחקי.

בחוות-דעת משפטית שהגישה התאחדות המלונות עוד ב-2013 לעיריית תל-אביב-יפו באמצעות עו"ד כרמית בר-און ממשרד יהודה רוה, המתמחה בדיני מלונאות, ציינה ההתאחדות כי תופעת השכרת הדירות לתיירים מעודדת "כלכלה שחורה", מנוגדת לחוק התכנון והבנייה, לחוק רישוי עסקים ולחוקי המיסוי, ומפלה בין עסקים קטנים לגדולים בעיר. עוד קובעת חוות-הדעת כי למרות הפרת החוקים, העיריה אינה עושה דבר כדי לאכוף על משכירי הדירות את החוקים שעליהם היא אמונה.

"עיריית תל-אביב מודעת היטב לפעילות אתרי האינטרנט שבאמצעותם מושכרות דירות לתיירים, אך היא אינה עושה דבר כדי לאכוף על משכירי הדירות את החוקים עליהם היא אמונה", כתבה עו"ד בר-און. "תופעת השכרת דירות מגורים לתיירים ולאורחים מזדמנים הפכה רווחת מאוד בעיר תל-אביב ובסביבתה", הדגישה בחוות-דעתה, וציינה כי בשנה הקודמת לחוו"ד זינק מספר ההזמנות בישראל באמצעות האתר לדירות מגורים לתיירים ואורחים מזדמנים ב-400%.

לדברי בר-און בחוו"ד משנת 2013, באזור תל-אביב-יפו הוצעו 7,000 חדרי מלון, ואתרי ההשכרות מציעים בעיר ת"א-יפו בלבד יותר מ-6,000 דירות להשכרה. היא בחנה את תופעת השכרת דירות מגורים לתיירים לאור החוק והפסיקה וטענה: "לאור החוקים והתקנות ופסיקת בתי המשפט, אנו בדעה שאסור לעיריית תל-אביב להתיר או להכשיר את פעילותם הפיראטית והבלתי מוסדרת של משכירי דירות מגורים לתיירים מזדמנים, כיוון שפעילות השכרה מעין זו הינה פעולה עסקית לכל דבר ועניין המצריכה אישורים והיתרים אשר נועדו להגן על הציבור הרחב". בהקשר להפרת חוקי התכנון והבנייה נאמר בחוות-הדעת כי "כאשר תוכנית בניין עיר קובעת כי ייעוד הקרקע למגורים, לא ניתן להשתמש בה לייעוד של מלונאות ונופש".