"המהפכה הדיגיטלית של רשות ני"ע - בשורה לציבור בישראל"

מנכ"ל אלומות הון ליין, בני שהינו, מונה את היתרונות של המהלך שרשות ני"ע עומדת להוציא לפועל, וגם את הנקודות שעליהן היא תצטרך לתת את הדעת

רשות ניירות ערך הזמינה לאחרונה את הציבור להעיר את הערותיו על טיוטת ההוראה, שעניינה מתן שירותי ייעוץ השקעות וניהול תיקים תוך שימוש באמצעים דיגיטליים.

בני שהינו, מנכ"ל אלומות הון ליין מונה את היתרונות, וגם את הנקודות הבעייתיות שצריך לתת עליהן את הדעת, במהלך שמקדמת רשות ני"ע, ואומר: "נראה שבהצעת הרשות עשויה להיות בשורה אמיתית עבור הציבור הישראלי, אשר יוכל מעתה לפעול בתחום הפיננסי באמצעים טכנולוגיים אשר ייעלו, יוזילו ויקלו עליו מאוד, וזאת תוך שהוא זוכה בהגנת הרגולציה ובהסדרת הפעילות בתחום מרכזי זה, שבו הוא עלול להיות חשוף למגוון סיכונים, במקרה שהפעילות הדיגיטלית לא תהיה מפוקחת".


הדבר החשוב הראשון שצפוי להשתפר בעקבות המהפכה שמתכננת רשות ני"ע הוא נושא ההנגשה. עד כה עולם ההשקעות היה נגיש אך ורק לבעלי הון גבוה יחסית. כיום, לקוחות שרוצים להיעזר ביועץ השקעות מקצועי צריכים שיהיה בחשבונם כ-200 אלף שקל, ולקוחות שרוצים כי מנהל השקעות מקצועי ינהל עבורם את השקעותיהם צריכים לדעת שבלי סכום מינימלי של כחצי מיליון שקל אף אחד לא ממש יטפל בהם. המהפכה הדיגיטלית צפויה להוביל לכך ששירותים אלו יהפכו להיות נחלת הכלל, בעיקר בשל הוזלת עלויות הגיוס והתפעול.

יתרון נוסף הוא הגדלת התחרות בשוק ההון הישראלי - בזכות הטכנולוגיה יוסרו חסמי הכניסה הגבוהים שהיו קיימים עד כה והגבילו את תחרות בשוק. בזכות המהלך שמובילה הרשות יוכלו שחקנים חדשים להיכנס לשוק ההון הישראלי תוך שהם מביאים איתם מוצרים חדשים שיכולים להתאים לציבור רחב הרבה יותר. נוסף על כך, המהפכה הדיגיטלית צפויה לייצר תחרות רצינית להגמוניה הנוכחית של הבנקים, בכך שהיא תאפשר לגופים המוסדיים הגדולים להפוך ביתר קלות להיות מפיצים של עצמם, ולא רק דרך הבנקים, כפי שקיים כיום.

דיוק באפיון הלקוח - מערכת דיגיטלית מעצם הגדרתה היא מערכת שפועלת על פי קריטריונים מוגדרים מראש, ומאפיינת את הלקוח ללא משוא פנים. תהליך אפיון הלקוח, על יכולותיו וצרכיו השונים, הוא אולי התהליך הראשוני החשוב ביותר בתחום יעוץ וניהול ההשקעות. אפיון מדויק של הלקוח על פי הגדרות המפוקחות על-ידי הרשות ולא על פי שיקול דעתו של יועץ השקעות או מנהל תיקים ביום נתון, מצד אחד תקל מאוד עליהם, ומהצד השני תאפיין את הלקוחות באופן הוגן ובלתי מוטה.

היכולת לבצע את תהליך הרישום באופן מהיר ביותר - בכך ניתן יהיה לסגור את המעגל הביורוקרטי והתפעולי מול הלקוח ביעילות רבה בהרבה מהתהליך הקיים כיום, הכולל מפגש פנים אל פנים בין הצדדים ותהליכי העברת כספים ומידע מסורבלים בן הגופים השונים.
המהפכה הדיגיטלית צפויה להוזיל באופן משמעותי את עלויות גיוס הלקוחות, ועל כן הצפי הוא

שמחירי השירותים ירדו גם הם בטווח הארוך.
המטרה של הרשות היא להוביל לכך שהלקוחות ייהנו מרמת שירות גבוהה יותר. העולם הדיגיטלי, כפי שכבר נוכחנו לראות במגוון רחב של תחומים אחרים בחיים, יודע לעשות זאת מצוין, ועל כן זהו יתרון נוסף של המהלך.
השימוש באמצעים טכנולוגיים יאפשר ללקוחות ליהנות ממידע בזמינות ושקיפות גדולה וגבוהה בהרבה ביחס למה שהוא רגיל אליו כיום. 
המהלך של הרשות צפוי לקרב את הציבור הרחב לשוק ההון ולהגדיל את השימוש במוצרי סל וקרנות, מה שאמור להפוך את שוק ההון הישראלי למשוכלל ונזיל יותר ובכך יקטין את סטיות התקן בתיקי ההשקעות של הציבור. סטיות תקן נמוכות יותר משמעותן סיכון נמוך יותר - וגם זה יתרון.

לא רק יתרונות

מנגד, ישנן כמה נקודות שעליהן הרשות תצטרך לתת את הדעת.

המהלך צפוי להשפיע ישירות על העובדים בשוק ההון מאחר שהוא צפוי לצמצם בטווח הארוך באופן משמעותי את מבנה כוח האדם בשוק ההון הישראלי. בעקבות כניסת הדיגיטציה כבר לא יהיה צורך בכל כך הרבה אנשי תפעול ומנהלה, וגם מספר יועצי ההשקעות ומנהלי התיקים בכל אחד מהגופים צפוי לקטון.

המהפכה הדיגיטלית תקטין באופן משמעותי את המגע האנושי בין אנשי שוק ההון והלקוחות, מה שיהפוך את המוצר והשירות לקר ומרוחק. יש כאלה שיגידו שזה יתרון, מאחר שזה צפוי לחסוך ללקוח דיבורים מיותרים וזמן יקר. מנגד, החיסרון עלול לבוא לידי ביטוי בעת שבה ייתקל הלקוח בבעיה או בטעות וירצה לשוחח עם אדם בשר ודם, אולם סביר להניח שהמערכות הטכנולוגיות שיוצעו לציבור יידעו לתת מענה גם לכך.