מדד התנועה: מי שעבד בפסח לפחות הגיע מהר יותר לעבודה

מי שנסע בחודש אפריל מאשדוד לעזריאלי תל אביב בבוקר של יום חול שגרתי "בילה" על הכביש כמעט שעה וחצי (87 דקות), לעומת 35 דקות בלבד לאותה נסיעה בדיוק בחול המועד

נתיבי איילון / צילום: תמר מצפי
נתיבי איילון / צילום: תמר מצפי

נקדים ונאמר שאם היינו מודדים את עומסי התנועה מסביב לחופי הכינרת או בכניסה אל הסחנה בימי חול המועד בהשוואה לימים רגילים התמונה שהיינו מקבלים היתה כמובן שונה מקצה לקצה. אבל מסלולי הנסיעה שאנו בוחנים מדי חודש, בשיתוף חברת וויז, הם אלה שממוקמים על צירי הנסיעה השגרתיים - בדרך כלל אל העבודה וממנה. לכן, שלא במפתיע, חופשת עם ישראל בימי חג הפסח הפכה את הכבישים הללו לכמעט שוממים, ודאי בכל הנוגע לשעות הבוקר המוקדמות (7-9) שאותן אנו בודקים.

הבדיקה כללה שני מבחנים: השוואה של זמן הנסיעה בחול המועד 2016 לעומת ימי אפריל "רגילים" בחודש החולף. בנוסף, בדקנו מה קרה לזמן הנסיעה בחול המועד השנה, לעומת חול המועד פסח של שנת 2015.

שלא במפתיע, הנסיעה היתה חלקה יותר בימי חול המועד. מי שנסע בחודש אפריל מאשדוד לעזריאלי תל אביב בבוקר של יום חול שגרתי "בילה" על הכביש כמעט שעה וחצי (87 דקות), לעומת 35 דקות בלבד לאותה נסיעה בדיוק בחול המועד. בכיוון ההפוך אגב, שזוכה להיות ריק באופן יחסי גם בימים כתיקונם, הנסיעה התקצרה רק ב-3 דקות בממוצע - 28 דקות בחול המועד, לעומת 31 דקות ביום רגיל.

מראשון לציון (מרכז העיר) לעזריאלי תל אביב, מרחק של קילומטרים ספורים, ארכה הנסיעה בחול המועד 22 דקות, לעומת 59 דקות בממוצע ביום רגיל באפריל - פער של 38 דקות. מקרית השרון שבנתניה לתל אביב נסעו 24 דקות בחול המועד, לעומת 53 דקות ביום רגיל - פער של 29 דקות.

ושוב, שלא במפתיע, כמובן שהפערים הקטנים ביותר בזמן הנסיעה היו באופן מובהק בצירים היוצאים מתל אביב החוצה - צירים הפנויים גם בימי חול שבהם המוני ישראלים עושים את הדרך ההפוכה, אל מוקדי התעסוקה במרכז המטרופולין.

בשני מסלולים בלבד זמן הנסיעה לא השתנה בחוה"מ בהשוואה ליום רגיל באפריל 2016: מתל אביב ליוקנעם (62 דקות) ומחיפה - פארק מת"מ לקרית מוצקין (24 דקות).

ומה קרה בפסח האחרון לעומת פסח אשתקד? כמעט ולא הורגשו שינויים על הכביש, עם נטייה קלה מאוד לעלייה בזמן הנסיעה השנה (ב-16 מסלולים הזמן התארך, לעומת 12 שבהם הנסיעה התקצרה, בדרך כלל בדקות בודדות לכאן או לכאן).

waze 5.5.16
 waze 5.5.16