בעלי רשת ויקטורי אייל רביד: "לא עשיתי רע לרמי לוי"

רביד הגיב לתביעת נזיקין בסך 10 מיליון שקל שהגיש נגדו רמי לוי, בטענה כי ניהל נגדו קמפיין שלילי והכפיש את שמו מול החקלאים ■ כך הפכה חברות אמיצה לעימות חזיתי

רמי לוי ואייל רביד / צילום: איל יצהר
רמי לוי ואייל רביד / צילום: איל יצהר

בשנות ה-90 היה אייל רביד, כיום מנכ"ל ומבעלי רשת ויקטורי, ספק של מוצרים לרשת הסופרמרקטים של רמי לוי. בין השניים נרקמה ידידות אמיצה, שנמשכה כשני עשורים. "הם היו חברים קרובים מאוד. ממש חברים טובים; הייתה שם חברות אמת", אומרים מקורבים לשניים. לפני כעשור הם אף הקימו, עם שותפים נוספים, את "המותג" - מיזם למותג פרטי שיצא לדרך ביולי 2005 בקול תרועה רמה.

ואולם היחסים הידרדרו לכדי תביעה בסך 10 מיליון שקל שהגיש לוי בסוף השבוע האחרון נגד רביד ואיש יחסי הציבור גל בייסברג, בטענה כי ניהלו נגדו קמפיין נגטיבי, השחירו את שמו בקרב החקלאים וניסו לתפוס את מקומו כ"אבירי הצרכנים החדשים".

לדברי גורמים בענף הקמעונאות, בשנים האחרונות עבר חתול שחור בין לוי לרביד. לוי, אומרות השמועות, לא אהב את הצמיחה והצעידה של רביד לצדו; רביד מצדו, אומרים בשוק, לא רצה להישאר בצלו של לוי ושם לעצמו כמטרה לתת פייט לתדמית של "רמי לוי - שיווק השקמה" כרשת הזולה ביותר.

אבל אלה השמועות. במציאות לא נרשמו התכתשויות מתוקשרות בין השניים ואף לא הכפשות הדדיות מתועדות.

לפני כמה שנים החליט לוי להתנתק מ"המותג", נתק שהושלם בספטמבר אשתקד, וסביב עניין זה נתגלעו בין השניים חילוקי דעות. כיום מוצרי "המותג" נמכרים רק ברשת ויקטורי. בשנים האחרונות לא נרשם פרגון הדדי בין השניים, ובאירועים ובכנסים שבהם נפגשו, הם כבר לא נראו כל-כך מיודדים. בטח לא "חברי אמת". אך תמיד נרשם שקט יחסי בגזרת היחסים בין השניים.

ואולם, באחרונה הפך העימות לאחד הסכסוכים הגדולים שנראו בשוק הקמעונאי בישראל. ביום חמישי, כאמור, הגיע העימות לשיאו, כאשר לוי הגיש תביעת נזיקין נגד רביד, נגד רשת ויקטורי שבבעלותו ונגד היח"צן גל בייסברג, שבמסגרתה הוא טוען להתנהגות "מסחרית בלתי ראויה, שלא לומר - בזויה" מצדם, לאחר שלטענתו רקחו "תוכנית משחק זדונית" שתכליתה לפגוע בו ובחברה בבעלותו, שיווק השקמה, המפעילה את רשת הסופרים רמי לוי, ולרומם את רשת ויקטורי על חשבונם. "הנתבעים הפרו ברגל גסה את כללי המשחק של תחרות הוגנת", נכתב בתביעה.

את שיווק השקמה מגדיר לוי בתביעה כאחת "ממחוללות התחרות העיקריות בשוק הקמעונאי בישראל, אם לא מחוללת התחרות העיקרית", וכמי ש"ביססה לעצמה מוניטין מעולים כמי שמציעה את סל המזון הזול ביותר בישראל זה שנים רבות".

את רשת ויקטורי הוא מגדיר כמתחרה של שיווק השקמה וכמי שמחזיקה נתח שוק קטן משמעותית משלה. לוי מזכיר כי לאחרונה הובילו ויקטורי ורביד את ההתארגנות של הרשתות הקמעונאיות שהתחרו בשיווק השקמה במכרז לרכישת מגה - אשר התפרקה בסופו של דבר.

לטענת לוי בתביעתו, רביד ובייסברג "רקמו מזימה זדונית שמטרתה לפגוע בבוטות בתדמיתם של התובעים, לפגוע בעסקיהם, ובמקביל לקדם את מטרותיהם העסקיות באמצעות הפגיעה בתובעים". עוד הוא כתב בתביעה כי "מדובר בהתנהלות אנטי-תחרותית, המנוגדת לכל אמות-מידה מקובלות של התנהגות מסחרית".

"דמות מרושעת ודמונית ממש"

בין הסיפורים של רמי לוי ואייל רביד קיים דמיון. שניהם אנשי משפחה שבנו את עצמם ואת הרשתות הקמעונאיות שבראשן הם עומדים בעשר אצבעותיהם. רשת רמי לוי שיווק השקמה החלה לפעול כבר ב-76' כחנות משפחתית, בבעלותו של רמי לוי, ברחוב השקמה בשוק מחנה יהודה בירושלים. ב-81' פתח לוי חנות נוספת בירושלים, וב-92' פתח את חנות הענק הראשונה שלו בעיר.

תוך זמן קצר צמחה הרשת והפכה לאחת מרשתות הדיסקאונט המובילות בארץ, ובשנת 2007 הונפקה "רשת חנויות רמי לוי שיווק השקמה 2006 בע"מ" בבורסה, ותוך זמן קצר זינקה מניית החברה במאות אחוזים.

עד לאחרונה נדמה היה כי ההצלחה רודפת אחר רמי לוי, שזכה לכינוי "אביר הצרכנים" ואף לכבוד להיות אחד ממדליקי המשואה ביום העצמאות - אך לאחרונה נדמה כי נהמגמה השתנתה, ולוי הותקף במספר חזיתות במקביל.

רשת ויקטורי הוקמה ב-96'. אחיו של אייל רביד, אבי, הקים חברה שעסקה בייצור בצק קפוא, ושאליה הצטרף אביהם, חיים, שהיה עד אז חשב עיתון "הארץ". במקביל היה בבעלות המשפחה מפעל לעיבוד בשר. באמצע שנות ה-90 לקוח של חברת הבצק פשט רגל, ובמסגרת הסדר החובות היא קיבלה שתי חנויות שהיו בבעלותו - באשקלון ובקריית גת, ונכנסה לתחום הקמעונאות. באותן שנים שבהן פעל כספק, סיפק רביד מוצרים גם לרשת רמי לוי.

כמה שנים לאחר מכן החליט האח (שמחזיק יחד עם רביד בשליטה ברשת) לעזוב לארה"ב, ורביד נדרש להחליט אם להיות ספק או להיות קמעונאי. הוא בחר באפשרות השנייה, והתמנה למנכ"ל. בשנת 2007 הוא קיבל הצעה שאי-אפשר לסרב לה - למכור את החברה לפרש מרקט, לפי מכפיל גבוה, ואולם העסקה התפוצצה ביום הקלוזינג. מאז צמחה רשת ויקטורי, והיא מונה כיום 41 סניפים ומזה מספר שנים נסחרת בבורסה.

מטבע הדברים, ככל שצמחה, הפכה רשת ויקטורי למתחרה משמעותית יותר מול רשת רמי לוי, הגם שאינה מתקרבת לממדיה ולמיתוג שיש לה בשוק. ואולם, לטענת לוי בתביעתו, במקום להתחרות כמקובל ובאמצעים לגיטימיים כמו הצגת מחירים תחרותיים - רביד וויקטורי בחרו להכפיש את לוי באמצעות הפצת כזבים, "על-מנת להפוך אותם למשל ולשנינה בקרב הציבור", לתקוף אותו ולהציג אותו כ"אויב מספר אחד של החקלאים", כלשון התביעה.

"ביודעם שהכפשת שמם של התובעים באופן ישיר תוביל לתביעת דיבה בסכומי-עתק נגדם, ותתקבל בעוינות בקרב הציבור, בחרו הנתבעים בתחילה לנקוט דרך פעולה זדונית וכביכול 'מתוחכמת'", כותב לוי בתביעתו, וטוען כי רביד ובייסברג עשו שימוש בצדדים שלישיים לשם הכפשת שמו, ו"קיוו ללקט את הפירות (הבאושים) של מעשיהם מבלי שאיש יידע שידם הייתה במעל". 

לטענת לוי, העובדה שהוא זכה לדיווחים חיוביים בתקשורת על ביצועיו המסחריים ועל התנהלותו לטובת הצרכנים, הייתה "לצנינים" בעיני רביד ובייסברג. "הם ידעו כי בדרכים של תחרות הוגנת ונורמטיבית אין להם כל סיכוי להתחרות בביצועיהם ובמעמדם בציבור של התובעים. לכן רקמו את תוכנית הפעולה הבלתי חוקית שלהם", נכתב בתביעה.

בתביעה נכתב כי לפי תוכנית הפעולה, הסיתו רביד ובייסברג נגד רמי לוי ורשת שיווק השקמה את אמצעי התקשורת, וגם את מנהיגי החקלאים, אשר יצאו שוב ושוב בתקשורת בהאשמות חריפות, בוטות ובדויות, כנטען, נגד רמי לוי.

"התקפותיהם של החקלאים על רמי לוי נועדו לפגוע בשמו הטוב ולהציג אותו כדמות מרושעת ודמונית ממש הפוגעת בכל חקלאי ישראל. המטרה הייתה להציג את רמי לוי ואת שיווק השקמה בתור אויב מספר אחד של החקלאים", נכתב בתביעה.

לוי סבור כי רביד ובייסברג ביקשו להפוך אותו מדמות מוערכת ואהודה ביותר ומאדם הנתפס בציבור כמחולל תחרות הנלחם במשך שנים ביוקר המחיה לטובת הצרכנים - לדמות שנואה ושלילית. 

לפי הנטען בתביעה, בין היתר, במסגרת קמפיין שנערך עבור רביד וויקטורי, השתילו חברת יחסי הציבור גל תקשורת ובעליה, גל בייסברג, מסרים כוזבים בקרב החקלאים כאילו רמי לוי "גונב אותם", כשהמטרה היא להפוך את רביד ל"מלך החקלאים" ולהיכנס לנעליו של לוי בתור "אביר הצרכנים" החדש.

לטענת לוי, תוכנית הפעולה של רביד באמצעות משרד יחסי הציבור נועדה להטעות את הצרכנים ואת החקלאים כאילו רמי לוי פוגע בחקלאים ונוקט טקטיקות מסחריות לא הוגנות, במטרה להדיר קונים מהחנויות של רמי לוי.

"כחלק מאותו קמפיין נגטיבי יזמו הנתבעים מתקפה של החקלאים נגד רמי לוי במסגרת ועידת ישראל לחקלאות בחודש דצמבר 2015", נטען בתביעה. לדברי לוי, באותה הוועידה הוא מצא את עצמו, לתדהמתו, במרכזה של מתקפה אישית חסרת תקדים, שקרית ואלימה, במהלכה הוטחו בו, בין היתר, אמירות כמו: "נעלבנו כשהדלקת משואה" ו"אתה אלוף בלקחת את התוצרת החקלאית ולעשות ממנה קרקס".

דברים אלה, מציין לוי בתביעתו, פורסמו בהמשך בעיתונות, ואין לו ספק כי מי שהעביר את כל אותן ידיעות לתקשורת היו בייסברג וגל תקשורת.

לוי מתייחס בתביעתו לאירוע נוסף שבו הותקף על-ידי החקלאים ונקראו לעברו "קריאות מלחמה", כלשונו - כנס הנהגות המושבים שהתקיים בחודש מארס האחרון, ובמסגרתו אמר יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור: "אני לא אגיד מילה טובה אחת על רמי לוי. אתם יודעים מה אני חושב עליו. הוא עשה דה-לגיטימציה לחקלאים. אנחנו מטפלים בו, ואתם רואים מה אנחנו עושים לו בתקשורת. הוא ישלם על זה מחיר, אנחנו מכינים לו את המחיר. אם יש משהו שמאחד את כל החקלאים יותר מהכול, זה רמי לוי".

לוי מציין מקרה נוסף, שבו במסגרת תוכנית בערוץ 2 תקף אותו בחריפות חקלאי, שבדיעבד הודה כי פגש את לוי פעם אחת בלבד בדיון בכנסת ולא ניהל עמו עסקים מעולם. לוי מגדיר אותו כמי ששימש בלא ידיעתו כ"מריונטה" בידי בייסברג ורביד.

הודעת וואטסאפ מעוררת חשד

רמי לוי מסרטט בתביעתו את קווי המתאר שביניהם גובשה, תוכננה והוצאה לפועל התוכנית להוריד אותו ממעמדו הרם בשוק אל תחתית תהום האהדה הציבורית.

לטענתו, השיטה עבדה כך: בייסברג וחברת גל תקשורת שבבעלותו, בשליחות רביד, הסיתו את החקלאים, באמצעות אחד מהלקוחות המרכזיים האחרים של בייסברג - חברת משוב, העוסקת בפרסום ירחון לחקלאים וארגון כנסים לחקלאים. לוי בטוח כי רביד ובייסברג עשו שימוש בחברה זו לצורך ההסתה כנגדו.

"מדובר בקמפיין תקשורתי שלילי שהיוזמים אותו בחרו להישאר נסתרים מן העין, בשעה שהם מממשים את תוכנית הפעולה הזדונית שלהם. החקלאים שימשו כלי בידי הנתבעים, שהשתמשו בחקלאים למעשה כזרוע שלהם, כדי לפגוע ברמי לוי ובשיווק השקמה, בעוד שהם עצמם מסתתרים מאחורי החקלאים במסע ההכפשה והוצאת תוכנית הפעולה הזדונית מן הכוח אל הפועל", נכתב בתביעה.

התוכנית, נטען, תוכננה כך שלא ייוותרו "טביעות אצבע" של בייסברג ורביד, כיוון שהם ידעו כי מדובר בפרקטיקה תחרותית עוולתית ואסורה, "ולכן עשו מאמץ ניכר להסתירה".

אז איך בכל זאת איתר רמי לוי, כטענתו, את "טביעות אצבעותיהם" של בייסברג ורביד? את הוכחת התוכנית האסורה מבסס לוי, בין היתר, על הודעת וואטסאפ בין מנכ"ל חברת משוב לדמויות בולטות אחרות בתחום החקלאות, בה נאמר במפורש כי החקלאים שמו לעצמם למטרה להכפיש את רמי לוי ו"להביא את רמי לוי לגודלו הטבעי", כלשון ההודעה. בגין הודעה זו אף הגיש לוי תלונה לממונה על ההגבלים העסקיים, בחשד להסדר כובל.

ואולם, לוי לא הסתפק בכך. ההודעה עוררה את חשדו כי מתנהל נגדו קמפיין שלילי, ובעקבות זאת שכר לוי את שירותי חברת המודיעין העסקי "בלאק קיוב" לבצע חקירה בנושא. אלה התחילו לחקור את החשדות, והעלו בחכתם סדרת הקלטות ה"מסבכת" לכאורה את בייסברג בחשדות. זאת לאחר שבייסברג ועובדים שלו הוקלטו כשהם מודים לכאורה באזני חוקרת של החברה כי יזמו וביצעו קמפיין תקשורתי שלילי נגד רמי לוי.

על-פי הפרסומים בנושא, בייסברג סיפר לתחקירנית הסמויה של "בלאק קיוב", שחשב שהיא לקוחה פוטנציאלית, כיצד מצא דרך להדיח את מלך הקמעונות לוי מכיסאו, ולהושיב במקומו את הלקוח שלו, רביד.

בתגובה טען בייסברג כי מדובר בבדיות שנועדו להרשים לקוחה פוטנציאלית, ולרביד ולרשת ויקטורי אין קשר לדברים, אך לטענת לוי הקלטות המלאות שבידיו מוכיחות כי בייסברג ויתר המוקלטים גילו בקיאות רבה בפרטי הקמפיין השלילי, "שהיה גם היה".

דבר נוסף שעורר את חמתו של לוי על רביד, היה סטטוס שפרסם האחרון בפייסבוק לאחרונה, ובו הגדיר את לוי, בין היתר, כ"מגלומן" ש"חי בסרט עם עצמו", כ"איש קטן" וכמי שרוכב על אחרים כדי להינצל ממצבו היום.

לטענת לוי, התוכנית להכפשת שמו נועדה, בין היתר, להקנות לרביד יתרון במכרז לרכישת מגה, שבו כאמור השתתף כראש קבוצה של קמעונאים שהתעניינה ברכישת הרשת.

למקרא הטענות של לוי עולים לא מעט סימני שאלה. כך למשל, מתבקשת השאלה מדוע בחר לוי שלא לתבוע אף אחד מן החקלאים שהשתתפו לכאורה בקמפיין הנגטיבי: האמנם הוא מאמין כי כולם שימשו כמריונטות בידיו של היח"צן בייסברג - או שמא הוא אינו רוצה לדרדר עוד את מערכת היחסים עמם?

שאלה מתבקשת נוספת היא עד כמה מסבכים דבריו של בייסברג בהקלטות את לקוחו רביד. רביד עצמו מעולם לא הוקלט או תועד קושר את עצמו לחשדות, ו"הראיה" היחידה נגדו היא העובדה כי הוא חולק את אותו יח"צן עם משוב, וכי אותו יח"צן הזכיר אותו בהקשר השלילי האמור.

אייל רביד מסר בתגובה: "לא קיבלתי את כתב התביעה, אני ניזון מהתקשורת בימים האחרונים, ואני לא מוצא במה שאני קורא ושומע מה עשיתי רע לרמי לוי או לאחרים. אז הוא אומר שאני מעורב במשהו - עכשיו הוא צריך להוכיח. בוא תוכיח את זה. אין לו דרך להוכיח, כי לא עשיתי את מה שהוא טוען. זה לא שלי. זה לא קשור אליי בשום דרך.

"זה שיח"צן שנותן אצלי שירותים מעד בלשונו, זו בעיה שלו. אבל זה עולם היח"צנים. ככה הם מדברים. אז הוא מעד, והוא יצטרך להתמודד עם המעידה שלו, אבל אני לא מקושר לעניין ולא קשור לעניין. מנסים לחבר אותי לזה, אבל אין לזה קשר למציאות. תמיד יכולים לטעון כל מיני טענות מופרכות. רמי לוי מנסה לחבר אותי למשהו שאני לא קשור אליו".

גל בייסברג מ"גל תקשורת" מסר בתגובה: "לא נרקמה קנונייה כנגד רמי לוי, ואמירה שלי זאת ניתנת לבדיקה בקלות. רמי לוי נמצא באמצע תמרון תקשורתי על שמו הטוב. הפרשה הזו חושפת את שיטותיו של לוי בעצם שכירת משרדי חקירות, ביצוע האזנות והקלטות ושימוש בשיטות אשר נהוגות בעולמות אחרים, ולא בעולם השיווק".

הימים הקשים של רמי לוי

"7 השנים הטובות" של רמי לוי ורשת הקמעונאות שלו נמשכו הרבה מעבר ל-7 שנים. בעשורים האחרונים הוא בנה את שמו כ"אביר הצרכנים", שבא לחולל מהפכת מחירים בשוק, ונישא על גלי האהדה הציבורית והתקשורתית היישר אל הפודיום המכובד של מדליקי המשואה ביום העצמאות אשתקד. ואולם, לאחרונה נדמה כי מן היאור של לוי עולות 7 פרות רזות במיוחד.

אלה הם ימים קשים עבור בעל השליטה ברשת המוכרת. המתקפה שמנהלים נגדו החקלאים מצטרפת למספר הסתבכויות משפטיות ותקשורתיות אליהן נקלע לוי, ושבגינן החלו לדבוק כתמים לכאוריים בתדמיתו הנקייה. כך, לוי מתמודד בימים אלה עם חקירה משטרתית ברשת השיווק שבשליטתו ומעצרים של מנהלים בכירים בה.

החקירה, שקיומה נחשף ב"גלובס", נפתחה בעקבות מידע שפורסם בתקשורת על-ידי אלקנה אלון, עובד לשעבר ברמי לוי תקשורת. לפי עדותו של אלון, בכירים בחברת התקשורת ביצעו לכאורה שימוש במערכות האבטחה של רמי לוי תקשורת לצורך מעקב אחרי גורמים שעמם היה לחברה סכסוך, או למעקב אחרי עובדים בחברה. אלון עצמו מסר עדות במשטרה בפרשה.

במסגרת החקירה פשטו חוקרי המשטרה על משרדי רמי לוי - שיווק השקמה והחרימו מחשבים ומסמכים. מאז פתיחת החקירה בראשית מארס גבתה המשטרה עשרות עדויות בפרשה, ואלה הובילו לחקירת בכירים ברשת השיווק.

לפי החשד, גם ברשת השיווק עשו שימוש במידע שהופק ממערכת האבטחה של רשת רמי לוי תקשורת, על-מנת לעקוב אחר עובדים ואחר גורמים נוספים שעמדו בקשר זה או אחר עם רשת השיווק. עוד לפי החשד, המערכת שימשה גם לצורך מעקב אחר עובדים בחברה-הבת לשיווק ירקות ופירות, ביכורי השקמה.

במקביל לחקירה זו נפתחה נגד הרשת חקירה פלילית בגין טענות על הטרדה מינית שלא טופלו כראוי, והוגשו נגד הרשת בקשה לתביעה ייצוגית בטענה לקיפוח זכויות העובדים ובקשה לתביעה ייצוגית נוספת בטענה לחיוב ביתר בחשבונות הסלולר של לקוח של "רמי לוי תקשורת".

רמי לוי, שבעבר הוזמן כאורח כבוד למרבית אולפני הטלוויזיה, נאלץ הפעם לרוץ מאולפן לאולפן כדי לנהל את המשבר, כשהוא טוען כל העת כי לא היו דברים מעולם.

אייל רביד מול רמי לוי / איור: גיל ג'יבלי
 אייל רביד מול רמי לוי / איור: גיל ג'יבלי