אי-אפשר לסמוך על הקבינט

התייעצות של נתניהו עם שרים בעת לחימה איננה אינטרס ביטחוני של מדינת ישראל

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

מבקר המדינה, יוסף שפירא, הוציא מתחת ידו טיוטת דוח חשוב על התנהלות הממשלה במהלך מלחמת "צוק איתן". אחד האלמנטים העיקריים בטיוטת הדוח, על-פי מה שפורסם בעיתונות, זו ביקורת על כך שנתניהו הסתיר משרי הקבינט הביטחוני מידע בתקופה זו. נתניהו הכחיש. השאלה שלי אינה קשורה במי אומר את האמת, אלא מה עדיף.

במשך שנים הייתי כתובת להדלפות. על ספרי "השיחות הסודיות של הנרי קיסינג'ר" כתב הצנזור הראשי דאז, ולטר בר-און, כי זו "ההדלפה החמורה ביותר מאז קום המדינה". כלומר, יש לי ידיעה מסוימת בעסקי הדלפות, ובתוכן ההדלפות הרגישות בתחום הביטחון.

הייתי נוהג כמו נתניהו

אני יכול לומר בכנות: לו הייתי ראש הממשלה הייתי נוהג כמו נתניהו. כלומר, לא הייתי מביא לידיעת השרים מידע רגיש, בוודאי בתקופת לחימה. מנסיוני העיתונאי - אני לא סומך עליהם. שלא תהיה טעות: אני לא סומך גם על נתניהו, אבל אני רוצה להניח שבתקופת לחימה ראש הממשלה, כל ראש ממשלה, נוהג באחריות המתבקשת מתפקידו.

יש כאן דילמה לא פשוטה: מה עדיף מבחינת ביטחון המדינה בעת לחימה? למשל, אם הוחלט על תאריך לתקיפה - האם ראוי לדווח על כך לשרי הקבינט הביטחוני? הכללים קובעים שחובה לעשות זאת, אבל נדמה שמניעת הדלפה כזאת חשובה יותר מן הכללים. או שאני טועה?

 

האם אפשרי ששרים לא ידליפו?

האם ייתכן מצב שהשרים יידעו ולא ידליפו? כעיתונאי אני אומר לכם שהסיכוי לכך הוא זעיר, אולי אפסי. זה לא אומר שהשרים מדליפים רק מסיבות אנוכיות, אם כי לרוב זה כך. אסור לשכוח שהממשלה כוללת מפלגות עם עמדות שונות ולפעמים סותרות. אם שר מתנגד ללחימה הספציפית, הוא לא ירצה לטרפד אותה? ואיך עושים את זה בצורה היעילה ביותר אם לא באמצעות הדלפות? ואז השר המדליף בטוח שבמעשהו זה הוא הועיל למדינה, לא הזיק לה.

כל זה לא קשור למבקר שפירא. הוא עשה את המוטל עליו, הביקורת שלו נשענת על הכללים והחוקים בעניין זה. לכן צריך שייעשו שינויים שיאפשרו לראש הממשלה להימנע מחובת ההתייעצות בנושאים רגישים עם שרי הקבינט, בוודאי בעת לחימה. מה הם כבר יכולים לייעץ? לרשותו של ראש הממשלה עומדים היועצים הטובים ביותר לנושאי ביטחון. אנשי מקצוע שבדרך כלל אינם נגועים באינטרסנטיות. התייעצות עם שרים איננה אינטרס ביטחוני של המדינה, ויש לומר זאת במפורש בחוק.

האלוף גולן, תימנע מהשוואות

אלוף יאיר גולן, להבא תשתדל להימנע מהשוואות. הן אף פעם לא יכולות להיות מדויקות. וגם: כדאי שאת האמירות הציבוריות תשאיר לתקופה שתהיה בפוליטיקה.