לוקחים משכנתא? אלו העלויות הנוספות שתידרשו לשלם

רכשתם דירה? מזל טוב, אבל כדאי שתביאו בחשבון לא מעט תשלומים נוספים שעלולים להצטבר לסכום גבוה ■   למדריך משכנתא

משכנתא/ צילום: שאטרסטוק
משכנתא/ צילום: שאטרסטוק

קונים דירה? חדשה? יד שנייה? מזל טוב! אחרי שקיבלתם את ההחלטה לקנות, אתם צריכים לזכור כמה דברים חשובים כדי לתכנן קדימה את הצעדים הבאים, בעיקר מהבחינה הכלכלית.

מי שלא רכש דירה מעולם מדבר בדרך-כלל על מחיר הדירה כמחיר סופי וחלוט, ולא פעם שוכח שלצד המחיר הזה ישנם עוד כמה סכומים שיש להכניס למחיר הדירה. חלקם קטנים, חלקם גם מעצבנים, אבל בסופו של יום הם עשויים להצטבר לסכום משמעותי שהרוכש לא תמיד לוקח בחשבון.

אז כדי לעשות קצת סדר, הנה כמה דברים שתמיד צריך לזכור ולשמור בשבילם עוד כמה אלפי שקלים בצד, מעבר להון העצמי לרכישת דירה הדרוש כדי לקבל משכנתא. והפעם נתמקד במשכנתא.

בדקתם בבנקים השונים, בחרתם בבנק בו אתם רוצים לקחת את המשכנתא, יש לכם הון עצמי מסוים, והחלטתם על המסלולים ועל היקף המשכנתא. יפה מאוד.

עכשיו קחו בחשבון שיש עוד כספים שתצטרכו לשלם כדי לקבל את המשכנתא. אמנם הבנקים מאוד רוצים אתכם כלקוח, בטח עם הלוואה כל-כך גדולה וארוכה, אבל הם כמובן לא יוותרו על עמלת פתיחת התיק. מדובר בעמלה המחושבת בדרך כלל כנגזרת של סכום ההלוואה, מה שמסתכם בכמה אלפי שקלים בודדים. אם מדובר בעמלת פתיחת תיק בגובה 0.25% במשכנתא של מיליון שקל, תתכוננו להיפרד מ-2,500 שקל.

הבנק ידרוש גם שמאות לדירה, עניין של עוד כמה מאות שקלים; חתימת נוטריון לייפוי-כוח, עוד כ-260 שקל; רישום ברשם המשכונות, עוד 300 שקל בערך; ורישום הערת אזהרה לטובת הבנק בטאבו - עוד כ-150 שקל.

בנקודה זו יש להעיר על משהו מיוחד שצריך להתכונן אליו. אחרי שרושמים הערת אזהרה בטאבו לטובת הבנק, צריכים להוציא מה שנקרא נסח טאבו מאושר או לאחר רישום. נסח טאבו רגיל אפשר להוציא בקלות באינטרנט בעלות של כ-11 שקל, אבל נסח טאבו לאחר רישום הוא כנראה מודפס על דף מיוחד במינו או נושא חותמת מלכותית כזו, שפקידי הטאבו שומרים בכספת וקיבלו הסמכה של שנים ארוכות כדי ללמוד כיצד משתמשים בה, כי אחרת אי-אפשר להבין מה הסיבה שהוא עולה לא 11 שקל אלא לא פחות מ-72 שקל. מעצבן? מאוד. אפשר להתמקח? לא. אפשר לקבל בלי זה משכנתא? לא.

נחזור לענייני התשלומים שנמצאים "ליד" המשכנתא. בינתיים הגענו כבר לסביב 4,000 שקל, סכום שמשתנה ממקום למקום. וזה עוד לפני שהזכרנו שגם עורך דין נכנס לתמונה, ולמי שמחליט להיעזר בו, גם יועץ משכנתאות. כלומר - עוד כמה אלפי שקלים טובים.

חשוב לדעת כי על חלק מהדברים אין טעם להתמקח, כמו מחיר חתימת הנוטריון או התשלומים בטאבו. מדובר בסכומים קבועים שבעיקר מעצבנים את מי שנדרש לשלם אותם, במיוחד אם הוא לא ידע עליהם מראש. אבל בכל מה שקשור לבנק, כמו עמלת פתיחת תיק למשל, בהחלט אפשר וכדאי להתמקח. ובכל מקרה, חשוב להביא את כל הדברים הללו בחשבון עוד לפני רכישת הדירה.