מוטי בן-משה מתקרב להשלמת רכישת אלון רבוע כחול

לביהמ"ש הוגשה בקשה לכינוס אסיפת נושים לצורך אישור הסדר החוב, שחושפת גם פרטים לגבי המגעים לרכישת מגה

מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי

חברת האחזקות אלון רבוע כחול הגישה אתמול (א') לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד בקשה לכינוס אסיפת נושים לצורך אישור הסדרת חובותיה כלפיהם, במסגרתו תעבור השליטה בחברה לידי איש העסקים מוטי בן-משה.

מדובר בצעד משמעותי לקראת השלמת המהלך להשתלטותו של בן-משה על חברת האחזקות, מהלך עליו עמלו עורכי דינו ימים כלילות מאז הוגשה ההצעה הראשונית מטעמו של בן-משה לנושי החברה לפני חודשים אחדים.

הסדר החוב, אותו הגישה מטעם אלון רבוע כחול עו"ד שיראל גוטמן-עמירה ממשרד אגמון ושות' רוזנברג-הכהן ושות', פורט לפרטים את ההסכמות עליהן הגיע בא-כוחו של בן-משה, עו"ד רענן קליר ממשרד קליר בנימיני, עם נציגי הבנקים ומחזיקי האג"ח, להם חייבת החברה 924 מיליון שקל.

אתמול אף הגיעו עו"ד קליר ועו"ד גוטמן-עמירה לאסיפת מחזיקי האג"ח של אלון רבוע כחול, כדי לבשר להם על השגת ההסכמות ועל הגשת הבקשה לבית המשפט, כאשר בהמשך האסיפה קיומו המחזיקים דיון סגור על פרטיה.

בחלק הפתוח של האסיפה סיפר עו"ד קליר לנוכחים כי ביום חמישי האחרון הגיש בן-משה גם הצעה לרכישת רשת מגה קמעונאות מידי נאמני בית המשפט, שנתמכה בערבות של 41 מיליון שקל (מיליון שקל יותר מהסכום אותו דרשו הנאמנים).

ההצעה, שפרטיה המדויקים לא נחשפו, הוגשה לאחר מגעים שניהלו בן-משה ועו"ד קליר עם נאמני מגה וכוללת רכישת הבעלות על רשת מגה תמורת סכום לא ידוע, בעסקה שתכלול כנראה תמורה במזומן ובמניות אלון רבוע כחול.

באסיפה אתמול חשף עו"ד קליר כי ההצעה כוללת דרישה לוויתור על מלוא התביעות הכספיות שהגישו נאמני מגה כנגד אלון רבוע כחול, וכן את ביטול התביעות הנגדיות שהגישה אלון רבוע כחול כנגד מגה. מהבקשה לאישור הסדר נושים שהוגשה לבית המשפט עולה כי לבן-משה הזכות להחליט האם לרכוש את מגה באמצעות אלון רבוע כחול או באמצעות חברה פרטית בבעלותו המלאה.

אם יוחלט לבצע את הרכישה באמצעות אלון רבוע כחול, הרי שלפי הבקשה יוקצה לשם כך סכום של עד 200 מיליון שקל במזומן, שיבוא מתוך הסכומים שיזרים בן-משה לאלון רבוע כחול.

עוד עולה מהצעת ההסדר שהוגשה לבית המשפט כי במסגרתו תקצה אלון רבוע כחול לנאמני מגה (עבור נושיה של מגה) 294.12 מיליון מניות שיהוו 13.8% מהון המניות של אלון רבוע כחול לאחר השלמת הסדר החוב.

יש לציין כי הסדר החוב מייחס לאלון רבוע כחול שווי של 50 מיליון שקל טרם השלמתו, בעוד שכיום נסחרת החברה בבורסה לפי שווי של 72 מיליון שקל. עו"ד קליר הדגיש כי כרגע השאלה היא האם נאמני מגה יבחרו בהצעה שהגיש להם בן-משה, או באחת משתי ההצעות האחרות שקיבלו ככל הנראה ביום חמישי (ושגם הן נותרו לפי שעה חסויות).

להערכתו, גם אם הצעתם לא תיבחר לבסוף בידי נאמני מגה, הרי שלאחר מכירת הרשת למשקיע החדש ניתן יהיה לסיים במהירות רבה יותר את עניין התביעות ההדדיות בין מגה לאלון רבוע כחול. להערכה זו הצטרף גם עו"ד עדי פיגל, בא-כוח נאמן סדרת האג"ח של אלון רבוע כחול. עו"ד פיגל הוסיף כי להערכתו צפויים נאמני מגה לבחור את ההצעה המועדפת עליהם לכל המאוחר עד סוף השבוע הבא ולהתקדם במגעים מולו.

עוד ציינו השניים כי הבקשה שהגישו נאמני מגה להארכת המנדט לפעילותם עד סוף יולי נועדה לאפשר להם את הזמן הנדרש להשלמת המגעים למכירת הרשת מול המציע שייבחר על-ידם. חברת האחזקות אלון רבוע כחול מחזיקה ב-54% מניות רבוע כחול נדל"ן, ב-63% ממניות רשת תחנות התדלוק דור-אלון וב-77.5% ממניות רשת חנויות כלי הבית נעמן.

כמו כן, היא מחזיקה ב-100% במניות מגה שנקלעה להקפאת הליכים ושפעילותה עברה לניהול נאמנים מטעם בית המשפט. חברת האחזקות נקלעה לקשיים חמורים בעקבות ניסיונה להציל את מגה, ועקב כך גובש הסדר החוב אותו הציע בן-משה. במסגרת ההסדר ירכוש בן-משה את מניות השליטה באלון רבוע כחול (71.2%) מידי קבוצת אלון תמורת 115 מיליון שקל, ויזרים לחברה עד 900 מיליון שקל.

מהבקשה לבית המשפט עולה כי במועד השלמת ההסדר יזרים בן-משה לאלן רבוע כחול 300 מיליון שקל, שישמשו לפירעון חובות לבנקים למחזיקי האג"ח. מתוך סכום זה, 240 מיליון שקל יוגדרו כהון עצמי, וכנגדם יקבל בן-משה 82.5% מהחברה (יתרת הסכום תוגדר כחוב נחות). עוד 10% מהחברה יוקצו למחזיקי האג"ח.

לאחר ביצוע ההסדר מתחייב בן-משה להזרים בתוך שנה לאלון רבוע כחול עוד 300 מיליון שקל במסגרת הנפקת זכויות, וכן לבצע הזרמה נוספת בסכום זהה במהלך השנה השלישית למועד רכישת השליטה. הנושים יקבלו כאמור כשליש מהחוב כלפיהם במועד השלמת העסקה (בתוספת 10% מהחברה), כאשר יתרת החוב תחולק ל-4 תשלומים שנתיים שווים, שהראשון שבהם יחול 12 חודשים ממועד העסקה.

עם זאת, כל נושה פיננסי יקבל גם זכות לדרוש פירעון מוקדם של מלוא החוב כלפיו בתום שנה מביצוע העסקה.

כעת עובר הכדור לבית המשפט, שנדרש לפי ההסכם להורות עד ל-29 במאי על כינוס אסיפת נושים לצורך אישור ההסדר. עד ל-19 ביוני נדרשים הנושים לאשר הסדר זה, כאשר להערכת החברה קיימת ודאות גבוהה שאישור זה אכן יתקבל. אם כך אכן יקרה, הרי שההסדר קובע כי עד ל-3 ביולי נדרש בית המשפט להעניק את החותמת הסופית לצורך השלמתו וביצועו של ההסדר.