אקסלנס: "בנק ישראל לא ייכנס לריבית שלילית"

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות, יניב חברון: היצוא הופך לדאגה המרכזית מבחינת בנק ישראל ■ ומה באשר להעלאת ריבית?

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מעריך בסקירתו השבועית היום (ג') כי "אחרי שנים של דרמות בשוק האג"ח המקומי, החלטות ריבית מפתיעות והרבה ביקורות ומחמאות - נראה כי תפקידו של בנק ישראל הסתיים לשנים הקרובות. להבדיל מהבנק היפני או האירופאי או האוסטרלי ועוד רבים וטובים, בנק ישראל לא ייכנס להרפתקה של ריבית שלילית בשנה הקרובה. שם מכנים צעד זה 'ניסוי שקשה לנבא את תוצאותיו'".

אז ריבית שלילית לא, אולי העלאת ריבית? - לדעת חברון, ממש ממש לא. בבנק ישראל נאבקים שנים על פיחות המטבע המקומי כדי לתמוך בייצוא ובצמיחה. בשנים האחרונות נוספה סיבה נוספת והיא עידוד האינפלציה. חייבים להניח שבנק ישראל ישתתף גם הוא במלחמת המטבעות הגלובלית. הוא אולי לא ייכנס להרפתקאות של ריבית שלילית וצעדים בלתי קונבנציונליים אחרים, אך גם לא ימהר להעלות את הריבית וככל הנראה יחכה לשינוי מגמה גלובלי - מה שעשוי לקחת שנים. "אז לא להעלות ריבית ולא להוריד ריבית ולא פעולות בלתי קונבנציונליות (מיותרות, יש שיגידו) - אפשר להיכנס לתרדמת", מסכם חברון.

חברון מציין עוד כי "היצוא הופך לדאגה המרכזית מבחינת בנק ישראל. לאחר השיפור הניכר בהערכות השוק לגבי רמת האינפלציה המקומית (בוודאי בהשוואה להערכה בתחילת השנה), אין ספק שהביצועים המאכזבים שמציג היצוא לצד המשך התחזקותו של השקל לרמות גבוהות היסטורית, מעבירות את מירב תשומת הלב אליו".

ביחס להזדמנויות בשווקים העולמיים מציין חברון כי "קיים עוד פוטנציאל בהודו. בסקירתנו השנתית בדצמבר, המלצנו על השוק ההודי. כעת, לאחר שהשווקים מעט נרגעו לאחר הזעזוע מתחילת השנה, אנו שוב רואים הזדמנות בשוק ההודי. יציבותו של הרופי מהווה נקודה זכות חשובה לאטרקטיביות שבהשקעה בהודו, מאחר ובין המתעוררים, הוא בין המטבעות היציבים. עם זאת, תיקון חד של הנפט עשוי להקשות".

חברון מציין עוד כי "תשואות האג"ח באירופה יתקשו להרים ראש בתקופה הקרובה - לא ברור מהיכן תגיע האינפלציה". עוד להערכתו, "הדולר צפוי להמשיך להיחלש, הפד לא יאותת על העלאת ריבית בקרוב".