87% מהישראלים גולשים באינטרנט; 36% חוששים לפרטיותם

סקר של איגוד האינטרנט הישראלי חושף: 14% מהישראלים גולשים רק במכשירים ניידים, 12% הכי חוששים מהאקרים

גלישה באינטרנט, מיילים / צילום: שאטרסטוק
גלישה באינטרנט, מיילים / צילום: שאטרסטוק

87% מהישראלים גולשים באינטרנט, בין אם במחשב, בטלפון הסלולרי או בטאבלט; 14% גולשים רק במכשירים ניידים (סלולר וטאבלט) ואילו 8% רק במחשב שולחני. כך עולה מסקר מקיף שהזמין איגוד האינטרנט הישראלי על השימוש שעושים הישראלים באינטרנט. נתון זה תואם את מדד המוכנות הדיגיטלית העולמי שפורסם לאחרונה, ובו ישראל מדורגת במקום ה-20 מתוך 143 מדינות מבחינת השימוש בפועל באינטרנט.

13% אחוז מהישראלים אינם גולשים כלל באינטרנט. 47% מתוכם הסבירו שהם אינם גולשים מסיבות דתיות. 29% אמרו שהאינטרנט לא מעניין אותם ורק 23% אמרו שהם לא גולשים כי הם לא יודעים איך לגלוש באינטרנט או להשתמש במחשב.

בסקר התבקשו המשיבים על ידי האיגוד לדרג מהם הדברים שהכי מלהיבים אותם באינטרנט: 27% נלהבים מעושר המידע ברשת; 23% אוהבים בראש ובראשונה את היכולת ללמוד דברים חדשים ו-21% ציינו כי האפשרות לתקשר עם אנשים בכל העולם היא היתרון העיקרי ברשת. 13% חושבים שהאפשרות להגיע למידע מכל מקום ללא צנזורה היא החשובה, ו-8% בלבד ציינו שהדבר שהכי מלהיב אותם באינטרנט הוא שרוב הפעילות בחינם.

כמו כן, התבקשו המשיבים לדרג מהם הנושאים שהכי מדאיגים אותם באינטרנט. 36% השיבו כי הם חוששים בעיקר מהפגיעה בפרטיותם, כמו גם מגניבת מידע אישי או הפצת נתונים אודותיהם. 23% דירגו כדאגה הגדולה ביותר את הפגיעה בקטינים באינטרנט. 12% ציינו כי עבורם החשיפה לעבירות הונאה והאקרים היא המדאיגה ביותר. 11% אינם מודאגים כלל מהשימוש באינטרנט, ואילו 10% חוששים מחשיפה לתוכן לא חינוכי, פוגעני או פורנוגרפי. מעניין כי רק 4% ציינו כי הם חוששים מביוש (שיימינג) ברשתות החברתיות.

"אלה הם נתונים ראשוניים מתוך סקר מקיף שמטרתו ללמוד לעומק את האופן בו כלל החברה הישראלית - ובפרט מיעוטים - עושים שימוש באינטרנט כיום", אמר עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל האיגוד. "על בסיס נתונים אלה ניתן יהיה לבסס מדיניות ציבורית, לתעדף פעילות של שיפור ופיתוח פרישת הרשת בישראל, ולספק ידע והדרכה לציבור. אנו רואים חשיבות רבה בשמירת האינטרנט בישראל כמשאב נגיש לכולם, נייטרלי, בטוח ושיוויוני, ובפיתוח הרשת תחת עקרונות היסוד הדמוקרטיים העומדים בבסיסה של ההוויה הישראלית, כדי שתמשיך לשמש כשדרה מרכזית בחיי החברה והכלכלה בארץ", הוסף הכהן.