אדלסון מוכן לתרום לקמפיין טראמפ; טראמפ: מחויב לביטחון ישראל

"ניו-יורק טיימס": אדלסון אמר שהוא מוכן לתרום לקמפיין של טראמפ יותר מכפי שתרם בסבבי בחירות קודמים ■ המשמעות: כנראה יותר מ-100 מיליון דולר ■ באופ-אד ל"וושינגטון פוסט" כתב אדלסון: "החלופה לטראמפ (הכוונה לקלינטון) – מפחידה"

איל ההימורים שלדון אלדסון אמר לדונאלד טראמפ, המועמד בפועל של המפלגה הרפובליקאית לנשיאות, שהוא מוכן לתרום לקמפיין שלו יותר מכפי שתרם למועמדים למועמדים רפובליקאים בסבבי בחירות קודמים אי-פעם - כך כותב היום (שבת) "ניו-יורק טיימס".

במקביל, במאמר אופ-אד ב"וושינגטון פוסט", כותב אדלסון כי "ברור שטראמפ יהיה המועמד הרפובליקאי לנשיאות וכי "החלופה לטראמפ כנשיא (כלומר הילארי קלינטון) היא מפחידה".

במרוצת השנים, תרם אדלסון למתמודדים רפובליקאים לנשיאות ולקונגרס מאות מיליוני דולרים. בסבב הקודם של הבחירות לנשיאות, ב-2012, תרם אדלסון 98 מיליון דולר למאמץ הרפובליקאי, על פי נתונים של "פרו-פאבליקה", ארגון עצמאי שמוקדש לתחקירים עיתונאיים, אך הסכום הזה פוצל בין 34 קמפיינים של מועמדים שונים, וקבוצות שתומכות בהם.

הפעם, לדברי ה"טיימס", החליט אדלסון לצמצם משמעותית את תמיכתו בפוליטיקאים רפובליקאים שרצים לקונגרס, ובמקום זאת להעניק את רוב תמיכתו הכספית לקבוצות שמקדישות עצמן למאמצים לקדם את טראמפ. אם אכן יתרום אדלסון לטראמפ יותר מכפי שתרם בסבבי בחירות קודמים, צפוי הקמפיין של המועמד הרפובליקאי לקבל יותר מ-100 מיליון דולר.

טראמפ הציב לעצמו מטרה לגייס מיליארד דולר לניהול הקמפיין לבחירות הכלליות, אך רוב התורמים הגדולים למפלגה הרפובליקאית, לרבות האחים דייוויד וצ'רלס קוק, אמרו כי קרוב לוודאי שהם לא ייתמכו בקמפיין שלו.

אדלסון ואשתו מרים נפגשו עם טראמפ ועם מנהל הקמפיין שלו, קורי ליוואנדובסקי, במנהטן בשבוע שעבר. על פי ה"טיימס", הבטיח טראמפ למשפחת אדלסון, שהוא מחויב להגן על ביטחונה של ישראל, נושא שיקר לליבם של בני הזוג.

במהלך הבחירות המקדימות הנוכחיות של המפלגה הרפובליקאית, בחודשים שחלפו, תרם אדלסון לקמפיין של הסנטור הנוצרי האדוק טד קרוז, שידוע בתמיכתו החזקה בישראל, אך הוא שמר על פרופיל נמוך, בניגוד להתנהלותו בבחירות הקודמות לנשיאות, ב-2012, שבהן הוא הביע תמיכה נלהבת במתמודד ניוט גינגריץ'. בשני המקרים, התרומות היו לשווא: גם קרוז וגם גינגריץ' נשרו.

בסבב הבחירות הנוכחי, כאשר היו שמועות שהסנטור מארקו רוביו משתדל לזכות בתמיכת אדלסון, כתב טראמפ בציוץ בטוויטר, שאדלסון רוצה להפוך את רוביו ל"בובה הקטנה המושלמת שלו". עתה מתברר, שהעקיצה הזו לא הטרידה את אדלסון, או, לפחות, שהוא סלח לטראמפ, לדברי ה"טיימס".

ואכן, במאמר האופ-אד שלו ב"וושינגטון פוסט", אדלסון מביע תמיכה חזקה בטראמפ. הוא מציין, כי 17 מתמודדים יצאו לדרך בתחילת הפריימריז; אחד מהם, טראמפ, זכה במירוץ ועתה הרפובליקאים חייבים להתאחד סביבו ולוודא שהוא יזכה בבחירות הכלליות בנובמבר.

"אני מצהיר על תמיכתי במועמדותו של טראמפ לנשיאות ואני מעודד נמרצות את עמיתיי הרפובליקאים - ובמיוחד את אלה שנבחרו לתפקיד פוליטי, את אנשי מנגנון המפלגה ואת אלה שמעניקים תמיכה כספית למועמדים - להצטרף אלי ולתמוך בטראמפ", כותב אדלסון. "החלופה לטראמפ כנשיא ה-45 היא מפחידה".

"במשך 8 שנים, נלחמו הרפובליקאים בשיניים ובציפורניים בנשיא אובמה ובמדיניות שלו", מוסיף אדלסון. "ניהלנו מלחמה נגד החוב, נגד הוצאות ממשלתיות, נגד אובמה-קר (הרפורמות בשירותי הבריאות) ונגד העסקה הגרעינית עם איראן - נושא בעל חשיבת מכרעת לי אישית ולרבים אחרים ברחבי תבל. נחלנו נצחונות מסוימים, אך פעמים רבות מדי אובמה השיג את מטרותיו, ואלה אינן בהכרח מטרותיה של אמריקה. כרפובליקאים אנו יודעים שרק נשיא רפובליקאי בבית הלבן יביא לשיפור המצב".

"אם הרפובליקאים לא יתאחדו ויתמכו בטראמפ, יינתן למעשה לאובמה דבר שהחוקה האמריקאית אינה מתירה: כהונה שלישית בבית הלבן באמצעות הילארי קלינטון", כותב בעל בתי הקזינו. "דיברתי עם טראמפ. האם אני מסכים עמו בכל נושא? - לא. אבל קרוב לוודאי שאין אף אמריקאי שמסכים על כל נושא עם המועמד שהוא תומך בו".

"לדעתי, מושל מדינה הוא המועמד בעל הכישורים האידיאליים למשרת הנשיא. מושל מדינה הוא האדם שמקבל את ההחלטה הסופית - הוא המנכ"ל והאפוטרופוס של כספי הציבור. תחושתי היא, שלמישהו עם רמה כזו של ניסיון ניהולי יש הכישורים הנחוצים למשרת הנשיא".

"מתברר שזה בדיוק מה שאנו מוצאים בטראמפ", אומר אדלסון. "הוא מועמד עם ניסיון ממשי כמנכ"ל... שעוצב ע"י המחויבויות והסיכונים שכרוכים בניהול כספיו שלו. טראמפ הוא סיפור הצלחה שמשקף את הרוח האמריקאית של נחישות, מחויבות והנהגה עסקית".

"צברתי ניסיון משמעותי בכמעט 50 עסקים במהלך הקריירה העסקית שלי שנמשכת כבר יותר מ-70 שנה", הוא מוסיף. "אז תגידו שאני לא שמרני מספיק, או שאני ניצי מיד במה שנוגע לישראל או מה שלא תרצו. אבל אני חושב שיש לי זכות לדבר על הצלחה ומנהיגות. ייתכן שאתם לא אוהבים את הסגנון של טראמפ או מה שהוא אומר בטוויטר, אבל הארץ הזו זקוקה למנהיגות ניהולית חזקה עתה יותר מאשר אי-פעם בעבר".