"הוותמ"ל היא אנטיביוטיקה לטיפול במשבר הדיור"

מתכננת הוותמ"ל דקלה פרסיקו: "אנחנו לא מוותרים על האיכות, למרות לוחות הזמנים הקצרים"

דקלה פרסיקו/ צילום:אוריה תדמור
דקלה פרסיקו/ צילום:אוריה תדמור

דוח הוועדה לתוכניות מועדפות לדיור (הוותמ"ל) - ועדת העל שהוקמה כדי לזרז הליכי תכנון ולהביא לפתרון משבר הדיור - פורסם בשבוע שעבר והצביע על כך שב-20 חודשי פעילותה הוכרזו בוועדה 53 מתחמים, הכוללים 172 אלף יחידות דיור. 18 תוכניות הופקדו ו-4 תוכניות אושרו למתן תוקף, עם היצע של 25 אלף יחידות דיור. הדוח מציין כי משך הזמן הממוצע לטיפול בתוכנית עמד על כשנה ושלושה חודשים, לעומת מעל לשלוש שנים בוועדות המחוזיות.

דקלה פרסיקו (35) מכהנת בתפקיד מתכננת הוותמ"ל. לפרסיקו ותק של 10 שנים במינהל התכנון והיא בעלת תואר שני בתכנון ערים וגיאוגרפיה. "יש מי שמתווכח עם הצורך בוותמ"ל ועם הקביעה שבכלל יש משבר דיור", היא מציינת, "אבל גם מבקר המדינה וגם המועצה הלאומית לכלכלה הגדירו שיש משבר ו'בור' של יחידות דיור. וכשיש משברים, צריך לנקוט מהלכים ממוקדים כדי לפתור אותם. הוותמ"ל נולדה כהוראת שעה וזו אחת הדרכים לפתור את המשבר. זה עוד דרך לעשות דברים מעבר לפעילות היום יומית שאנחנו עושים עם הוועדות המחוזיות, שפועלות מצוין ומשתפרות בעצמן. הוותמ"ל היא אנטיביוטיקה לטיפול במשבר".

- הטענה היא למהירות וכמות על חשבון איכות.

"זה לא נכון. אנחנו לא מוותרים על האיכות, למרות לוחות הזמנים הקצרים. אין אצלנו קיצורי דרך. בדיקת התוכניות נעשית באותה דרך כמו בוועדה המחוזית וגם תנאי הסף לתוכנית. אין שום ויתור. אנחנו ממוקדים ופועלים עם יועצים שלנו, כך שלא צריכים להמתין להתייחסות יועצים ממשרדים אחרים. בנינו מהלך סדור, כזה שמזהה מראש בעיות ולא דוחה את הטיפול בהן לשלב מאוחר. אנחנו עושים גם שולחנות עגולים וישיבות מעקב למרות שהחוק לא מחייב את זה, כי אנחנו סבורים שחשוב להציף סוגיות נוספות לפני המהלך הסטטוטורי. לפעמים גם מזמינים אנשים מבחוץ, גם תושבים, ושומעים אותם".

 

- משך ממוצע של 1.3 שנים לאישור תוכניות זה מהר מספיק?

"זה טוב, אבל זה לא מספק אותי. אני חושבת שאפשר לקצר את התהליך עוד ואנחנו עובדים על זה. ממוצע של שנה לאישור תוכנית יהיה זמן טוב מאוד ביחס לוועדות מחוזיות. אבל יש תוכניות שלוקח יותר זמן לאשר אותן. יש תוכניות מורכבות עם חסמים של תחבורה ותשתיות, ולא פשוט למצוא פתרונות כמו מחלף או דרך גישה וכד'. לתכנן מט"ש (מכון טיהור שפכים) יותר מורכב מלתכנן מגורים. אנחנו מנסים להכניס את הפתרונות ובתוכניות מורכבות, כמו במחנות צה"ל המתפנים, אנחנו ממשיכים גם ללוות את התוכנית לאחר האישור ודואגים לתיאום וסנכרון בין הגופים השונים".

בחודשי הפעילות של הוותמ"ל הוגשו לא מעט עתירות נגד אישור תוכניות. לא מעט ארגונים מתנגדים לפעילותה וטוענים כי הוועדה מיותרת ויש לבטל אותה. פרסיקו: "רוב העתירות הוגשו ונדחו. ברובן הן חוזרות על עצמן, והן מוגשות על ידי אותם הגופים שהתנגדו לחוק מלכתחילה. אני יכולה להגיד שלמרות הבאזז הגדול שיש בכל הקשור לשטחים פתוחים, אנחנו לא מגיעים לחריגות כמעט בשום תוכנית ועוסקים רק בשטח המיועד לפיתוח, וזה למרות שהוועדה יכולה לעשות את זה. אנחנו פועלים לעירוב שימושים וגם מגדילים לפעמים את שטחי הציבור. אני חושבת, וזה נאמר גם על ידי המתנגדים עצמם, שאחת הסיבות לעתירות היא לייצר לנו עוד עבודה ורעש תקשורתי כדי להעמיס עלינו. רובן ריקות מתוכן".