בקשת פירוק ל"אדמה"; הבעלים רכש לו ג'יפ, דירה ומזרטי

צעירה שילמה 120 אלף ש' מקדמה על קרקע חקלאית עם "פוטנציאל להפשרה" ■ הבעלים אורן קובי קנה בכספי "הרוכשים" דירת ענק במגדלי אקירוב ב-20 מ' ש', ג'יפ יוקרתי ומזרטי; נאסרה יציאתו מהארץ

אורן קובי / צילום: שלומי יוסף
אורן קובי / צילום: שלומי יוסף

הטלפונים צלצלו ללא הרף במשרדי חברת א.ר. לוג'יסטיק ("אדמה") במהלך החג ובסוף השבוע האחרון, אך מרבית השיחות לא נענו. העובדים המעטים שטרם פוטרו לא קיבלו את משכורות אפריל, ולכן נמנעו מלהגיע לעבודה. על הקו היו קורבנות החברה, חלק מכאלף הלקוחות שסברו שרכשו "זכות לדירה" במסגרת הליך מכירה מסודר, עם חשבון נאמנות המנוהל על-ידי משרד עורך דין מהמובילים בישראל ועם רישום הערות אזהרה. עשרות מהם לפחות התבדו, כשגילו כי רכשו קרקע חקלאית בשלבים שונים של הליך הפשרה, חלקם גילו כי כספיהם הופקדו בחשבונות החברה ועורבבו בעסקיו של בעל השליטה אורן קובי, או שימשו למימון נטיותיו הראוותניות של האחרון. כל אחד מהם הפקיד בידי החברה מאות אלפי שקלים לפחות.

היום (א') בשעות הבוקר הוגשה בקשת הפירוק הראשונה נגד החברה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב. כשעה מאוחר יותר הגישה החברה את בקשת הקפאת ההליכים, שעל הכוונה להגישה דיווחנו ב"גלובס" בערב החג. בהמשך, הוגשה בקשת פירוק נוספת לחברה ובקשת פשיטת-רגל נגד קובי, באמצעות עו"ד יניב אינסל, על-ידי חברה שהתקינה "בית חכם" בדירתו של קובי בעלות של 650 א' שקל.

 

מאוחר יותר היום, השופט איתן אורנשטיין מבית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע דיון בבקשות הפירוק, הקפאת ההליכים ופשיטת-הרגל שהוגשו היום בעניין "אדמה" ובעל השליטה בה, אורן קובי, ליום שלישי הקרוב. בינתיים ניתן צו האוסר על ביצוע פעולות בחברות או בנכסיו של קובי, וכן ניתן צו איסור יציאה מהארץ לאורן קובי.

מגישת בקשת הפירוק הראשונה היא אחת מכאלף לקוחות החברה שחתמו עמה על חוזה לרכישת קרקע חקלאית. לקוחה כבת 21 בלבד, הטוענת כי שודלה על-ידי אנשי המכירות האגרסיביים של החברה לחתום על חוזה לרכישת "זכות לדירה" (כך מכנים בחברת "אדמה" קרקעות חקלאיות בעלות פוטנציאל להפשרה).

יום למחרת החתימה התערבו בני משפחתה של אותה צעירה וביקשו לבטל את החוזה. היא הפקידה בידי החברה מקדמה בסך של 120 אלף שקל, אך לטענתה - החברה "משכה זמן" ונמנעה עד כה מלהחזיר את הכספים לאחר הביטול. לטענתה, יש לקבל את בקשת הפירוק, מאחר ש"ואין בידי החברה יכולת לשלם את חובותיה".

בבקשת הקפאת ההליכים שהגישה החברה כשעה לאחר בקשת הפירוק, חושפת החברה את ממדי עסקיה עד למשבר: כאלף רוכשים בסך-הכול רכשו קרקעות מהחברה בכרכור, הוד-השרון, תל-אביב, הרצליה וחולון. לטענת החברה, "בגין הרכישות נרשמו הערות אזהרה לטובת כל הרוכשים, למעט פרויקטים הנמצאים בשלב הביצוע".

החברה מפרטת כי כיום ישנם 4 "פרויקטים פעילים אשר יש להשלימם": פרויקט "אדמה במושבה" בפרדס-חנה, פרויקט "שביל התפוזים" בהוד-השרון, פרויקט "חוף התכלת" בהרצליה ופרויקט "אדמה מול הים" במתחם 3700 בתל-אביב.

לטענת אדמה, "בחודשים האחרונים נקלעה החברה לקשיי נזילות, שאינם מאפשרים לה את השלמת העסקאות מול בעלי הקרקע ורישום הערות אזהרה".

הסיבות ל"קשיי הנזילות", לטענת החברה, הן: "השקעה ניכרת בתפעול ומטה, לרבות שיפוץ משרדי החברות, השקעה בפיתוח קבוצת החברות... פרסום מאסיבי בעיתונות בעקבות פרשת ענבל אור וכניסת מתחרים חדשים לשוק".

החברה מציינת כי "אורן קובי התחייב למכור את כל הנכסים שבבעלותו ולהעביר תמורתם (בסך 21 מיליון שקל - ג'מ') לחשבון אדמה לצורך תמיכה בתזרים המזומנים של החברה ולהשלמת מלוא העסקאות בעבור הרוכשים".

בבקשת הקפאת ההליכים מבקשת החברה 60 ימי הקפאת הליכים נגד החברה, כמו גם נגד החברה-האם שלה שבשליטת אורן קובי, ונגד קובי עצמו. בנוסף מתבקש בית המשפט למנות את עו"ד גיא גיסין ואת רו"ח חן ברדיצ'ב כנאמנים להליך ההבראה שמציעה החברה.

החברה מבקשת את הקפאת ההליכים במטרה לנסות ולגבש הסדר מול הנושים. החברה מפרטת כי היא חייבת לנושיה כ-32 מיליון שקל בסך-הכול. לנושים בדין קדימה (לרבות עובדים שלא קיבלו משכורות ורשות המסים) חבה החברה 770 אלף שקל לדבריה. בין הנושים המובטחים, החברה מציינת עוד חוב בסך כ-1.7 מיליון שקל לבנק לאומי וחוב נוסף בסך כ-2 מיליון שקל לבנק הפועלים; החובות לספקים ולרוכשי הקרקעות שביקשו לקבל את כספם בחזרה עומדים, לטענת החברה, על סך של 21 מיליון שקל.

לטענת החברה, אורן קובי, הבעלים, מוכן לתרום כ-21 מיליון שקל מכספו הפרטי לטובת ההסדר, וכן את פירות פעילותה של חברת "לוג מדיה" (נרחיב אודותיה בהמשך) בסך מיליון שקל בחודש לתקופה שלא הוגדרה בבקשה.

כמו כן, החברה מפרטת כי היא צופה שתצליח לגייס כ-8 מיליון שקל מ"גיוס לקוחות נוספים".

בשבועות האחרונים עקבנו מקרוב אחר הטענות הקשות של רוכשי הקרקעות. עמדנו גם על הדמיון בין התנהלות החברה להתנהלות החמורה לכאורה בפרשת ענבל אור, לרבות אי-הפקדת כספים בנאמנות, אי-רישום הערות אזהרה, הטעיית רוכשים לכאורה לגבי מצב ביטחונותיהם ועוד.

אחד הסימנים המטרידים לכך שייתכן שאנחנו עומדים בפתחה של פרשה נוספת נוסח ענבל אור, הוא התופעה של חילוף תכוף של עורכי הדין המלווים את החברה. את החברה ליוו בשנים האחרונות 4 משרדי עורכי דין לפחות: שקרון-בן-עמי-אשר, ארדינסט בן-נתן, גולדפרב-זילגמן ועמר-רייטר-ז'אן.

כל אחד מהמשרדים האלה הפסיק את ייצוג החברה, כשברקע טענות חמורות של רוכשי דירות. זאת, בפרט בנוגע לכך שכספים שנועדו להיות מופקדים בחשבונות נאמנות אצל אותם עורכי דין, הועברו בפועל לידיה של החברה (לכאורה מאחורי גבם של עורכי הדין) ונוהלו על-ידי אורן קובי.

חלק מהרוכשים אולי היו מודעים לסיכון שבקניית קרקע חקלאית ש"על סף הפשרה", אך אף אחד מהם לא תיאר לעצמו שהכספים ישמשו למימון חיי המותרות של קובי ולפיתוח עסקיו השונים, חלקם אפילו לא בתחום הנדל"ן.

מטענות הנושים השונים, כמו גם מבקשת ההקפאה עצמה, עולה חשש להברחת נכסי החברה לחברות קשורות שבשליטת קובי, כמו גם למשיכת דיבידנדים לא אחראית.

כך לדוגמה, החברה עצמה מפרטת כי החברה-האם של אדמה (אף היא בשליטת אורן קובי) משכה לאחרונה דיבידנדים ב-15 מיליון שקל, "שנמשכו מחברת-האם על-ידי אורן קובי כהלוואות", אך טוענת כי הדבר נעשה מתוך הנחה שהחברה תמשיך בפעילותה ושהעסקאות שעליהן חתמה יצאו לפועל. בו-בזמן, הבקשה עצמה מפרטת על הוצאות בסך של 26 מיליון שקל לפחות, שעל פניהן מצטיירות (לפחות חלקית) כהוצאות של חברות אחרות בשליטת קובי.

א.ר. לוג'סיטיק, העומדת מאחורי המותג "אדמה", היא רק חברה אחת בקבוצת לוג'יסטיק. שאר החברות נותרו סולבנטיות לפי שעה, ונראה כי בכוונת חלקן להמשיך בפעילות. אחת מאותן חברות אחיות עוסקת באותו תחום בדיוק כמו "אדמה" - שיווק קרקעות חקלאיות, אך תחת שם מותג אחר - "טרה".

בקשת הקפאת ההליכים מפרטת בין הסיבות לכישלון החברה את "השקעת כספים רבים במיתוג פרסום ושיווק 'אדמה' ו'טרה', שגרמו להוצאות ניכרות בסך של 10 מיליון שקל". כלומר, כבר כאן, נראה כי החברה מודה שהוצאו מיליונים מהכיס של "אדמה" לטובת "טרה".

סימנים נוספים לערבוב בין "אדמה" לבין "טרה", עולים מהליך שמנהלת עובדת לשעבר של החברה בבית הדין לעבודה. בימים האחרונים פוטרו כ-15 עובדי "אדמה", אך אותה עובדת טוענת כי חלק מעובדי הקבוצה, חבריה לשעבר למקום העבודה, קיבלו הודעה שימשיכו להיות מועסקים על-ידי צ.א.י לוג'יסטיק, החברה שמאחורי המותג "טרה".

לטענת העובדת, "קיים חשש כבד שאדמה מבצעת הברחת נכסים לחברה אחרת שנמצאת אף היא בשליטתו של אורן קובי - חברת 'טרה'... מהאמור עולה לכאורה שיטת עבודה: קובי 'בונה' קבוצת חברות המוחזקות על-ידי חברות שונות, וכל זאת כדי שתהיה לו היכולת להבריח נכסים מחברה אחת בקבוצה לחברה אחרת".

בנוסף לשתי חברות הנדל"ן, בקבוצתו של קובי היו עוד 3 חברות שהפעילו עוד שני עסקים "תומכי תחום הנדל"ן" (שפעילותן צפויה להיסגר) ועסק שלישי - אחר לחלוטין, בתחום האופציות הבינאריות.

"בטוחה משכנתאות" הוא שם המותג של חברת יעוץ המשכנתאות שפעלה ממשרדי "אדמה". עסק נוסף בקבוצה עסק במכירת ביטוח חיים לנוטלי ההלוואות באמצעות "בטוחה משכנתאות", שהיו ברובם לקוחות "אדמה" ו"טרה".

חברה ברפובליקה הדומיניקנית

אך העסק המסקרן ביותר בקבוצה הוא פלטפורמת המסחר באופציות בינאריות המכונה "בנדיקט מוריס בינארי אופשיינס", אף היא פעלה ממשרדי הקבוצה.

הפעילות של זירת המסחר בישראל נעשתה באמצעות חברת לוג-מדיה שנוסדה בארץ, שלפי קובי, עסקה רק במתן "שירותי טלמרקטינג" לחברה זרה.

באתר האינטרנט של "בנדיקט מוריס" מצוין כי מפעילת האתר הרשמית היא חברה זרה בשם "לוג טריידינג קפיטל" ("לוג" - השם דומה לשאר החברות בקבוצתו של קובי), שכתובתה בעיר רוסאו, בירת האי דומיניקה.

בבקשת הקפאת ההליכים מציינת "אדמה" כי למרות מצבה הקשה של החברה, "ההשקעה בחברת לוג מדיה... החלה לקצור את פירותיה, ובהתאם לממוצע ההכנסות בחודשיים האחרונים, קיים צפי תזרים פנוי בסך של 1 מיליון שקל".

3 סעיפים בבקשת הקפאת ההליכים מעלים לכאורה חשש שהוצאות החברות השונות בקבוצה עורבבו, כך שכספי רוכשי הקרקעות מימנו פעילות אחרת של הקבוצה. הראשונה היא "הגדלת מערך השיווק" על-ידי גיוס עובדים רבים, בעלות של 6.2 מיליון שקל.

"אדמה" מציינת כי המהלך "לא יצר רווחים חדשים לחברה", אך כפי שראינו, חלק מאותם עובדים ימשיכו להיות מועסקים אצל אורן קובי, הפעם פשוט תחת חברה אחרת, "טרה", ומכאן העירוב לכאורה במטרת ההעסקה שלהם.

סעיף אחר עוסק, כאמור במיתוג, שחלקו (גם לטענת החברה) הוצא לטובת המותג "טרה", וזאת בעלות של 10 מיליון שקל.

הסעיף השלישי: "שיפוץ משרדי 'אדמה' לצורכי קבוצת לוגיסטיק", כלומר, גם לצורכי החברות הנוספות, על חשבון "אדמה".

בונים על ביטוח לאומי, נוסעים במזרטי

אורן קובי עצמו הגיע למשרדים בימים האחרונים כדי "לארוז" - כך דיווחו לנו כמה מעובדי החברה (לשעבר). קובי הורה לחלק מן העובדים שטרם פיטר לסייע לו באריזת הציוד של החברה, אך אלה לא נענו, מאחר שמשכורותיהם לחודש אפריל לא שולמו. לחלק מהעובדים הוצע להתאזר בסבלנות, תוך שהוסבר להם כי אם החברה תיקלע לפירוק, הם "יוכלו לקבל את המשכורת מביטוח לאומי".

ובעוד זה קורה, אורן קובי עצמו ממשיך להתגורר בדירת יוקרה אותה רכש ב-20 מיליון שקל באחד ממגדלי היוקרה בתל-אביב ושיפץ במיליונים נוספים. קובי נוסע בג'יפ לנדרובר שחור, שאותו נהג עד לאחרונה נהגו הפרטי הצמוד. בשעות הערב מעדיף קובי לנסוע ברכב ספורט מסוג מזרטי. הרי לא תצפו ממנו לנסוע ברכב של הבוקר, גם בערב.

עובדי אדמה: טרם קיבלנו שכר לאפריל

עורכות הדין חיות גרינברג ועדי חכמון, המייצגות את עובדי אדמה, מסרו: "מהבקשה עולה כי עובדי החברה טרם קיבלו את שכרם בגין חודש אפריל, וכי בכוונת בעל המניות להזרים כספים אישיים לצורך הבראת החברה - דבר שאינו מובן מאליו. העובדים מצויים במצוקה גדולה ומקווים כי יזכו לקבל במהרה את הכספים שהחברה חייבת להם, וכי תצלח להיחלץ מהמשבר אליו נקלעה, על-מנת לעמוד בכל התחייבויותיה".