ח"כ אלי כהן: "בתוך חודש עד חודשיים יושג סיכום על סופ"ש ארוך"

ח"כ כהן, שעומד מאחורי היוזמה: "נבוא עם בשורה שתשנה את מאפייני העבודה וחיי המשפחה" ■ "נקצר את חופשת פסח כך שההורים לא יצטרכו לממן קייטנות"

אלי כהן, רפורמת יום ראשון / צילום: גלובס טיוי
אלי כהן, רפורמת יום ראשון / צילום: גלובס טיוי

ח"כ אלי כהן ("כולנו"), יו"ר ועדת הרפורמות, מוביל יחד עם ח"כ דוד אמסלם את היוזמה לסוף שבוע ארוך בישראל אחת לחודש. לפי הצעת החוק שתוגש השבוע, העובדים במשק ייצאו פעם בחודש לחופשת סוף שבוע שתימשך מיום חמישי בערב עד יום שני בבוקר.

ח"כ כהן התראיין היום בגלובס TV, וטען כי בתוך חודש יושג סיכום על חופשת סוף שבוע ארוך אחת לחודש וכי הושגה כבר הסכמת מרבית ארגוני הגג במשק למהלך שאמור להגדיל את מספרם הזעום של ימי החופשה בישראל.

- ח"כ כהן, מה הסיכוי שהדבר הזה יתממש? כבר שמענו על יוזמות כאלה בעבר והן לא הגיעו לשום מקום, האם אתה תצליח להעביר את היוזמה הזאת?

"קודם כל, ההצעה הזאת שונה מהותית מהצעות בעבר, שדיברו על יום ראשון חופש באופן קבוע ויום עבודה בימי שישי. כאן אנחנו מדברים על סוף שבוע ארוך מיום חמישי עד יום שני. ההיגיון של ההצעה הזו מתבסס על העובדה כי העובד הישראלי עובד מספר שעות הגבוה ביותר ב-OECD - כ-43 שעות שבועיות בהשוואה ל-40 שעות במרבית מדינות אירופה ואפילו 35 שעות בלבד בצרפת.

"שנית, יש תיאוריה שאומרת שיש לנו הרבה ימי חגים בישראל ולפיכך הרבה ימי חופש. אז לא. בישראל יש 9 ימי שבתון בלבד, לעומת 11 ימים במרבית מדינות ה-OECD. ימי חול המועד של פסח וסוכות נחשבים כימי עבודה וסך ימי החופשה של העובדים בישראל הוא נמוך. כלומר, בכל פרמטר העובד הישראלי עובד יותר ולכן צריך לבוא ולהפחית את השעות".

לפי ח"כ כהן, "התועלות שיופקו מהמהלך הזה הן קודם כל להגביר את הערך המשפחתי, ושנית זה ייתן מענה לענפים כלכליים שיראו עדנה בזה, כמו המסחר, התיירות, הצריכה. גם הנושא של תרבות, של פנאי וספורט ביום ראשון תגדל ותתן פתרון ומענה לאוכלוסיות מסורתיות.

"דבר נוסף שהוא חשוב מאוד זה הגברת הסנכרון בין ימי החופשה של התלמידים לימי החופשה של ההורים. ולכן, ימי החופשה בקיץ של התלמידים לא ישתנו, אבל כנגד אותם ימי ראשון חופש אחת לחודש, אנחנו נבוא ונקצר לדוגמה את חופשת הפסח, אז לדוגמה לא יצטרכו קייטנה בפסח".

עוד הוסיף ח"כ כהן: "בעולם - בארה"ב ובחלק ממדינות אירופה - יש Bank holiday ויוצאים לחופשה מיום שישי עד שני. בחלק מהמדינות זה 6 ימים בשנה, בחלק מהמקומות זה 8 ימים בשנה של סוף שבוע ארוך. אני רוצה לבוא ולהגיד לך שנשיא לשכת המסחר אוריאל לין הביע את תמיכתו במהלך".

- מי בעצם מעכב את היוזמה?

"אנחנו צריכים לבוא ולראות שהמהלך הזה יהיה גם נכון כלכלית, יהיה נכון למשק. הנושא הזה סוכם עם לשכות המסחר, עם התאחדות המלונות, ובקרוב אנחנו נפגשים עם הסתדרות המורים. יש כאן הירתמות מלאה גם של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן (עם שינויים להצעה), וגם התייחסות מאוד עניינית של שרגא ברוש. להערכתי, במהלך החודש-חודשיים הקרובים נבוא עם בשורה חשובה שתשנה מהותית את מאפייני העבודה, את חיי המשפחה, וגם תהיה לה תרומה כלכלית חשובה".

כהן, העומד בראש ועדת הרפורמות של הכנסת, התייחס בראיון בהרחבה לרפורמות שמוביל שר האוצר משה כחלון להגברת התחרותיות בין הבנקים, להחייאת הבורסה בת"א, להגבלת שכר הבכירים, למגזר העסקי ועוד.