מרכז טאוב: השכר הריאלי בישראל לא עלה 15 שנים לפחות

הדוח של מרכז טאוב מציין כי סעיפי המזון, שירותי דיור ואחזקת דירה "התייקרו בשיעור גבוה מאד" ■ מחירי המזון והדיור זינקו ■ "המחסור בשוק שכירות מאפשר למחירים להתרחק מרמתם הצפויה במצב של שיווי משקל"

אקדח סימון מחירים. לקראת פרידה? / צילום: תמר מצפי
אקדח סימון מחירים. לקראת פרידה? / צילום: תמר מצפי

רמת המחירים העודפת בישראל גבוהה יותר בעקביות מכל המדינות האחרות ב- OECD , לאורך 15 השנים האחרונות, כך קובע מרכז טאוב בדוח תמונת מצב המדינה, נכון לסוף 2014. הדוח קובע כי "תוצאה דומה (של רמת מחירים חריגה בישראל) מתקבלת גם אם מרחיבים את ההשוואה לתקופות קצרות או ארוכות יותר" . להערכת חוקרי מרכז טאוב עם הסיבות העיקריות למצב זה נמנות "מיעוט יחסי של יצרנים ברוב התעשיות בשוק המקומי , ומספר מוגבל של יבואנים בתעשיות רבות בשל מדיניות מחמירה בתחום" . הדוח מציין כי סעיפי המזון , שירותי דיור ואחזקת דירה "התייקרו בשיעור גבוה מאד" - ומנגד התייקרות מתונה או הוזלה בסעיפים אחרים , כגון הלבשה והנעלה , ריהוט וציוד לבית .

כך למשל, אחזקת דירה, התייקרה בשיעור ריאלי מצטבר של 62% בשנים 2000-2014, מחירי המזון התייקרו באותה תקופה בשיעור מצטבר ריאלי של 53%, עלות הדיור התייקרה ב-44% ושירותי הבריאות ב-39%. לעומתם מחירי ההלבשה וההנעלה צנחו ב-28% והריהוט והציוד לבית ב-20%. שיעור עליית המדד הכללי הגיע ל-32%. לעומת זאת מאז תחילת המאה השכר הנומינלי עלה בצמוד למדד המחירים , כך שהשכר הריאלי לא עלה במשך 15 שנים לפחות.

באשר למחירי הדיור כותבים חוקרי המרכז כי מחירי הדירות ושכר הדירה עלו מהר הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן , במיוחד מאז 2008 - אולם כל אחד מהם עלה בשיעור שונה , בניגוד לצפי התיאורטי . כך למשל בעוד מחירי הדירות זינקו בשיעור נומינלי של יותר מ-60% עלו מחירי השכירות בקצת יותר מ-40%, כלומר לא הרבה מעבר לעליית המדד. כתוצאה מעליית מחירי הדיור נרשם זינוק בשיעור הצעירים שנשארו להתגורר אצל הוריהם: הפרטים שאינם גרים בדירה בבעלותם: בידליאי 35-44 עלה שיעור הפרטים שאין בבעלותם דירות ל-36% לעומת 30% בתחילת העשור הקודם ובקרב בני פחות מ-35 זינק שיעור זה ליותר מ 60% עלייה של 10 נקודות האחוז (!).

"המחסור בשוק שכירות הכולל דיור ריאלי ובר השגה לטווח ארוך מאפשר למחירים להתרחק מרמתם הצפויה במצב של שיווי משקל. מצב זה עוזר להמחיש את החשיבות של יצירת שוק שכירות מוסדר בישראל" נכתב בדוח .

קצב עליית מחירי המזון , קבוצת מוצרים שלא נחשפה לייבוא משמעותי , הואץ במהלך המחצית השנייה של העשור הראשון במאה הנוכחית . בשנים אלו נרשמה גם עלייה ברווחיות הענף , וקיומם של שתי המגמות במקביל מצביעה על ירידה באפקטיביות של התחרות המקומית .