גורמי המועקה

למה תוכנית נרמול הריבית בארה"ב, שהובטחה בתופים ורעמים, נתקעה ללא תאריך חידוש קרוב?

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

כאשר חגגנו את עצמאותנו, השווקים הבינלאומיים הלכו ועשו את שלהם כרגיל. ה"רגיל" הזה עבור שוק המניות האמריקאי מתחיל לייצר סימני דאגה, וזאת מכמה בחינות. לאחר ההפסקה המתודית שהייתה לנו, דעתי היא שזו העת לתת מבט על כלל הפרמטרים המשפיעים בנכס החשוב הזה, ולנסות למיין את אותם גורמי מועקה חדשים.

תחילה, הרקע הפונדמנטלי. אותו רקע שאינו מרפה וממשיך להיות בעייתי לכל הדעות.

אם מביטים על הנתונים הממשלתיים ועל הנקודה שבה נמצא שוק המניות, אין לכאורה מקור לדאגה (5% אחוז אבטלה!) אבל, וזה האבל הגדול, כולנו יודעים שה"מאחורי הקלעים" הרבה יותר שחרחר. ניתן לסכם זאת בשאלה: למה תוכנית נרמול הריבית, אשר הובטחה בתופים ורעמים, נתקעה ללא תאריך חידוש קרוב? זאת כאשר הבנקים המרכזיים, בעולם שמחוץ לארה"ב, עדיין לוחצים על דוושת ההדפסות בצורת חסרת רסן?

אין כמו מראה עיניים על מנת לשכנע, והנה גרף המבליט את הדיסונאנס בין מה שמלעיטים אותנו הפוליטיקאים, ומה שהשווקים אומרים:

מכלול 05 17
 מכלול 05 17

לפנינו שילוב, בציר הזמן, של שלושה גורמי השפעה: 

הראשון, מדד שוק המניות העיקרי S&P500 (בירוק) מראה מצב של דשדוש ארוך טווח אבל, הנמצא ברמות מחיר די גבוהות. בהמשך ארחיב על כך, ולכן לא אעשה זאת כאן.

שני הגורמים האחרים קשורים. אחד מהווה נתון, והשני דעה.

הנתון, בקו החום הדק, מביע את ההפרש בין תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים, ואת זו של האג"ח לשנתיים, דהיינו תצוגה אחרת של עקומת התשואות בין שני טווחי הפירעון האלו. נזכיר: ככל שההפרש קטן, ולבסוף נהיה שלילי ("עקומה הפוכה"), זהו סימן של מיתון מתקרב, או מתקיים. וזה בדיוק מה שקורה מאז תחילת הגרף (מאי 2015).

בקו האדום, העבה יותר, אנו רואים את הערכת האנליסטים לגבי התוצר השנתי האמריקאי, וזאת עבור שנת 2016. גם כאן קשה לטעות לגבי המסר שהעקומה הזו מעבירה. אחרי הנתון הקטסטרופלי האחרון שפורסם (תוצר של 0.5% ברבעון), הצפי מדבר על פחות מ-1% (!) לאותה שנה.

גרף זה מחייב הכרעה דעתנית: האם שוק האג"ח, ותחזית התוצר מביעים את ה"אמת", או ששוק המניות פשוט צופה עתיד טוב הרבה יותר? את דעתי הבעתי כאן פעמים רבות, ולכן אומר: יכולת המניפולציה על שוק האג"ח קטנה בהרבה מאשר זו שניתן לבצע על שוק המניות. לכן, תמיד אעדיף את הראשון כסמן של המצב לאשורו.

מיד ישאלו: האם מתקיימת מניפולציה ברורה בשוק המניות? אין ספק שקצב יצירת הכסף החינמי התאים בעבר, ובצורה הדוקה, לתנועה בשוק, אולם, לא לעולם חוסן. במיוחד כאשר ההרחבה הרשמית הסתיימה, והפד "עדיין" (והמילה הזו ממש נאמרת בדחילו ורחימו) נמצא בעמדה רשמית של העלאת ריביות.

וכאן אקיים מה שהובטח לעיל בכך שנסתכל יחד על מצבו הטכני העדכני של המדד:

מדד 05 17
 מדד 05 17

תקומתו הגדולה של המדד קרתה כאשר הוא פרץ את קו המגמה מספר 2. פריצה אשר היוותה את האשור הלוגי לביצוע ההרחבה הכמותית הגדולה מכולן (80 מיליארד דולר לחודש). אז, גם נפרץ השיא של 2007, והיה נראה כאילו הבנק המרכזי ניצח בגדול את כל הספקנים. אז, כולם התחילו לנבא כלכלה אמיתית עוקבת ביצועי המניות, והסקטור המנייתי הפך להיות יעד ההשקעה המאסיבי, ולו גם מן הסיבה של TINA - There is no alternative.

כך הגיע המדד לסביבת ה-2150, בתחילת 2015, ומשם לא התקדם יותר, אחרי שאותה הרחבה בוטלה, ונעלמה מן העולם. הממוצע הנע 200 יום מדגים היטב את המצב הביש של המשקיעים שכבר יותר משנתיים נעים בתחום רחב של נקודות מדד. אגב, אין כמו המומנטום (3) על מנת לתת את התחושה בדבר ההבדל בין התקופה ה"טובה" לזו הקיימת מאז תחילת 2015.

מעבר לכך, מטריד ומדאיג עוד דבר:

השיא של 2007 ארך כשנה וחמישה חודשים כאשר הנוכחי לוקח כבר כשנתיים וחודשיים, ועוד לא רואים את הסוף (1-2). אגב, על פי ספרי התיאוריה הטכנית, ככל שאורכת תקופת דשדוש כך תהיה עוצמת המגמה שתתחולל לאחריה.

השיאים, והשפלים, הנוצרים במסגרת אותו דשדוש ארוך נמוכים אחד מן השני. לא בהרבה, אבל בכל זאת נמוכים, וזה סימן של חולשה מצד הקונים. ואחרון חביב, מתחילה להיבנות תבנית של ראש וכתפיים (לא מוצגת) בטווח היומי של המדד הנידון. תבנית זו אכן מייצגת פסגה, ולא תחתית, כמובן.

רבים טוענים שעד סיום הבחירות הקרבות, ואולי אף עד כניסתו של נשיא חדש, לא תתרחש קטסטרופה בשוק עקב המעקב הדקדקני של מי שיכול להשפיע. ואני אומר: זוכרים את ימי בוש האחרונים? שאלה גדולה נוספת: האם הקונגרס, הנשיא הנוכחי, והנשיא הבא, יוכלו, פוליטית, להמציא חבילת הצלה, דמוי TARP, על מנת לכבות שריפה אפשרית?

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.