האוצר: תוספת הפנסיה הלא חוקית באונ' העברית - מיליארד שקל

באוצר מנסים לעצור את תשלומי תוספת היוקר לגמלאים, אך מודים כי כנראה לא יצליחו לגבות את הכסף שכבר שולם, בהיקף 600 מיליון שקל

קמפוס האוניברסיטה העברית / צילום: איל יצהר
קמפוס האוניברסיטה העברית / צילום: איל יצהר

השווי הכולל של תוספת הפנסיה הלא-חוקית של גמלאי האוניברסיטה העברית מגיע למיליארד שקל, כך מעריכים באוצר. מתוך סכום זה, 400 מיליון הם חבות אקטוארית (סכומים שהאוניברסיטה היתה אמורה לשלם לגמלאים הפורשים בעתיד) ו-600 מיליון כבר שולמו לגמלאים בשנים האחרונות בניגוד לחוק.

מדובר ברכיב אחד מתוך שישה רכיבי שכר ששולמו שלא כדין במסגרת הפנסיה התקציבית לגמלאי האוניברסיטה והועלו במסגרת השימוע שבו החל הממונה על השכר בדצמבר 2015. בשלב זה הוחלט לפעול רק לגבי רכיב תוספת היוקר - משום שהוא העיקרי מבין ששת הרכיבים.

באוצר מעריכים כי רק חלק קטן מהסכום שכבר שולם במסגרת רכיב זה יוחזר לקופת המדינה אולם מציינים כי 50 מיליוני השקלים בשנה שייחסכו כתוצאה מהפסקת תשלום התוספת הלא-חוקית מכאן ולהבא יישארו בתקציב השוטף של האוניברסיטה ויוכלו לשמש בין היתר למימון מחקרים ולחיזוק רמת ההוראה ולרווחת הסטודנטים במוסד. באשר לסכומים שכבר שולמו שלא כדין מודים באוצר כי חסרים להם המשאבים הנדרשים מבחינת כוח האדם כדי להתמודד עם היקף התופעה ולהביא לגבייה מרבית של הסכומים.

לעצור את התשלום

בתחילת השבוע הורה הממונה על השכר באוצר לעצור את תשלום תוספת היוקר בשיעור 100% ששולמה מאז שנות השמונים לגמלאי האוניברסיטה העברית. לטענת הממונה, לפי החוק זכאים הגמלאים לתוספת יוקר ביחס זהה ליחס התחלופה או ליחס שבין הגמלה לשכר האחרון ששולם לעובד כפעיל יחס העומד על בין 30 ל-70%. להערכת הממונה על השכר מדובר בסכום הנע בין מאות שקלים ועד 1,500 שקל לחודש לגמלאי.

הגמלה הממוצעת של גמלאי סגל מנהלי באוניברסיטה עומדת על 10,000 שקל ואילו הגמלה הממוצעת של גמלאי סגל אקדמי מגיעה ל-25 אלף שקל. החבות האקטוארית הכוללת של האוניברסיטה מגיעה ל-14 מיליארד שקל - והיא מעמיסה על התקציב השוטף של האוניברסיטה הוצאה שנתית של כ-600 מיליון שקל.

בשלב זה עצר הממונה על השכר את התשלום לעובדי אוניברסיטה שייצאו לגמלאות מעתה והלאה ואת המשך התשלומים לגמלאים שכבר פרשו. להערכת הממונה על השכר עצירת התשלומים לגמלאים עתידיים תחסוך לאוניברסיטה כאמור 50 מיליון שקל לשנה, ותפחית את החבות האקטוארית הכוללת בכ-400 מיליון שקל.

במקביל פנתה מנהלת יחידת האכיפה ביחידת הממונה על השכר, אתי גבאי מורלי, לכל הגמלאים שכבר קיבלו את התוספת בעבר במכתבי שימוע שבהם הם נדרשים להשיב מדוע לא יחזירו את הסכומים שקיבלו בעבר. ואולם ביחידה מודים כי יתקשו לקבל בחזרה את מלוא הסכומים שכבר שולמו לגמלאים. מדובר לפי הערכות ב-1,500 עד 2,000 גמלאים ובאוצר מבטיחים להתחשב בנסיבות אישיות כגון מחלות קשות וצרכים תפקודיים - בעת קביעת גובה סכום ההשבה.

יחידת האכיפה מעסיקה עשרה כלכלנים בלבד, ולפיכך יש לה יכולת מוגבלת להתמודד עם יותר מגוף גדול אחד במקביל. בעבר הצליח הממונה על השכר להגיע להסכם עם כ-1,500 גמלאי עיריית ראשון לציון על השבת סכומים ששולמו להם שלא כדין שנתיים אחורה.