בעוד שבוע יפוג תוקף רישיון החיפוש של דלק ונובל בקפריסין

מדובר בזכויות החיפוש בבלוק 12 שבו התגלה מאגר הגז אפרודיטה ■ מה יקרה כעת למאגר?

אסדת גז בים התיכון / צילום: רויטרס
אסדת גז בים התיכון / צילום: רויטרס

דלק ונובל צפויות להחזיר את זכויות החיפוש בבלוק 12 לידי ממשלת קפריסין, לאחר 7 שנים שבהן החזיקו החברות בזכויות. החברות אמורות היו להמשיך לבצע קידוחי חיפוש, אך לא עשו זאת, ובשבוע הבא יפוג תוקפן של הזכויות.

בלוק 12 הוא זה שהתגלה בו מאגר הגז אפרודיטה. מאגר אפרודיטה מכיל 125 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז טבעי, ו-9 מיליון חביות קודנדסט. הוא המאגר היחיד שהתגלה במדינה, והוא מוחזק היום על ידי חברת "של" (35%), נובל (35%) ודלק ואבנר (15% כל אחת).

החזרת זכויות החיפוש, נציין, אין פירושה החזרת השטח של מאגר אפרודיטה, אלא רק רישיונות החיפוש בשטחים הסמוכים לאפרודיטה.

זכויות הבלוק ניתנו ב-2008 לתוקף של 3 שנים עם אופציה להארכה של פעמיים נוספות.

על פי דיווחים מסוף השבוע בעיתונות הקפריסאית, ממשלת קפריסין מקווה לחלק מחדש את שטחי החיפוש לחברות גז אחרות. כי כבר לפני חודש וחצי הודיעה ממשלת קפריסין כי תצא לסבב שלישי של חלוקת רישיונות גז. זאת לאחר שבסבב הראשון ב-2007 ניגשו דלק ונובל, וגילו את מאגר אפרודיטה, ולאחר שבסבב השני ב-2012 ניגשו 33 חברות שהתחרו על 9 בלוקים. בסבב השני זכו בין היתר חברת האנרגיה הצרפתית טוטאל בשני בלוקים וחברות ENI וקוגאס ב-3 בלוקים.

מתמקדים באפרודיטה

בכיר במשק הגז של קפריסין טוען היום (ב') כי העובדה שנובל לא עמדה בהסכם שלה מול הממשלה, ולא המשיכה בקידוחים, כן מעידה אולי על חוסר האמון שלה למצוא לקוחות שניתן יהיה למכור להם את הגז. בקפריסין, לעומת ישראל, הוא טוען, אין בעיות רגולטוריות, אין בעיות של "מתווה גז" ואין בעיות של "מונופול אימתני". כמו כן אין שם חשש מפני חוסר המוכנות של חברת "של", הפועלת במדינות ערב, לרכוש גז קפריסאי. ולמרות זאת, לא מצליחות דלק ונובל למצוא לקוחות שיאפשרו את פיתוח המאגר.

ואולם, אפשר להסתכל על זה גם מכיוון הפוך, והוא התמקדות השותפות בפיתוח מאגר אפרודיטה. מקורות בשותפות בלוק 12 סיפרו היום כי בכל שבוע מתקיימים מגעים מול ממשלת קפריסין בנוגע לתכנית הפיתוח של המאגר, וכי בחודשים הקרובים היא תושלם באופן סופי. נזכיר, כי כבר ביוני בשנה שעברה הגישו חברות הגז את תוכנית הפיתוח של אפרודיטה לממשלה. על פיה, יוקם מתקן הפקה עצמאי צף בשטח המאגר, שממנו ייצאו צינורות לקפריסין וגם למצרים. ואכן, מצרים המשוועת לאנרגיה זולה, כבר חתמה בשנה שעברה על הסכם שיתוף פעולה בתחום האנרגיה עם ממשלת קפריסין. שתי המדינות העריכו כי בתוך שישה חודשים ייחתם מזכר הכוונות בין חברת הגז הלאומית של מצרים Egas וחברת הגז הלאומית של קפריסין CHC, אולם המזכר טרם נחתם.

ישראל, מצידה, מתחרה בקפריסין על מכירת גז למצרים, אך גם מאמצים אלו לא מניבים בינתיים פירות. לפיכך, בוחנים הן בישראל והן בקפריסין תוכנית חלופית לפיתוח המאגרים והיא לייצא גז לאירופה, בין אם בצורה ישירה, ובין אם באמצעות צינור לטורקיה ומשם לאירופה. רק החודש דווח כי האיחוד האירופי בוחן דרכים לעזור בפיתוח מאגרי הגז הטבעי במזרח התיכון והזרים לקפריסין 2 מיליון אירו על מנת שתערוך בדיקת היתכנות לצינור גז ממנה לאירופה.