קוקה-קולה במו"מ לרכישת רבע ממניות הסופר המקוון סיטון

זאת לפי שווי של כ-40 מיליון שקל "אחרי הכסף" ■ סיטון, הפועלת באינטרנט ובמובייל בלבד, הוקמה לפני כשנתיים ■ את החברה ייסדה משפחת אבקסיס, והשקיעו בה עד היום מייסדי AM:PM, חברת ההפצה דיפלומט וגד אנג'ל

ענקיות הכלכלה הישנה מחפשות אפיקי הכנסה חדשים בתחום הקמעונאות המקוונת. שבועיים לאחר שקבוצת עזריאלי, חברת הנדל"ן המניב הגדולה בישראל, הודיעה על רכישת פעילות המסחר האלקטרוני של חברת buy2 תמורת 62 מיליון שקל, והודתה למעשה כי עתיד המסחר נמצא גם בזירה המקוונת, מתברר כי ענק מקומי נוסף - החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) - קרובה להשלים צעד דומה.

ל"גלובס" נודע כי החברה המרכזית למשקאות מנהלת משא-ומתן מתקדם לרכישת כ-25% ממניות הסופרמרקט המקוון סיטון, בדרך של הנפקה פרטית, תמורת סכום של כ-10 מיליון שקל, המשקף לסיטון שווי של קרוב ל-40 מיליון שקל "אחרי הכסף".

העסקה כפופה עדיין לבדיקת נאותות ולאישור הממונה על ההגבלים העסקיים. תגובת החברה המרכזית לא התקבלה עד לפרסום הידיעה.

סיטון הוא סופרמרקט ללא סניפים, הפעיל באינטרנט ובמובייל בלבד, בין היתר באמצעות אפליקציה שהושקה רשמית במארס 2014. המרכז הלוגיסטי של סיטון יושב באזור התעשייה שוהם, והוא לב הפעילות של החברה. המרכז מקבל סחורה ישירות מספקים, וההזמנות יוצאות ממנו באמצעות משאיות ישירות אל בתי הלקוח.

בשונה מרשתות השיווק, ההתמקדות של סיטון היא באספקת מזון יבש, חומרי ניקוי, מוצרי היגיינה ועוד. סיטון אינה מספקת מוצרי חלב, פירות, ירקות, מוצרים קפואים וכדומה, וכך נחסכות עלויות משאיות הקירור.

גורמים בענף השיווק רואים בהשקעה זו של החברה המרכזית למשקאות (בדומה להשקעת עזריאלי ב-buy2) מהלך שנועד לייצר מנוע צמיחה עתידי נוסף לחברה המצליחה והרווחית ולייעל את שירותי ההפצה והשיווק הקיימים שלה.

בעסקה צפויה החברה המרכזית למשקאות לרכוש שליש מהחזקותיה של קבוצת סימת, בעלת 80% מסיטון. סימת מוחזקת בחלקים שווים על-ידי חברת ההפצה דיפלומט וקבוצת משקיעים שהתאגדה תחת השם אקזיט 4-ג'י, הכוללת בתוכה את מייסדי רשת AM:PM, גיא אדרי והאחים רן וגל בלינקס, ואת איש העסקים גד אנג'ל.

באוקטובר 2015 חשף "גלובס" כי קבוצת סימת רכשה 80% ממניות סיטון מיידי מייסדי סיטון, דוד ויפית אבקסיס, תמורת כ-10 מיליון שקל, כאשר התמורה בעסקה עשויה לגדול בהמשך, בכפוף לאבני-דרך שנקבעו בין הצדדים. השניים צפויים להמשיך להחזיק 20% ממניות סיטון גם לאחר כניסת קוקה-קולה ישראל להחברה.

 

"הבנו שיותר זול לנו להגיע אליך מאשר שאתה תגיע לסניף", סיפרה בעבר יפית אבקסיס, סמנכ"לית השיווק של סיטון ואחת מבעלי החברה. "גם אם אתה עושה היום הזמנה באינטרנט מאחת מרשתות השיווק ולא מגיע לסניף, אתה משלם על זה: יש הבדל של 30% בין המוצרים ברשתות המוזלות לבין המוצרים שאתה רוכש באתרים של הרשתות באינטרנט".

אבקסיס פירטה עוד כי "האינטרנט היום מייתר הליכה לסניפים. יותר זול לקנות טלוויזיה באינטרנט שמגיעה ממחסן בבני-ברק מאשר לקנות בחנות פיזית. זה נכון לכל הענפים מלבד ענף המזון, וזה מה שאנחנו רוצים לשנות. אנחנו רוצים לעשות לסופרים את מה שזאפ עשה לרשתות החשמל".

לפני כשנתיים הצהירה אבקסיס כי בחברה שואפים "להחזיק ב-5% מענף המזון הישראלי בתוך 3 שנים".

מצטרפת לחברת הפצה מובילה

החברה המרכזית למשקאות הוקמה ב-1968, ומלבד קוקה-קולה ישראל היא חולשת גם על החברות טרה (מוצרי חלב), פריגת (מיצים), נביעות (מים) ומבשלות בירה ישראל, המשווקת בין היתר את מותג הבירה קרלסברג. לפני מספר שנים חילק מייסד החברה, מוזי ורטהיים, את מניותיו בין שני ילדיו, דוד ורטהיים, המשמש כיו"ר החברה המרכזית למשקאות (63%) ואחותו דרורית (37%).

בסיטון מצטרפת החברה המרכזית למשקאות לגורם דומיננטי נוסף בשוק המזון והקמעונאות בישראל, דיפלומט, שהיא אחת מחברות ההפצה והשיווק מהמובילות בישראל. דיפלומט משווקת בישראל את מוצריהן של חברות בינלאומיות רבות כמו פרוקטר אנד גמבל, מארס, היינץ ועוד, וכן מחזיקה ב-50% מחברת טונה סטארקיסט. בין המותגים המשווקים על-ידי החברה ניתן למנות את ג'ילט, אולוייז, פמפרס, טמפקס, דורסל, אריאל, פנטן, הד אנד שולדרס, פרינגלס, היינס ועוד. בנוסף לכך, לחברה פעילות ענפה בתחום הבישום והקוסמטיקה.

שותפיה של דיפלומט להשקעה בסיטון אשתקד הם קבוצה הכוללת כאמור את שלושת מייסדי AM:PM. השלושה מכרו לפני כ-10 שנים את רשת הסופרמרקטים השכונתית שהקימו לקבוצת אלון, שהונהגה אז בידי דודי ויסמן, ב-143 מיליון שקל.

גורם נוסף בקבוצה הוא כאמור גד אנג'ל, שב-2011, לאחר סכסוך משפחתי ממושך, סיכם על מכירת מניותיו בחברת המאפיות אנג'ל ליצרנית הקמח הפרטית שטיבל, במהלך שהזרים לכיסו כ-90 מיליון שקל.

בעלי המניות בסיטון
 בעלי המניות בסיטון