מי הגיע לפורום נתניה לנדל"ן, ומה אמר כחלון לרוני צארום?

וגם: איפה נפגשו השחקן דביר בנדק ונשיא אוניברסיטת ת"א, פרופ' יוסף קלפטר?

צבי ארד, משה כחלון, מרים פיירברג איכר / צילום: תמיר ברגיג
צבי ארד, משה כחלון, מרים פיירברג איכר / צילום: תמיר ברגיג

הנדל"ניסטים כבשו את נתניה

מי הגיעו לפורום נתניה לנדל"ן?

אתמול (ב') התקיים במכללה האקדמית נתניה פורום נתניה לנדל"ן. מאחר שמדובר באחד הנושאים הכלכליים הבוערים בישראל, השתתפו בו בכירי ובכירות הענף, כמו גם פוליטיקאים, ובהם שר האוצר משה כחלון

במהלך האירוע, שהתקיים בשיתוף "גלובס", הוענקו תעודות הוקרה לאנשי נדל"ן בולטים: בתחום התשתיות לגיורא וצבי אקרשטיין, בתחום התכנון לאינג' ישראל דוד, ובתחום הייזום ליוסף רייכמן ומשפחתו.

בנאומו פנה כחלון לרוני צארום, בעל השליטה באספן גרופ, שעל שמו קרוי בית הספר לנדל"ן במכללה, ואמר: "צארום יכול לספר לכולנו שאם הוא רוצה לתרום כסף למכללה, הוא חייב להרוויח, הוא חייב להצמיח את החברות שלו כי אחרת לא יהיה כסף. המדינה היא כמו עסק, חייבים להצמיח כדי שיהיה כסף כדי שנוכל לעבוד".

עוד לקחו חלק: מרים פיירברג-איכר, ראש עיריית נתניה (שתיקנה את כל מי שציין שהיא ראשת עירייה ואמרה שהיא מעדיפה להיות ראש עיר); פרופ' צבי ארד, נשיא המכללה האקדמית נתניה; פרופ' אהרון נמדר, דיקאן בית הספר לנדל"ן במכללה האקדמית נתניה; אשל ארמוני, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון; גיא פרג, יו"ר אספן גרופ; דניאלה פז, מנכ"לית פז הנדסה; איתן בר-זאב, מנכ"ל קבוצת ביג; דרור נגל, מנכ"ל אזורים; יו"ר עמידר עו"ד-ד"ר יצחק לקס, ואחרים.

צבי ארד, משה כחלון, מרים פיירברג איכר / צילום: תמיר ברגיג
 צבי ארד, משה כחלון, מרים פיירברג איכר / צילום: תמיר ברגיג

אדריכלות עתידית והגורם האנושי

ממה הזהיר העתידן פרופ' פסיג באירוע חלוקת פרס ישר לאדריכלות?

השבוע חולק זו השנה הרביעית הפרס על שם האדריכל יצחק ישר ז"ל. ישר, שנפטר לפני 5 שנים, היה ממתכנני המבנים בקריה למחקר גרעיני בדימונה וכן של דיזינגוף סנטר.

בכל שנה מוענק הפרס לבוגר/ת בית הספר לאדריכלות באוניברסיטת תל-אביב עבור פרויקט הגמר המצטיין בבית הספר לאדריכלות באוניברסיטת תל-אביב, והפעם הזוכה הייתה ורד שרעבי. הפרויקט שלה בחן את החיבור בין חולון לבת-ים על-ידי חיזוק ציר מערב-מזרח.

את הפרס העניקו לה ד"ר ערן נוימן, ראש בית הספר לאדריכלות באוניברסיטת תל-אביב, ועודד גבולי, מהנדס העיר.

אדריכלות קשורה, מן הסתם, גם לגורם האנושי. באירוע נשא הרצאה העתידן פרופ' דוד פסיג, שאמר כי בישראל, בקבוצת הגיל של בני 0-9, יש 5% יותר בנים מאשר בנות, שזה סביר, אבל אם המגמה תלך ותתחזק, תהיינה לכך השלכות על הכלכלה, על התעשייה ועל הביטחון. 

פסיג הוסיף והזהיר כי בעולם המוסלמי היחס אף גבוה יותר ועומד על טווח של 6%-20% יותר בנים בקבוצת הגיל הזו, וכמובן שגם לכך יהיו השלכות ביטחוניות.

האירוע נערך השנה באווירה קודרת משהו. ב-3 השנים הראשונות לפרס, האדריכל אבנר ישר, בנו של יצחק, נהג להעניק את הפרס. אבל הפעם, 30 יום לאחר מות אשתו, השחקנית רונית אלקבץ ז"ל, הוא נמנע מלהופיע באירוע.

גבולי, שרעבי, נוימן / צילום: סיון פרג'
 גבולי, שרעבי, נוימן / צילום: סיון פרג'

מבחן הבוגרים של נשיא אוניברסיטת תל-אביב

מי מבוגרי האוניברסיטה עוסקים במקצוע אותו למדו, ומי שינו כיוון?

אוניברסיטת תל-אביב תחגוג בקרוב 60. לכבוד המאורע, ולכבוד הקמתו של ארגון בוגרים, מתוכנן אירוע רב מפורסמים - בוגרים שפיתחו קריירה עסקית ו/או אמנותית.

כחלק מההכנות נפגש השבוע השחקן דביר בנדק, שינחה את האירוע, עם נשיא האוניברסיטה, פרופ' יוסף קלפטר.

בנדק חקר את קלפטר והציג לו רצף שאלות עמן התמודד הפרופ' בצורה יפה למדי. ואז הוא העמיד בפניו שאלה מאתגרת: "איילת שקד למדה באוניברסיטה מדעי המחשב, והפכה לשרת משפטים; אילנה דיין למדה משפטים, והפכה לאשת טלוויזיה; אני למדתי תיאטרון, והנה, באמת אני שחקן, אז מה לא בסדר אצלי?".

קלפטר ענה כמעט בלי לחשוב: "אתה כנראה בחרת ללמוד את המקצוע שהכי התאים לך".

דביר בנדק, פרופ' יוסף קלפטר / צילום: יעל צור
 דביר בנדק, פרופ' יוסף קלפטר / צילום: יעל צור

ההזדמנות האוסטרלית

עד כמה רחוק תלכו כדי לממש את הפוטנציאל העסקי, ומה חושבים עלינו באוסטרליה?

ישראל היא קטנה, ומרבית ההזדמנויות העסקיות נמצאות מעבר לים, גם אם זה במקום רחוק במיוחד ואולי מפתה בשלוותו, כמו אוסטרליה. השלוחה הישראלית של משרד עורכי הדין הגלובלי DLA Piper ערכה בשבוע שעבר יום עיון בנושא הזדמנויות עסקיות לישראלים ביבשת המרוחקת, בשיתוף PwC ישראל.

ג'יימס מק'גארי, סגן שגריר אוסטרליה בישראל, סקר במפגש את שיתוף-הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות והוסיף לדבריו פוליטיקה שאולי העמידה את הפיתוי במעט ספק. הוא אמר כי "לצד השיפור המתמיד במישור היחסים הכלכליים, אוסטרליה אינה חסינה למצב הגיאופוליטי באזור. יש באוסטרליה קולות שקוראים להכרה בעצמאות פלסטין, בין היתר על-ידי העלאת הצעות החלטה ברמה המקומית והפדרלית, אבל עד כה ההצעות הללו נחסמו, לא תמיד בקלות, ולפי הדיווחים זה גם הופך לקשה יותר".

עוד השתתפו באירוע: עו"ד ג'רמי לוסטמן, DLA Piper; פול ישראל, ראש לשכת המסחר ישראל אוסטרליה; ורו"ח רובי סולימן, ראש מגזר היי-טק ב-PwC ישראל.

דיוויד ראיין, שותף בשלוחת DLA Piper אוסטרליה, סיפר על חברות ישראליות, בהן Emefcy, שהחלו בימים אלה להיסחר בבורסה האוסטרלית.

לוסטמן, מק'גארי, סולימן, וראיין / צילום: PWC
 לוסטמן, מק'גארי, סולימן, וראיין / צילום: PWC

החרדים פתחו את הבוקר בהרצליה פיתוח

איזה מקום עבודה מקבל בזרועות פתוחות את המגזר החרדי?

בבוקר שישי, מיד לאחר חגיגות יום העצמאות, אירחו דניאל שפירו, שגריר ארה"ב בישראל, ורעייתו ג'ולי פישר, כ-80 אנשי ונשות היי-טק, פוליטיקאים ורבנים בביתם שבהרצליה פיתוח. 

האירוע התקיים כהוקרה לפעילות קרן קמח החרדית וארגון קמא-טק הפועלים לשילוב חרדים בענף ההיי-טק. שפירו ציין בפני המוזמנים כי הממשל האמריקאי רואה חשיבות עליונה בקידום מיזמים המשלבים מגזרים שונים בחברה הישראלית, בדגש על חרדים וערבים.

הוא ציין חברות אמריקאיות דוגמת סיסקו, גוגל, מיקרסופט, פייסבוק ואחרות השותפות למיזם קמא-טק, והבטיח שהשגרירות תמשיך לקדם את הנושא באמצעות מענקים ותקציבים שונים.

משה פרידמן, מנכ"ל עמותת קמא-טק, סיפר כי בזכות מענקים של השגרירות הצליחה העמותה להכשיר תוך שנתיים בלבד מעל 500 נשים וגברים חרדים בתחומי הטכנולוגיה. ההכשרות בוצעו יחד עם סיסקו, גוגל, WIX, eBay וחברות נוספות. הבוגרים שולבו בחברות היי-טק שונות, או שפעלו כיזמים עצמאיים.

ח"כ הרב משה גפני, שנכח באירוע, הזכיר כי עדיין יש מקומות עבודה רבים שחרדים מתקשים להתקבל אליהם. "אבל המקום היחיד שלא עושה לחרדים בעיות להתקבל הוא הכנסת. יש בחירות, והם נבחרים", הוא מיהר להזכיר.

עוד נהנו מארוחת בוקר כשרה: ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג, ראש השדולה לשוויון הזדמנויות לבני הציבור החרדי; הרב ישראל פרוש, ראש עיריית אלעד; פרץ וזאן, מנכ"ל משרד המדע; בועז הירש, מנכ"ל שירות התעסוקה; מיכל צוק, המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה והממונה על התעסוקה; עדי סופר-תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל; פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא גוגל העולמית ומנהל מרכז הפיתוח של גוגל בישראל; זיקה אב-צוק, סמנכ"לית בסיסקו ישראל; חיים טייכהולץ, סגן נשיא אלביט; יאיר סרוסי, יו"ר בנק הפועלים; המשקיעים דב מורן, יזהר שי, אירית ישראלי כהנא, ג'רמי ברבי ואחרים.

משה פרידמן, עדי סופר תאני, זיקה אב-צוק /  צילום: בועז בן ארי
 משה פרידמן, עדי סופר תאני, זיקה אב-צוק / צילום: בועז בן ארי