המדינה תתקשה להסב את הרישיון של גולן למפעיל וירטואלי

גולן טלקום מתכננת להפוך למפעיל וירטואלי ונמצאת במו"מ עם סלקום לשימוש ברשת שלה

מיכאל גולן / צילום:אריאל בליאק
מיכאל גולן / צילום:אריאל בליאק

חברת סלקום אישרה אתמול (ב') כי היא מנהלת מו"מ מתקדם עם גולן טלקום, בדבר שימוש ברשת שלה והפיכתו של גולן למפעיל וירטואלי. סלקום ציינה בהודעה, כי הדבר תלוי באישור של הרגולטורים להסב את רישיונו של גולן ממפעיל סלולר למפעיל וירטואלי וכלל לא בטוח שהיא תקבל את האישור הנכסף.

סלקום מעוניינת במהלך להסבת הרישיון של גולן טלקום ממפעיל סלולר למפעיל וירטואלי (MVNO). האינטרס של סלקום הוא קודם כל לעזור לעצמה ולהציל את החוב של גולן בסך 600 מיליון שקל, ולכן היא הולכת להסכם שעשוי לעזור לה לקבל את הכסף. סלקום וגולן יודעות כל אחת מה החברה השנייה מחפשת. סלקום רוצה את גולן כשחקן מוחלש בשוק, אבל שעומד על שתי רגליו ומשלם את הסכומים שהוא חייב לה. גולן רוצה להרוויח זמן ולהימנע מפירוק על מנת שיוכל, אולי בעקבות שינוי התנאים בשוק, למכור את פעילותו ולצאת.

השאלה הגדולה היא משפטית - אין תקדים למהלך של הסבת רישיון של מפעיל קיים למפעיל וירטואלי. נדרשת כאן לוליינות משפטית יוצאת דופן, ויש טעמים לכל הצדדים.

אם נתעלם מהכעס - המוצדק - על גולן, הרי שמבחינה צרכנית קשה להסביר מדוע יש למנוע ממנו להיות מפעיל וירטואלי. וזאת, במידה שההסכם שלו עם סלקום יבטיח שגולן ימשיך להיות גורם מחולל תחרות בשוק. עם זאת, אם המדינה רוצה לעזור לגולן להישאר בשוק אז היא יכולה לתת לו הקלות ישירות אחרות, כמו הסכם איחוד רשתות, ולא לפעול בדרך עקלקלה שלא מוסיפה לה כבוד ואמינות.

בנוסף, נשאלת השאלה מדוע יש לאפשר דווקא לגולן לקבל את הרישיון של מפעיל וירטואלי. הרי ישנו עוד תסריט, חוץ מאשר פירוק של גולן או הסכם מפעיל וירטואלי שלו עם סלקום. גולן יכול למכור את פעילותו לגורם כלשהו - שהוא יהיה המפעיל הווירטואלי שיגיע להסכם עם סלקום. אם המדינה סבורה (ובצדק), שאי אפשר להמשיך במצב שבו גולן מהתל בה בגלל שהוא מאיים שהוא יפורק, והיא בכל זאת חוששת מפני ירידה בעוצמת התחרות עקב כך - אז שגולן ימכור את פעילותו למישהו אחר, שיישאר במקומו כמפעיל וירטואלי. למה לתת את הפרס הזה דווקא לגולן?

הרגולטור לא צריך להתרגש מקריסה של חברה. חברות קורסות וקמות בכל העולם, וזה חלק טבעי מכלכלה חופשית. אף אחד לא יכול לדעת באמת מה יקרה אם גולן תגיע לפירוק. הרי טרם החלטת הממונה, שדחתה את המיזוג עם סלקום, כבר איים גולן בפירוק. כאלם פאדי.

 

בעיה נוספת היא שגולן כלל לא רוצה להישאר בשוק. הוא בא לעשות סיבוב. ולכן, הסכם איחוד רשתות מקבע אותו בשוק הישראלי לשנים ארוכות ומחייב אותו בהשקעות כבדות. זה כל הסיפור. הוא מחפש להימלט במינימום נזק. השאלה היא האם המדינה צריכה לעזור לו להימלט.

ובעניין ההסכם שלו עם סלקום. האחרונה כנראה תפרוס לו את החוב בצורה כזאת או אחרת, כדי שיוכל לשלם לה. השאלה המרכזית נוגעת למהות היישות החדשה שתיווצר כאן - כלומר האם גולן יישאר כמתחרה או רק כמפיץ של סלקום. המפעילים הווירטואליים היום, אולי למעט 019 טלזר, משמשים כמפיצים של פלאפון.

הסכם של גולן וסלקום לא יעבור בקלות - לא במשרד התקשורת ולא במשרד האוצר. צריך לקוות ששיקולים מקצועיים ינחו את משרדי הממשלה בסוגיה ולא שיקולים פוליטיים של אף אחד מהמשרדים.