הבנקים יוכלו להעניק מתנות ללקוחות שיפעלו בערוצים הדיגיטליים

המפקחת על הבנקים חדוה בר מרככת הוראה קודמת - ומאפשרת לבנקים לתת ללקוחותיהם מתנות או הטבות תחת התניה לגבי ההתנהלות השוטפת שלהם בחשבון

חדוה בר / צילום: בנק ישראל
חדוה בר / צילום: בנק ישראל

שנתיים אחרי שהמפקח על הבנקים הקודם, דודו זקן, אסר על חלוקת מתנות ללקוחות הבנקים, המפקחת הנוכחית, חדוה בר, מרככת את האיסור. בתחילת השבוע הפיץ בנק ישראל לבנקים טיוטת חוזר בנושא "הטבות לא בנקאיות ללקוח". השינוי המרכזי הוא מתן אפשרות לתת ללקוחות מתנות או הטבות תחת התניה לגבי ההתנהלות השוטפת שלהם בחשבון.

המטרה המרכזית של התיקון היא לאפשר לבנקים לעודד את הלקוחות שלהם לבצע פעולות בערוצים הדיגיטליים או הישירים על חשבון הפעולות בסניף, בעיקר משיקולי התייעלות וחיסכון בכוח-אדם. ההקלה של בנק ישראל תאפשר להציע הטבות כמו שוברים לקפה, כרטיסים לסרט ועוד.

זאת ועוד, הבנקים נערכים לכך שייאלצו למכור את חברות כרטיסי האשראי, כפי שצפויה להורות ועדת שטרום. במקרה שכזה יוכלו הבנקים להנפיק כרטיסי דביט (כרטיס בחיוב מיידי), וההקלה הנוכחית תאפשר להם להעניק מתנות ללקוחות שישתמשו בכרטיס זה, ואף להקים מועדונים עם צבירת נקודות ככל שהשימוש רחב יותר בכרטיס, ובכך להגביר את ההפצה והשימוש בכרטיסים.

"למשל, התיקון מאפשר לבנקים לתת הטבות לא בנקאיות באמצעות צבירת נקודות אגב ניהול החשבון באמצעים ישירים/דיגיטליים, שימוש בכרטיס חיוב מיידי, וכל התנהלות אחרת בחשבון אותה מעוניין הבנק לעודד", כותבים במסמך בבנק ישראל.

עוד הם מציינים: "התרת האפשרות לבנקים להעניק הטבות, כמקובל בעולם, תאפשר לשפר את חוויית הלקוח בקשר עם הבנק, לקדם בנקאות דיגיטלית ולעודד התנהלות תקינה בחשבון, ובמקביל להמשיך ולאפשר ללקוחות להשוות בין המוצרים הבנקאיים המוצעים להם".

לא לסנוור לקוחות

לפני כשנתיים עמדת בנק ישראל הייתה שונה, והפיקוח על הבנקים דווקא החמיר את המגבלות ואסר על מתנת מתנות כתנאי לפתיחת חשבון או ביצוע פעולה בנקאית. בבנק ישראל טענו אז כי המתנות "מסנוורות" את הלקוחות, וגורמות להם להתמקד בצ'ופרים במקום בתנאים שהם מקבלים מהבנק בתחום העמלות והריביות. בבנק ישראל רצו שהבנקים ימשכו אליהם לקוחות חדשים באמצעות הטבות בנקאיות כגון פטור מעמלות.

כעת עדיין נותרו חלק מהמגבלות כמו העובדה שלא ניתן להתנות מתנה במשך הישארותו של הלקוח לקוח של הבנק, אך מנגד נפתחה בפני הבנקים האפשרות להעניק ללקוחות מתנות בסיטואציות שונות.