מחפשים השקעה דפנסיבית? חפשו בסקטור הציוד הרפואי

תהליכי קונסולידציה בתחום מחזקים את מעמדן התחרותי של חברות הענף, אשר מציגות צמיחה נאה גם בשווקים הגלובליים ■ קרן הסל IHI היא מרשם לחשיפה בטוחה יחסית ■ מדריך תעודות סל

דפנסיביות בריאה / צילום: shutterstock
דפנסיביות בריאה / צילום: shutterstock

השווקים הפיננסיים רשמו בשלושת החודשים האחרונים התאוששות מרשימה מהשפל של תחילת השנה, עם ראלי בולט במיוחד באפיקי הסיכון, כגון הסחורות והשווקים המתעוררים. לאחר ראלי כה עוצמתי, נשאלת השאלה: האם על המשקיעים להקטין את רמת הסיכון בתיקי ההשקעות, ובאילו אפיקים להמשיך להשקיע.

חשוב להזכיר כי העונתיות הטיפוסית של חודשי הקיץ אינה מטיבה היסטורית עם ההשקעה באפיקי סיכון, וניתן לצפות למימושים בשוק המניות הכללי, מהרמה הנוכחית הקרובה לשיא של כל הזמנים.

בגישה זהירה, עשויים המשקיעים לחזור לאפיקי השקעה דפנסיביים המניבים ביצועי יתר בתקופות חוסר ודאות. אחד מאפיקים אלה הוא סקטור הבריאות, שהציג בחודשים האחרונים ביצועי חסר לעומת מדד ה-S&P 500 הרחב, הן על רקע מעבר כספי המשקיעים לאפיקי סיכון בתחומי האנרגיה והסחורות, והן בשל סוגיות ספציפיות שהעיקו על הצמיחה של חברות בולטות בסקטור, במיוחד במגזר הפארמצבטיקה.

בהסתכלות מעמיקה יותר לתוך סקטור הבריאות בארה"ב, בולטת מגמה חיובית בתת-סקטור הציוד הרפואי, שהולכת ומתעצמת לאחרונה בניגוד לסנטימנט החלש בתחום הבריאות הכללי. בהקשר זה, חשוב לציין כי חברות הציוד הרפואי, בניגוד לחברות התרופות והביוטכנולוגיה, לא נהנו בשנים האחרונות מהשלכות חיוביות של רפורמת הבריאות של הנשיא ברק אובמה, שהובילה להרחבת מעגל המבוטחים בנוסף לעליות במחירי תרופות בארה"ב. נהפוך הוא, בחלק מהמקרים חברות המכשור הרפואי דווקא נפגעו מהרפורמה, עקב מיסוי חדש על רכישת הציוד והכבדה בתהליכי רכישת ציוד מצד בתי חולים אמריקאיים.

ביצועי יתר לעומת ענף הבריאות כולו

כחלק מהתמודדות עם המצב המאתגר, בשנים האחרונות חל תהליך קונסולידציה במגזר הציוד הרפואי, שכלל עסקאות ענק, ובהן: רכישת חברת Covidien על ידי מובילת הענף, מדטרוניק , תמורת כ-50 מיליארד דולר, שהושלמה בתחילת 2015; רכישת Biomet הפרטית על ידי מתחרתה זימר ביומט הולדינג  תמורת כ-13 מיליארד דולר; ורכישת חברת Pall על ידי חברת דנהר  תמורת כ-14 מיליארד דולר. שתי העסקאות האחרונות נסגרו לפני פחות משנה, ולאחרונה עלתה על הפרק הצעת רכש של חברת מעבדות אבוט  עבור שחקנית נוספת בתחום הציוד הרפואי - סנט ג'וד מדיקל , המשקפת לה שווי של כ-30 מיליארד דולר.

תהליכי קונסולידציה בתחום הציוד הרפואי עשויים להוביל לחיזוק מעמדן התחרותי של חברות הענף מול בתי החולים, תהליך דומה לזה שהתרחש בענף התרופות לפני מספר שנים. חשוב לציין כי בנוסף לפוטנציאל צמיחה מוגברת בארה"ב, שוק חזק שעדיין לא התאושש במלואו מהטראומה של המשבר הפיננסי העולמי, חברות המכשור הרפואי מציגות צמיחה נאה בשווקים הגלובליים, שעדיין נמצאים בשיעורי חדירה נמוכים למדי בהשוואה לשוק הליבה האמריקאי.

ניתן להיחשף למגזר הציוד הרפואי בארה"ב באמצעות קרן הסל iShares US Medical Devices ETF (סימול: IHI). הקרן המנוהלת על ידי חברת בלקרוק, השחקנית המובילה בתחום של ניהול נכסים, הושקה בדיוק לפני עשור, במאי 2006, ומחזיקה בהיקף נכסים גדול של למעלה ממיליארד דולר. הקרן סחירה, עם מחזור יומי ממוצע של עשרות מיליוני דולרים, וגובה דמי ניהול של 0.43% בשנה בלבד. קרן IHI הציגה ביצועי יתר לעומת מדד ה-S&P500 לאורך זמן (וזאת למרות תנודתיות נמוכה מהשוק, עם ביטא של פחות מ-1), אך רשמה ביצועי חסר לעומת סקטור הבריאות בארה"ב. זאת, עד לשנה האחרונה, בה התחילה להניב ביצועי יתר גם לעומת ענף הבריאות כולו.

קרן הסל IHI מחזיקה ב-48 מניות חברות הציוד הרפואי, כאשר בין החזקותיה הבולטות נמנות מובילת הענף Medtronic (MDT), המדורגת "תשואת יתר" באופנהיימר ונמנית עם רשימת המניות המומלצות שלנו (משקל של כ-14% מהרכב הקרן), חברת תרמו פישר סיינטיפיק (כ-9% מהקרן), Abbott Laboratories (ABT (כ-8% מהקרן), בקטון דיקינסון  (כ-6% מהקרן), חברת סטרייקר  (כ-6% מהקרן) ונוספות.

*** הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.