מניית היום: חברת ביומד שטסה 22% עקב הסכם

מזור רובוטיקה חתמה על שני הסכמים אסטרטגיים עם חברת מדטרוניק האמריקאית ■ ההסכם הראשון הוא הסכם מסחרי, וההסכם השני כולל השקעה של יותר מ-12 מיליון דולר במזור

אורי הדומי / צילום: איל יצהר
אורי הדומי / צילום: איל יצהר

חברת מזור רובוטיקה   אשר עד כה פעלה כחברה עצמאית לחלוטין בשוק הניתוחים לעמוד השדרה, חותמת על הסכם אבטרטגי עם חברת מדטרוניק. בשעה זו עולה מניית מזור ב-22% בעקבות ההודעה והחברה נסחרת לפי שווי של כמיליארד שקל בתל אביב.

ההסכם כולל שני רכיבים, רכיב שיווק משותף ורכיב השקעה. במסגרת הסכם המחולק לשלושה שלבים, מדטרוניק תעביר בעת החתימה (היום) 11.9 מיליון דולר בעבור 4% מהחברה. בשלב השני, תרכוש מדטרוניק 6% נוספים ממזור עם השקת מוצר משותף של שתי החברות, בתקווה בחודשים הקרובים, וזאת בתעריך המהווה ממוצע של מחיר מניית מזור 20 ימים קודם להשקה (אם לוקחים בחשבון את מחיר המניה כעת, מדובר בעוד 21.4 מיליון דולר). בשלב השלישי, למזור יש אופציה לחייב את מדטרוניק לרכוש עד 5% נוספים מן החברה, גם כן לפי ממוצע מחיר המניה 20 ימים לפני הודעת המימוש.

השלב המסחרי של ההסכם הוא אף יותר מעניין ומורכב. בשלב הראשון, בשנים 2016-2017, מזור ומדטרוניק ישיקו מוצר משותף שהינו, כמו המוצר הקיים של מזור, רובוט לביצוע ניתוחים בעמוד השדרה, אך בעל יכולות משופרות וגם תמחור גבוה יותר לעומת המוצר הקיים. מדטרוניק תעמיד צוות מכירות שישווק את המוצר, והיא התחייבה לרכוש ממזור 15 מערכות כאלו במהלך 2016, מה שמעיד על כך שכנראה השקת המוצר לא רחוקה.

היא התחייבה לרכוש ולמכור עוד מספר לא ידוע של מערכות ב-2017. מזור תמשיך למכור את המוצר הקיים שלה, מערכת הרנסאנס, הנמכרת ב-700 אלף דולר ליחידה. בשנה שעברה מכרה מזור 25 מערכות כאלה. כמו כן תמשיך מזור למכר את המתכלים (שתלים) הנלווים למערכת ולתת שירות ותמיכה למשתמשים, וזאת כדי לא לאבד מגע עם השוק ולא לוותר על יכולות צוות המכירות שבנתה, עד שיהיה ברור לאן מערכת היחסים המשותפת מתפתחת.

בשנה שעברה היו ההכנסות של החברה ממערכות 13.4 מיליון דולר והכנסותיה ממתכלים ושירותים עמדו על 12.6 מיליון דולר. ההפסד של מזור עמד על 15.4 מיליון דולר, בעיקר בשל הוצאות המכירות והשיווק שעמדו על 24.9 מיליון דולר. כעת חלק מן ההוצאות הללו יפחתו.

בשלב השני של ההסכם, אם מדטרוניק תבחר לממש אותו, מתחייבת מדטרוניק לרכוש מאות מערכות של מזור במהלך 4 שנים והיא תהיה המשווקת הבלעדית שלהן בעולם. בשלב זה מזור תוותר על מערכת רנסאנס לעמוד השדרה.

במקביל להשקת המוצר החדש תעבוד מזור יחד עם מדטרוניק על פיתוח מוצרים נוספים משותפים. גם מזור תעבוד בעצמה עם פיתוח מוצרים נוספים, לאחר שיתפנו לה משאבים ניהוליים ותזרימיים לכשמדטרוניק תיקח על עצמה באופן מלא את שיווק המוצר לעמוד השדרה.

החברות לא מסרו כיצד יחלקו ביניהן את ההכנסות מן המוצר המשותף, אולם גורמים המכירים הסכמים מסוג זה מעריכים כי החלוקה אינה קיצונית אלא קרובה יותר להיות שווה.