כחלון מבקש ערבות מדינה 550 מ' ש' למחיר למשתכן

שר האוצר בפיתרון מסתמן למצוקת המשכנתאות לציבור בפרויקטי מחיר למשתכן שיצאו לדרך ללא ליווי בנקאי ■ כחלון: "לא נאפשר פגיעה בזוגות הצעירים שמשוועים לקורת גג"

משה כחלון/ צילום: לע"מ
משה כחלון/ צילום: לע"מ

פיתרון מסתמן למצוקת המשכנתאות בפרויקטי מחיר למשתכן שיצאו לדרך ללא ליווי בנקאי. שר האוצר, משה כחלון, פנה היום (ד') ליו"ר ועדת הכספים, משה גפני, כדי לאשר מסגרת ערבות מדינה לטובת פרוייקט מחיר למשתכן שכבר יצא לדרך בעפולה ובלוד.

"חוק המכר קובע מספר חלופות שמטרתן להבטיח את השקעתם של רוכשי דירות. חלק מהקבלנים אשר זכו במכרזי 'מחיר למשתכן' בחרו שלא לקבל ליווי פיננסי מתאגיד בנקאי לפרויקט הבנייה שאותו התחייבו לבנות, אלא הסתפקו בחלופה אחרת הקבועה בחוק המכר, שלפיה ניתן להבטיח את השקעותיהם של רוכשי הדירות בפרויקט באמצעות רישום הערת אזהרה על שמם", כך כחלון לחבר הכנסת גפני.

 

"לאחרונה, הובא לידיעתנו כי על אף האפשרות לרישום הערת אזהרה כאמור, המהווה חלופה אפשרית על פי חוק המכר, בהיעדר בטוחה מסוג ערבות חוק מכר או ביטוח, נוצר פער בין מועד העמדת המשכנתאות על-ידי הבנקים לבין תזרים הפרויקט, כך שהרוכשים אינם מסוגלים לשלם לקבלן את תמורת הדירה במועד שיאפשר מימוש של חוזה רכישת הדירות ובנייתן.

"פתרון הבעיה הכרחי למימוש הפרויקטים בהם נבחרו קבלנים לביצוע העבודות, עבור רוכשי דירות אשר זכו בהגרלות וממתינים למימוש זכאותם. לפיכך, החלטתי לתת ערבות מדינה לבנקים אשר תתממש במקרה שבו פרויקט הבניה לא יושלם. לאור האמור לעיל, הנני מבקש את אישור ועדת הכספים למסגרת ערבות מדינה לבנקים בגין פרויקטים בתכנית 'מחיר למשתכן' בלוד ובעפולה בהיקף של 630 יחידות דיור ובסכום של עד 550 מיליון שקל".

ממשרד האוצר נמסר היום כי ועדת הכספים צפויה לדון בנושא בימים הקרובים והצפי הוא כי הבקשה תאושר. עוד נמסר כי: "הערבות תינתן לבנקים עבור הקבלנים אשר יפוקחו וילוו לאורך הפרויקט ע"י רואי חשבון ועורכי דין וכלכלנים מטעם המדינה באמצעות חברת "דירה להשכיר".

שר האוצר, משה כחלון אמר: "המדינה מעניקה גב מלא לתכנית מחיר למשתכן ומקדמת אותה בכל הכח ובכל האמצעים הנדרשים. לא נאפשר כל פגיעה בזוגות הצעירים שמשוועים לקורת גג. מדובר במטרה בעלת חשיבות ציבורית מסדר ראשון להורדת יוקר המחייה וצמצום אי השוויון בחברה הישראלית".