קסבייה ניאל: בית ספר למהנדסי תוכנה בעמק הסיליקון - חינם

המיליארדר הצרפתי שהוא גם בעלי גולן טלקום הישראלית, כבר פתח בפריז סניף ראשון של בית הספר הייחודי תחת השם "42"

קסבייה ניאל / צילום: רויטרס
קסבייה ניאל / צילום: רויטרס

מיליארדר טכנולוגיה שנשר בשעתו מלימודיו בתיכון מייצא כעת את בית הספר למהנדסי תוכנה הבלתי רגיל שלו לעמק הסיליקון, כדי להכשיר מתכנתי מחשבים לעתיד - בחינם.

קסבייה ניאל, בעלי גולן טלקום הישראלית, שהתחיל את דרכו בניהול צ'טים של סקס באינטרנט ואחר כך הקים את חברת האינטרנט איליאד בפריז, פותח סניף של בית הספר הפריזאי שלו בחינם, "42", בפרמונט שבקליפורניה. ניאל טוען שהאוניברסיטאות יקרות ואליטיסטיות מדי, ואינן מטפלות כראוי בצרכים של חברות הטק.

"הלימודים בארה"ב יקרים מאוד, והם חוסמים את דרכם של רבים לקבל השכלה, למצוא עבודה מכניסה ולהגשים את החלום האמריקאי", לפי ההודעה שפרסמה רשת בתי הספר 42 אתמול (ג').

חברות טק אמריקאיות מתלוננות זה מכבר שאין די עובדים אמריקאים למילוי תקני העובדים שלהן. חברות כמו אלפאבית (גוגל), פייסבוק ואובר נלחמות על גיוס מהנדסי תוכנה עם השילוב הנכון של אישיות, תרבות ויכולת תכנות. בית הספר של ניאל מנסה להעניק ליותר סטודנטים את ההזדמנות לקבל לימודים ללא חובות במקצועות מבוקשים מאוד - "בהתבסס אך ורק על כישוריהם ועל המוטיבציה שלהם", לפי הצהרת רשת 42, ולא על מצבם הכספי או הרקע הלימודי שלהם.

בהתבסס על המודל שניאל השיק בצרפת ב-2013, בית הספר האמריקאי שלו יתרחב ל-10,000 סטודנטים בתוך חמש שנים, מסר בית הספר, וכך יוכל להכשיר כישרונות בתחומי טכנולוגיית המידע במספרים גדולים.

המודל של רשת 42 מתבסס על הוראה של עמית לעמית. הקמפוס בפרמונט שמשתרע על פני כ-20,000 מ"ר אינו גובה שכר לימוד, אין בו מרצים ואין מורים. הסטודנטים יכולים להגיע אליו ביום ובלילה. הם מופנים לפרויקטים של תכנות בכמה משותפי המחקר של בית הספר, ויכולים להשתמש ביותר מ-1,000 מחשבי iMac חדישים שמקושרים לרשתות פס רחב במהירות גבוהה ושרתי אחסון ביכולת גבוהה.

שיטת הלימוד הבלתי שגרתית הזו כבר מושכת סטודנטים בצרפת, שבה יש לבית הספר של ניאל 2,500 סטודנטים. אמטיקס, חברת ייעוץ, כבר הודיעה שהיא רוצה לגייס את כל הבוגרים לעתיד של בית הספר הצרפתי. חברות תוכנה כמו דאסו סיסטמס הביעו גם הן עניין.

ניאל, בן 48, הוא האיש השמיני בעושרו בצרפת, לפי בלומברג. הוא משקיע 100 מיליון דולר מהונו הפרטי די להקים את השלוחה האמריקאית. שם בית הספר, 42, הוא מחווה לסדרת ספרי המדע הבדיוני "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" של דגלאס אדמס. ניאל השקיע גם 100 מיליון אירו בבית הספר ברובע ה-17 בפריז, שמחזור הבוגרים הראשון שלו יסתיים בספטמבר. הלימודים בפרמונט יתחילו בנובמבר.