הכישלון של הרשות השנייה

כללי הרשות השנייה ובתוכן שיווקי העוסקים בתוכניות ריאליטי כבר לא רלוונטיים

אוה מדז'יבוז' / צילום: ענבל מרמרי, באדיבות הרשות השנייה
אוה מדז'יבוז' / צילום: ענבל מרמרי, באדיבות הרשות השנייה

הרשות השנייה נכשלה. גופי השידור נאבקים מסחרית, לא יודעים מה יהיה עתידם ואיך ייראה השוק, ואילו הרשות השנייה עוסקת באורך כל תוכנית - חדשות או ריאליטי - ומחשבת דקות שידור.

אז בסדר, אפשר לצאת מכלל הנחה שגוף רגולטורי לא חייב חזון, מדיניות או מבט-על על שוק התקשורת. הרי בסופו של דבר אלה פקידים שעושים עבודה פקידותית. אבל אם מביטים במסך הטלוויזיה של הערוצים 2 ו-10, אפשר לראות שגם בנושאים שהרשות בכל זאת מכלה את זמנה בעניינם - זה פשוט לא עובד.

ערוץ 2 מתפוצץ מריאליטי ותוכן שיווקי, וערוץ 10 ממחזר שוב ושוב תכנים בשידורים חוזרים. וגם כשהרשות מנופפת באצבעה או שולחת הפרות - גופי השידור ממשיכים בשלהם. קשת, רשת וערוץ 10 לא עושים זאת כי הם רוצים לעבור על החוק - הם אגב עומדים בכל מחויבויותיהם - הם פשוט חיים ב-2016, בשוק תקשורת הפכפך וחסר אופק, מנסים לשרוד כלכלית עם עוגת פרסום מתכווצת ומתחרי ענק מזנים חדשים, ואילו הרשות תקועה מאחור, מתעסקת בכותרות לרגע ובדיונים ארכאיים על אישור לוחות שידורים, שאין ועדה ציבורית שדנה בנושא ולא החליטה שאין בהם עוד טעם.

כללי הרשות השנייה העוסקים בתוכניות ריאליטי נולדו ב-2008, כשהגיח לעולם הריאליטי הרע והאימתני, ואנשי הרשות חששו מפגיעה בנפשו הרכה של הציבור. ההחלטה לא נבעה משיקולים כלכליים, אלא משיקולים ערכיים. הרבה מים עברו מאז, הגיעו עוד ראשי רשות, שבזמן שעשו את הסיבוב שלהם על התפקיד ניפקו שינויים לסעיפים ושכללו אותם עוד ועוד. הרי ריאליטי עושה רייטינג לא רע - ולמה שהרגולטור לא ייהנה מזה.

העובדה היא ששוק התקשורת שונה היום. יש ערוץ שלם, ערוץ 10, שלא משדר ריאליטי כלל והכריז שהוא עוסק רק בסוגה עילית, וגם תוכניות המציאות היום לא כל-כך נוראיות כבעבר. גם עניין התוכן השיווקי נדון באינספור דיונים וועדות, וכולם הסכימו שדי באכיפה המיותרת בנושא על תוכניות בידור, ויש להתירו.

מוטב ליו"ר הרשות אוה מדז'יבוז' לכנס במהרה את המועצה שבראשה היא עומדת ולדון אחת ולתמיד במה שחשוב, ולהפסיק להטריד את גופי השידור במה שראוי שיעמוד למבחן הציבור שיחליט במה מתאים לו לצפות. אם יציק לו התוכן השיווקי - יכבה; אם יראה הרבה ריאליטי - יעביר ערוץ; אם לא ירצה לראות חדשות - יאזין למוזיקה ביוטיוב.

גופי השידור צריכים לקבל את התנאים המתאימים ביותר כדי להתקיים כלכלית וציבורית. הם לא יכולים להתנהל כדי להצדיק את קיומה של הפקידות שאחראית להם.