הרצוג: "יחימוביץ' התחננה לתיק; נתניהו הבטיח וטו על בנייה ביו"ש"

hו"ר המחנה הציוני נשא דברים במטה המפלגה בת"א בצל האפשרות כי ליברמן ייכנס לממשלה ויקבל את תיקי הביטחון והקליטה ■ הוא תקף את חברתו לסיעה: "חתומה על כניסת ליברמן לממשלה" ■ מוקדם יותר הותקף על ידי חברי הסיעה: "הרצוג חייב ללכת הביתה"

יצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס
יצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס

יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג קיים הערב (ד') מסיבת עיתונאים במטה המחנה הציוני בתל אביב על רקע הקמת צוותי משא ומתן בין הליכוד לישראל ביתנו בנוגע לכניסתו של אביגדור ליברמן לממשלה. בדבריו תקף את חברתו לסיעה, שלי יחימוביץ', ואמר כי היא חתומה על מינויו של ליברמן לשר הביטחון.

הרצוג רמז כי נתניהו שיקר לו. "לאחר שורת סיכומים מרחיקי לכת דרשתי שכל הסיכומים יהיו כתובים, בעוד שראש הממשלה סירב לכך בחלק מהסיכומים המהותיים הנוגעים לחזון שתי המדינות, ודרש שזה יישמר כהתחייבות בעל פה - על כל המשתמע מכך. אני לא מאמין בהתחייבויות בעל פה".

לדבריו, הוא דרש שורה של מינויים והבטחות. "ההישגים שאליהם הגעתי כללו וטו על הבנייה ביהודה ושומרון, וטו מוחלט על כלל החקיקה במטרה לעצור את החקיקה הגזענית של סימון אוכלוסיות ואנשים, ניהול מדיניות החוץ של מדינת ישראל והגנה על שמה הטוב ומעמדה בעולם, פתיחה מידית של מו"מ, תיק החוץ, תיק הכלכלה, ועוד שבעה תיקים בתחומים שונים וארבעה תפקידי יו"ר ועדה, והעברה של תיק הביטחון למחנה הציוני בנוסף לתיק החוץ".

במסיבת עיתונאים מוקדם יותר היום בירושלים אמר הרצוג כי לא ינהל משא ומתן עם נתניהו במקביל למהלך דומה עם ליברמן. "עד שנתניהו יחליט לאן הוא מכוון - לא ננהל איתו משא ומתן במקביל. אני לא עובד לפי סדר היום של ליברמן", אמר. "כעת, יותר מאי פעם, הבחירה היא בין ליברמן בביטחון לבינינו בביטחון - בין טירוף לבין שפיות".

 

במהלך היום תקפו חברי כנסת מהמחנה הציוני , ובהם הח"כים סתיו שפיר, מיקי רוזנטל ואראל מרגלית, את מהלכיו של הרצוג. ח"כ שפיר אמרה כי הרצוג היה כלי שרת בידי ראש הממשלה ותו לא. "הרצוג חייב ללכת הביתה. עכשיו כבר ברור שביבי השתמש בהרצוג כדי להכניס את ליברמן לממשלה. רק אתמול הרצוג עוד ניסה לשכנע אותנו שביבי השתנה ושהוא מוכן לנצל 'הזדמנות היסטורית' להגיע להסדר מדיני. אותו נתניהו שכבר עשור מנסה לעבוד על כל העולם שהוא מחויב לחזון שתי המדינות. אותו נתניהו ששותפיו הטבעיים הם בנט, סמוטריץ', אלקין וחזן. כל מה שהפריד בין נתניהו הזה להסכם מדיני זה בוז'י הרצוג אחד לצדו?", כתבה בחשבון הפייסבוק שלה.

היא הוסיפה: "מי שמתנגד לדרך הרעה של נתניהו, לא מצטרף לדרך הרעה של נתניהו. מי שמגיע כל בוקר לכנסת כדי להילחם בכל הכוח למען עתיד טוב יותר - לא נפטר מהשליחות הזאת תמורת תיק בממשלה שעסוקה בעיקר בלפורר את החברה הישראלית. ברגעים של כניעה וזחילה צריכים לעמוד זקוף כל מי שלא מוכנים לרדת על הברכיים. ויש בינינו רבים וטובים כאלה. למעשה, אני משוכנעת שרוב חברי המפלגה - ורוב המצביעים שלנו - מתנגדים נחרצות לזחילה לתוך הממשלה. זו הסיבה שהם הצביעו לנו. אנחנו, שלא מוכנים לוותר, רבים מהם".

ח"כ יחימוביץ' כתבה בפייסבוק: "ניצחנו. אבל אלוהים, איזה שפל! מצד אחד יש לי תחושת הקלה עצומה על כך שהצלחנו, בכוחות משותפים, לעצור את ביזיון הזחילה לממשלה, מצד שני אני מודה שאני ממש כועסת. כמה רחוק היה אפשר לקחת את ההתאבדות הפוליטית המתמשכת הזאת?"

לדבריה, "הרצוג אחראי למחזה המביש ולפארסה שהתחוללה סביב מפלגת העבודה . כצפוי, הוא גם אכל את הדגים הסרוחים מידיו של נתניהו וגם גורש מהעיר. איתו ספגה מכה קשה מפלגת העבודה כולה, חברי הכנסת המצויינים שלה, פעילים, וכל מי שמאמין בערכיה וקם על רגליו האחוריות למנוע את החרפה".