קבינט הדיור יתכנס ביום ב' וידון במתחמי פינוי בינוי ובותמ"ל

בין היתר, מדובר בהצעות המתייחסות להכרזה על מתחמי פינוי-בינוי במסלול מיסוי, על מתחמים מועדפים לדיור ובתוכניות מתאר ארציות שביניהן גם אישור ההבנות לגבי עדכון תמ"א 35 ■ ההיקף: 24.5 אלף יחידות דיור

קבינט הדיור בראשותו של שר האוצר, משה כחלון, יתכנס ביום ב' הקרוב וידון במספר החלטות משמעותיות לענף הנדל"ן. בין היתר, מדובר בהצעות המתייחסות להכרזה על מתחמי פינוי-בינוי במסלול מיסוי, להכרזה על מתחמים מועדפים לדיור שיעברו לטיפולה של הוועדה לתוכניות מועדפות לדיור (ותמ"ל) ובתוכניות מתאר ארציות שביניהן גם אישור ההבנות לגבי עדכון תמ"א 35 והפיתוח האפשרי במרקם העירוני, הכפרי ומרקמים לשימור ארצי וחופי.

נזכיר כי החלטות שמקבל קבינט הדיור מקבלות תוקף של אישור ממשלה לאחר אישורן בקבינט.

במסגרת ההכרזה על מתחמי פינוי-בינוי במסלול מיסוי, עוסקים בשתי החלטות שונות, שאחת מהן התעכבה עד כה בשל התנגדות שהגישה השרה לשיוויון חברתי גילה גמליאל. השרה גמליאל הגישה ערר על אישור המתחמים, שהיה אמור להיעשות בהליך מהיר ללא דיון ממשלה, כאשר טענה כי יש לקיים דיון טרם ההכרזה על המתחמים בכל הנוגע לדיירים קשישים שעשויים לסבול מהפרויקט.

"להכרזה המבוקשת תיתכן השפעה על אזרחים ותיקים המתגוררים במתחמים המצוינים בה, והם נוטים לסבול באופן קשה יותר במהלך פרויקטים של פינוי-בינוי", כך כתבה השרה גמליאל בערר שהגישה למזכיר הממשלה. "הדבר יכול לנבוע בין היתר מקשיים של האזרחים הוותיקים בביצוע מעבר בין דירות בגילם המתקדם, וכן מכך שהתמריץ הכלכלי אינו בראש מעייניהם, כאשר הם מעוניינים להמשיך בשגרת חייהם מבלי להיכנס "להרפתקאות"... אני סבורה שהחלטות מסוג זה אינן טכניות ושיש לקבל הסבר באם ניתנה הדעת לקבוצות האזרחים הוותיקים ולבעלי המוגבלויות ... אבקש שהנושא יידון ישיבת הממשלה". כאמור, הערר של השרה גמליאל עיכב את אישור ההכרזה עד שיגיע לדיון בקבינט. 

שתי ההחלטות מתייחסות ללא מעט מתחמים - 13 במספר - הכוללים יחד היקף של למעלה מאלף יחידות דיור קיימות, שבמסגרת הפרויקטים יהרסו ובמקומן יוכלו להיבנות אלפי יחידות דיור חדשות. נציין כי חלק מהמתחמים מתייחסים גם לפרויקטים של תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה, שיכולים לקבל הטבות מס דומות וזקוקים להכרזה האמורה כדי להתקדם. עוד נציין כי בעוד שההכרזה היא שלב חשוב בהליך של פינוי-בינוי, מדובר רק בראשיתו של התהליך במקרים רבים, ועד שיצאו לפועל ייקח עוד זמן לא מבוטל.

מדובר במתחמים במיקומים הבאים: מתחם כצנלסון בבת-ים, מתחם הרב קוק בנתניה, מתחם הכלנית בקריית אונו, מתחם יואב ברמת-גן (תמ"א 38/2), מתחם שזר באור עקיבא, מתחם בר יהודה בקריית אונו, מתחם נווה יהושע ברמת-גן, מתחם רות הנהר ברמת-גן (תמ"א 38/2), מתחם קפלן באזור, מתחם יפתח בתל-אביב, מתחם ויצמן ברעננה, מתחם היסמין בקריית גת ומתחם רכסים ברמת-גן.

הבולטים שבין המתחמים הללו הם הרב קוק בנתניה, שבו מדובר על הריסת 257 דירות ישנות ועל בנייה מוצעת של 992 יחידות דיור חדשות; מתחם שזר באור עקיבא, שבו יהרסו 352 דירות ומוצע לבנות 1,750 יחידות דיור חדשות ו-3,500 מ"ר למסחר; ומתחם בר יהודה בקריית אונו, שבו מוצע להרוס 216 דירות ישנות ולבנות 617 דירות חדשות.

 

כ-24.5 אלף יח"ד לותמ"ל

כאמור, במסגרת קבינט הדיור יעלו לדיון גם מתחמים להכרזה לטיפול הותמ"ל. מדובר ב-4 תוכניות שונות הכוללות פוטנציאל בינוי של כ-24.5 אלף יחידות דיור. מדובר במתחם בעיר לוד (כ-7,300 יח"ד), במתחם במג'ד אל כרום (כ1,000 יח"ד), במתחם בבית אליעזר בדרום מזרח חדרה (כ-6,000 יח"ד), במתחם מוריאל במעלות (כ-1,837 יח"ד), במתחם בטירה (כ-1,550 יח"ד) ובמתחם בעפולה בניר העמק (כ-7,000 יח"ד).

נציין כי מתחמים אלה גם כוללים קרקעות השבה, חקלאיות, כמו למשל בעפולה - שם מדובר בקרקע שנמצאת במשבצת של ניר העמק - ובמרחביה וגם בחדרה. במקביל, נציין כי בעוד שחוק הותמ"ל קובע כי כל מתחם שיאושר בוועדה יגלול 30% דירות להשכרה ארוכת טווח, מחציתן בשכר דירה מפוקח, במעלות קובעת ההכרזה כי רק 15% ייועדו להשכרה וזאת מהנימוק שיחס גבוה יותר יהפוך את התוכנית ללא כלכלית ליישום.

עוד כאמור, קבינט הדיור עומד לדון גם בעדכון לתמ"א 35. על כך נמסר היום מהחברה להגנת הטבע כי: "בהצעה שמובאת לאישור נשמרו העקרונות המרכזיים של תמ"א 35, שנועדו להבטיח שמירה על איכות חיים בישראל, כמו הקפדה על חיסכון במשאב הקרקע, שמירת שטחים פתוחים בין מטרופוליניים ובין יישובים, חיזוק העירוניות וצמצום הפיתוח הפרברי, ולשמחתנו יצאו מתוכה יוזמות אגרסיביות של רמ"י, משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר, ובראשן הפשרת קרקע חקלאית במרכז הארץ, בהיקף פוטנציאלי של 100,000 דונם".

"במהלך השנים שבהן נדון העדכון, בוצעו שינויים מרחיקי לכת בתחום התכנון ובהם הקמת הותמ"ל - ועדת תכנון העוקפת את הליכי התכנון המקובלים ומובילה להמשך מגמת הפרבור ולהקמת "שכונות שינה", על חשבון שטחים פתוחים בשולי הערים - רחוקות מתעסוקה, וללא תשתית תחבורה. אנו מקווים כי מדינת ישראל תשקיע בשנים הקרובות במתן מענה אמיתי למשבר הדיור, באמצעות פתרון משולב הכולל הקמת מערכות של הסעת המונים וקידום ההתחדשות העירונית. פתרונות אלה, ברוח תמ"א 35, אשר קיבלו תוקף מחודש בעדכון הנוכחי, ישפיעו על איכות החיים במדינה, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך".