רשות ני"ע קנסה את אינפיניטי בכ-665 אלף שקל בגלל הפרות

במקור התכוונה הרשות לקנוס את החברה במעל ל-2 מיליון שקל ■ אינפיניטי: "החברה חולקת על תוכן העיצום ובוודאי על היקפו. מדובר בסוגיות פורמליות ולא מהותיות הנוגעות בקשר שבין החברה לבין חברי בורסה"

 שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

האכיפה של רשות ני"ע נמשכת: הרשות הטילה קנסות על מספר בתי השקעות ובראשם על אינפיניטי שבשליטת אמיר איל. במסגרת זו קנסה רשות ני"ע את אינפיניטי בכ-665 אלף שקל, בגלל הפרות שהתגלו בביקורת שקיימה הרשות במספר תיקי לקוחות בפעילות ניהול תיקים של בית ההשקעות, בענייני החזרי עמלות מחברי בורסה שלא בהתאם להסכמי ניהול.

במקור, בדצמבר 2015, שלחה הרשות מכתב לאינפיניטי ובו פירטה את כוונתה להשית עליה קנס של 2.22 מיליון שקל, בגין שתי הפרות שנמצאו בביקורת שבוצעה ב-27 תיקי לקוחות שנבחנו. ההפרה הראשונה הנה גביית יתר של דמי ניהול מעבר למה שנכתב בהסכם למול מספר לקוחות. נוסף על כך, רשות ני"ע מצאה כי באינפיניטי נעשתה הפרה נוספת בעניין "קבלת החזרי עמלות מחברי בורסה שלא בהתאם להסכמי הניהול", וזאת בשישה תיקי לקוחות מתוך אלה שנבחנו (כרבע מסך האוכלוסייה שנבדקה). בשלושה מקרים לא היה כלל אישור לקבל החזרי עמלות מחברי הבורסה ובשלושה האחרים הייתה חריגה ממה שהוסכם עם הלקוח.

החזרי עמלות הם הכנסה שמקבל הגוף המנהל מחברי הבורסה שבאמצעותם הוא עושה את פעולות המסחר בתיק הלקוח, ללא קשר לדמי הניהול שהלקוח משלם למנהל התיק. מדובר בכלי שעלול להוות תמריץ לעשיית פעולות השקעה לא נדרשות לשם קבלת ההכנסה מחבר הבורסה שמעוניין לקבל לידיו את העסקים מהחברות המנהלות. באינפיניטי ציינו בתשובתם על הקנס המקורי, כי "מדובר בהחלטה מינהלית המפלה את החברה לרעה ביחס לחברות אחרות במצבה והנגועה בחוסר מידתיות ובחוסר סבירות קיצוניים".

ברשות קיבלו חלק מטענות אינפיניטי ביחס לעניין הגבייה ביתר ביחס לחריגה המרכזית אצל הלקוח העיקרי, ובשל כך החליטו שלא להטיל קנס גם בגין יתר ארבעת מקרי הגבייה ביתר (שהיו בהיקפים נמוכים משמעותית). עם זאת, ציינו בהחלטתם כי "כאמור ברקע, מדוח הביקורת בכלל, ומן ההפרות נשוא ההחלטה בפרט, עולה תמונה שונה מן התמונה שאותה מנסה החברה לצייר, שלפיה מדובר בחברה הנוקטת אמצעים סבירים ואף יותר מכך לצורך קיום הוראות החוק... מדובר בחברה שהוטל עליה עיצום כספי משמעותי לפני כשלוש שנים בלבד, ולמרות זאת, נמצאו בביקורת הפרות המעידות על כך שהחברה לא הפיקה את הלקחים בצורה מיטבית".

לבסוף, לאחר תגובת אינפיניטי, הפחיתה רשות ני"ע את גובה הקנס המקורי והשיתה על אינפיניטי קנס של 665 אלף שקל "רק" בגין החזרי העמלות.

מאיפיניטי נמסר היום בתגובה לפרסום כי "החברה חולקת על עמדת הרשות, על תוכן העיצום ובוודאי על היקפו. מדובר בסוגיות פורמליות ולא מהותיות הנוגעות בקשר שבין החברה לבין חברי בורסה. החברה השקיעה ומשקיעה הון בכל הקשור בהליכי ביקורת, בקרה, ניהול, אכיפה מינהלית, וכל הנדרש רגולטורית".

הרשות קנסה גם שתי פעילויות של בית ההשקעות אקסלנס בכ-225 אלף שקל. הקנס הראשון, בהיקף של כ-90 אלף שקל, הוטל משום ש"מנהל התיקים לא סימן בדוח הרבעוני ללקוח 14 ניירות ערך המוגדרים כני"ע 'חריגים', בטבלה המפרטת את הרכב תיק ההשקעות, ולא נכללו בפירוט שווי הנכסים החריגים כנדרש". במקביל, הוטל על אקסלנס קרנות נאמנות קנס של 136 אלף שקל בגין רכישת אג"ח זרה שלא עומדת בהוראות החוק. בנוסף, בית ההשקעות אימפקט נקנס עתה בכ-45 אלף שקל משום "עיסוק בניהול תיקים ללא עמידה בחובת הביטוח ואי-דיווח מיידי לרשות בדבר אי-עמידה בתנאי מתנאי הרשיון".