סקר סטודנטים מטריד: 80% בעד רכישת דירה בקבוצת רכישה

כ-80% מהסטודנטים העידו שיוכלו לגייס הון עצמי של פחות מ-250 אלף שקל ■ רק 3% מהנשאלים מאמינים שמאמצי הממשלה לפתרון מצוקת הדיור ישאו פרי

סטודנטים / צילום: איל יצהר
סטודנטים / צילום: איל יצהר

האם פרשיית ענבל אור לא מחלחלת אל הציבור ומדליקה נורות אדומות אצל רוכשי דירות פוטנציאלים? סקר שנערך בקרב 700 סטודנטים בכל הארץ על ידי "הבית האקדמי" זרוע הנדל"ן של התאחדות הסטודנטים בישראל מעלה ממצאים מטרידים בנוגע לשאלה זו.

במסגרת הסקר, שנערך לקראת ועידת הדיור והנדל"ן לצעירים שתתקיים בהרצליה ב-6 ביוני הקרוב, נשאלו הסטודנטים מספר שאלות הנוגעות לענף הנדל"ן ולתחום הדיור. אחת השאלות שהופנתה לנשאלים הייתה: "במידה ויוצעו לך תנאי השוק הטובים ביותר, האם היית רוכש דירה במסגרת קבוצת רכישה?". התשובות של הסטודנטים, קהל יעד לרכישת דירות שבדרך כלל לא מתהדר בהון עצמי נכבד, מעידות על מציאות בעייתית בכל הנוגע להתייחסות הציבור הרחב לקבוצות הרכישה.

כך, מתוך 659 נשאלים שענו על השאלה האמורה, לא פחות מ-451 השיבו כי הם לא פוסלים רכישה במסגרת קבוצת רכישה ו-74 מהנשאלים השיבו כי "הייתי קונה בשמחה דרך קבוצת רכישה". מדובר בכמעט 80% מהנשאלים שרואים גם היום בקבוצות רכישה אופציה רלוונטית לרכישת דירה.

חשוב לציין שאומנם יש קבוצות רכישה הפועלות כבר שנים ללא בעיות, ויש קבוצות שנפתחות ונסגרות ללא בעיות, אך חשוב לזכור כי מדובר במתכונת שבה חבר הקבוצה הופך ליזם לכל דבר ועניין וצריך גם לקחת בחשבון סיכונים כאלו ואחרים.

 

במקביל, תוצאות הסקר האמור מפתיעות במיוחד לאור העובדה שהוא נעשה לאחר התפוצצות פרשת ענבל אור בחודשים האחרונים, מה שגורם ללא מעט אנשים לשקול שוב כניסה לקבוצות רכישה לאור הגילויים בפרשה. הנתונים האלו, למרות שהם מתייחסים רק לפלח ספציפי מאוד באוכלוסייה, מעידים פעם נוספת על תפיסת הציבור את תחום קבוצות הרכישה שעד לאחרונה נתפס כאטרקטיבי מבחינת מחיר אך ללא הבנה מעמיקה של הסיכונים הכרוכים בשיטה.

נציין שגם השאלה עצמה כבר מלווה בטעות המעידה על אי הבנה בתחום קבוצות הרכישה משום ששאלה המנוסחת בצורה הזו "האם היית רוכש דירה בקבוצת רכישה" כבר מעידה על אי הבנת התהליך משום שבקבוצת רכישה לא רוכשים דירה אלא זכות בקרקע.

במקביל, אותו הסקר גם מעיד על מצוקת הון עצמי בקרב הסטודנטים כאשר כ-80% מהנשאלים העידו שיוכלו לגייס הון עצמי של פחות מ-250 אלף שקל. עוד נקודה מעניינת היא שלמרות האמון בקבוצות הרכישה, דווקא האמון של הסטודנטים בתוכניות הממשלה נמצא בשפל. כך, רק 3% מהנשאלים מאמינים שמאמצי הממשלה לפתרון מצוקת הדיור ישאו פרי.

אסף אנגל, מנכ"ל הבית האקדמי, מגיב לתוצאות הסקר ואומר: "אני שהתוצאות מעידות על דיסאינפורמציה של רוכשים בענף הנדל"ן, דבר שמוביל למצב בו קבוצות רכישה מהוות אופציה אמינה יותר מאשר תוכנית ממשלתית. באופן אישי אני חושב שאין תשובה חד משמעית וכל מקרה לגופו של עניין כי לא כל היזמים הם מקרה בועז יונה ולא כל קבוצות הרכישה הן מקרה ענבל אור. אבל זה מסוג הדברים שצרכני הנדל"ן בארץ חייבים ללמוד לפני שהם נכנסים לתהליך של רכישת דירה".