האוצר: הסרת חסמים במעברים מיהודה ושומרון תסייע למשק

התוכנית בעלות של 300 מיליון שקל נועדה לשפר את תנאי השירות במעברים בשטחי יהודה ושומרון ולהקל על הפעילות הכלכלית הנעשית במעברים

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

שר הביטחון הפורש משה יעלון אישר את התוכנית לשדרוג המעברים מיהודה ושומרון יום לפני הודעתו על התפטרותו. התוכנית נולדה בעקבות סיכום בין שר האוצר משה כחלון ועמיתו הפלסטיני.

התוכנית המפורטת היא תוצאה של עבודת מטה שנעשתה בחודשים האחרונים באגף התקציבים באוצר, במינהל האזרחי וברשות המעברים במשרד הביטחון. התוכנית נועדה לשפר את תנאי השירות במעברים בשטחי יהודה ושומרון ולהקל על הפעילות הכלכלית הנעשית במעברים. התוכנית בעלות של 300 מיליון שקל על פני שנתיים מגיעה מתקציב ייעודי של המינהל האזרחי, שהעברתו מחייבת את אישור ועדת הכספים של הכנסת.

התוכנית כוללת התחייבות של המינהל האזרחי לעמוד ביעדי שירות של מעברי בני אדם וסחורות. בכל הקשור להולכי רגל, התחייב המינהל להוריד את משך ההמתנה בין 30% ל-50%, ללא יותר מ-15 דקות - לעומת עד 40 דקות כיום. לצורך כך ישקיע המינהל בשיפור תשתיות ובכלל זה בניית טרמינלים, חניונים ושרוולים. נוסף על כך יותקנו במעברים מערכות זיהוי משוכללות הכוללת זיהוי ביומטרי באמצעות טביעת אצבע וזיהוי פנים. חלק מהמערכות הטכנולוגיות יותקנו במעברים כבר בשנה הנוכחית.

היעד לקיצור זמן ההמתנה של הסחורות במעברים הוא הורדת משך ההמתנה הנוכחי ב-30%. כדי להקל על מעבר הסחורות, יממן האוצר רכישת חמישה משקפי סחורות וישדרג משקפים קיימים. כמו כן תמוחשב בראשונה מערכת העברת הסחורות. יצוא הסחורות הישראליות לרשות הפלסטינית מוערך ב-14.8 מיליארד שקל, ועוד 2 מיליארד שקל בשירותים. באוצר מציינים כי התרומה לכלכלה הישראלית תבוא לא רק מקיצור משך ההמתנה של הסחורות - אלא גם מקיצור משך ההמתנה של הולכי הרגל, המועסקים בענפי משק הסובלים מפריון נמוך, כמו הבנייה.