מוד'יס: עצירת הצמיחה - אירוע שלילי לדירוג האשראי של ישראל

סוכנות הדירוג משאירה בינתיים את דירוג האג"ח של ישראל על A1 ותחזית יציבה

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס מזהירה כי לעצירת הצמיחה ברבעון הראשון של שנת 2016 עלולות להיות השלכות שליליות על דירוג האשראי של ישראל. למרות שבשלב זה מודי'ס אינה משנה את תחזית הדירוג של ישראל, העומדת על 'יציב', היא מדגישה את נקודות החולשה של המשק הישראלי כמו גם את שבריריותה של המערכת הפוליטית בישראל, שבאה לידי ביטוי בקשיים הניכרים בקידום מהלכים כמו שילוב חרדים בתעסוקה ופיתוח מאגר הגז 'לוויתן'.

"חולשתה הנמשכת של הכלכלה הישראלית והקרבת רפורמות מבניות לטובת שיקולים פוליטיים מסכנים את יכולתה של הממשלה לעמוד ביעדיה ובראשם המשך הורדת החוב", כותבים במודי'ס. "בעוד הממשלה נערכת לתקציב דו-שנתי, מתרבים הסימנים לכך שהצמיחה שוב תהיה נמוכה מהציפיות ושהעמידה ביעדים התקציביים ארוכי הטווח לא תהיה ריאלית ללא רפורמות בממשל ובמערכת המס".

"כלכלה קטנה וחשופה מאוד"

סוכנות הדירוג פרסמה הודעה למשקיעים בעקבות פרסום נתוני התוצר של המשק הישראלי לרבעון הראשון של 2016 על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ב-16 במאי, שמהם עולה כי קצב הצמיחה בישראל ירד ל-0.8% לשנה, לעומת 3.1% ברבעון האחרון של 2015.

"מדובר בקצב נמוך משמעותית מהציפיות שמגביר את סימני השאלה סביב יכולתה של הממשלה לעמוד ביעדי הצמיחה והגירעון שנקבעו ל-2016" קובעת מודי'ס. "משמעות הנתונים היא ביצועי חסר של המשק, כשמנוע הייצוא מוסיף להיות תחת לחץ בגלל התחזקות השקל מול סל המטבעות למרות רכישות הדולרים של בנק ישראל". הסוכנות מציינת כי רק בשניים משבעת הרבעונים האחרונים רשם המשק קצב צמיחה העולה על 3% - פוטנציאל הצמיחה של המשק לפי קרן המטבע הבינלאומית.

"יכולת החזר האשראי של ממשלת ישראל נשענת על עמידותה של הכלכלה הישראלית על אף 'ההפרעות הגאו-פוליטיות' והיותה של הכלכלה הישראלית קטנה וחשופה מאוד לכלכלה העולמית", כותבת הכלכלנית הבכירה קריסטין לינדאו העוקבת אחרי המשק הישראלי בשנים האחרונות. לינדאו מציינת את ביצועי מגזר ההיי-טק הישראלי ואת השפל ההיסטורי באבטלה כנקודות חוזקה שממשיכות לתמוך במשק, וכן את המשך הגידול בצריכה הפרטית והגידול בהשקעות שנרשם ברבעון הראשון, אך עם זאת לדבריה "מגמת ההאטה בצמיחה נמשכת ברציפות מאז אמצע 2014, בעיקר על-רקע חולשה עמוקה בייצוא הישראלי ומערכת פוליטית שברירית במיוחד".