אחרי 7.5 שנים: מנכ"ל אבן קיסר, יוס שירן, פורש

עלות שכרו של שירן ב-2015 עמדה על 3.5 מיליון דולר ■ מאז השיא ביולי 2015 צנחה מניית אבן קיסר בכ-44%

יוס שירן / צילום: אסנת רום
יוס שירן / צילום: אסנת רום

מנכ"ל חברת אבן קיסר , יוס שירן, הודיע במפתיע על פרישתו מהתפקיד אחרי כ-7 שנים. החברה, יצרנית משטחי הקוורץ הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, דיווחה היום (ב') כי שירן הודיע על כוונתו לפרוש, אך ימשיך לכהן בתפקיד עוד 3 חודשים. דירקטוריון החברה החל לחפש מנכ"ל מחליף ומביע התחייבות לתהליך חפיפה מסודר.

חברת אבן קיסר מקיבוץ שדות ים הונפקה בוול סטריט ב-2012. לאחרונה דווח כי הקיבוץ, בעל המניות העיקרי בחברה (32.5%), עשוי למכור את מניותיו באבן קיסר, וכי בין המתעניינים נמצאים קרן אייפקס, ומבטח שמיר. שירן מסר היום, כי "היה לי הכבוד להוביל את אבן קיסר במשך 7.5 שנים. אני גאה במה שהשגנו ומשוכנע שלאבן קיסר יש חוזקות ויכולות להמשיך את הצמיחה שלה כשחקנית חזקה בתעשייה הגלובלית".

מאז השיא במניה, שנרשם ביולי 2015, צנחה מניית אבן קיסר ב-43.8% (עם זאת, מי שהשקיע בחברה בהנפקתה הראשונית בנאסד"ק, רושם תשואה חיובית של כ-265%). הסיבה למגמה השלילית במניה בחודשים האחרונים הגיעה על רקע טענות של בית השקעות מארה"ב, שלפיהן המשטחים שהחברה מייצרת לא עומדים בתקן הדרוש, ולאחר מכן על רקע התפטרות דירקטורים. ייתכן שעזיבת שירן מגיעה גם על רקע ה"מלחמות" בקיבוץ סביב החברה, בנוגע לזהות הדירקטוריון ולעתיד ההחזקה של קיבוץ שדות ים בחברה.

יו"ר החברה, יונתן מלמד, אמר היום כי "בשם הדירקטוריון אני רוצה להביע הערכה ותודה ליוס שירן, על תרומתו הרבה לאבן קיסר. החזון יוצא הדופן שלו, החוש העסקי והמנהיגות של שירן, הובילו את אבן קיסר למעמד של מובילה בתחומה".

עלות שכרו של שירן ב-2015 עמדה על 3.5 מיליון דולר, מתוכה תגמול הוני בהיקף של 1.6 מיליון דולר. שנה קודם לכן, עלות שכרו הייתה 2.7 מיליון דולר, רובה (כ-2 מיליון דולר) כבונוס שנתי שקיבל שירן. בשנים שלפני כן אבן קיסר לא נהגה לפרט את עלות השכר של בכיריה על בסיס אישי, אך בדוחות המורחבים של 2012-2013 היא ציינה כי שירן זכאי לשכר חודשי של כ-122 אלף שקל ולבונוס שנתי של 2.5% מהרווח הנקי של החברה מעל 20 מיליון שקל. לפי הסכם ההעסקה של שירן, הוא אמור לקבל במשך שישה חודשים נוספים את כל הזכויות שמקנה לו ההסכם.

שירן (52) מכהן בתפקיד מינואר 2009. בעבר ניהל את חברת הטקסטיל תפרון וחברת התעשייה טכנופלסט. בשנת 2015 הכנסותיה של אבן קיסר הסתכמו בכ-500 מיליון דולר, עלייה של 11.6% ביחס ל-2014. למרות הצמיחה בהכנסות, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הגיע ל-77.8 מיליון דולר, ירידה של כ-1% לעומת 2014.