איחוד האדריכלים: דמיטרי מזו מציג עצמו כפרופסור ללא סימוכין

מינהל התכנון: התואר ניתן לו ברוסיה, אין חשש לניגוד עניינים

עבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
עבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

עמותת איחוד האדריכלים והמהנדסים לשיפור איכות הבנייה פנתה למינהל התכנון במשרד האוצר, בשתי טענות: האחת - כי קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של אדריכל דמיטרי מזו לחוקר ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית הקו הסגול המערבי של הרכבת הקלה בתל-אביב, והשנייה כי הוא מציג עצמו כפרופסור ללא אישור המועצה להשכלה גבוהה.

בפרסומים על קורות חייו והישגיו של אדריכל מזו מצוין כי בשנת 2010 הוא נבחר לאקדמיה הבינלאומית לאדריכלות ליד UNESCO וקיבל שם תואר פרופסור. הפנייה בדבר החשש לניגוד עניינים נומקה על-ידי האדריכלים בכך שאדריכל מזו תכנן עבור עיריית את מתחם הכדורסל בדרייב-אין והוא האחראי על שלב הקנוספט בתחנה המרכזית החדשה בעיר.

לגבי השימוש במונח פרופסור טוען עו"ד שמעון אברהם בשם עמותת האדריכלים כי מבירור שנערך, "לרבות במועצה להשכלה גבוהה, עולה כי לכאורה אין סימוכין לתואר נכבד זה. כידוע, פרופסור הינו מינוי הניתן לחבר הסגל האקדמי באוניברסיטה. בישראל, המחזיק בתואר ד"ר יכול להתמנות למרצה ולאחריו למרצה בכיר. לאחר שנים בהן הוכיח עצמו בתחומי המחקר, פרסום מאמרים בכתבי עת מדעיים והשתתפות בכנסים בינלאומיים, יוכל לקבל קידום לפרופסור על-ידי ועדת מינויים".

מזו הפנה את "גלובס" למינהל התכנון, ומשם נמסר בתגובה: "צר לנו על רוח המכתב ועל ההאשמות שעולות ממנו, שכן אלו חוטאים למקצועיות של אדריכל דמיטרי מזו, העוסק בחקירת התנגדויות זה שנים רבות והינו בעל ידע וניסיון מוכחים בתחום.

"פרקטיקה מוכרת ומקובלת"

"תואר הפרופסורה ניתן לאדריכל מזו מארץ מוצאו, רוסיה, כאות הוקרה על פעילותו וביצועיו בתחום פרויקטים לאומיים במדינה. פרקטיקה מוכרת ומקובלת בעוד תחומים ומדינות.

"מעבר לכך, ומבלי להיכנס לפרטי המקרה ולאי הדיוקים וחוסר האמיתות, נציין שכמו בכל העסקת חוקר התנגדויות בתוכנית, גם במקרה זה הנושא נבחן באופן מעמיק על-ידי אנשי המקצוע, ונמצא שלא קיים חשש לניגוד עניינים".