המשרד להגנת הסביבה וקק"ל יממנו הפחתת זיהום אוויר בפריפריה

ההיקף הכולל של התוכנית, שתיושם בתאורת הרחובות ומבני ציבור, צפוי להגיע ל-175 מיליון שקל

אובך וזיהום אויר בתל אביב / צלם: תמר מצפי
אובך וזיהום אויר בתל אביב / צלם: תמר מצפי

המשרד להגנת הסביבה וקק"ל יממנו כמענק 40% מפרויקטים להתייעלות אנרגטית ברשויות מקומיות בפריפריה. ההיקף הכולל של התוכנית, שתיושם בתאורת הרחובות ומבני ציבור, צפוי להגיע ל-175 מיליון שקל.

במסגרת הפרויקט יסייעו המשרד וקק"ל לרשויות מקומיות חלשות באזורי עדיפות לאומית (שבהן 10,000 תושבים ומעלה), לממן פרויקטים להפחתת זיהום אוויר שמקורו במבנים ותשתיות, באמצעות החלפה ושדרוג של מערכות המאופיינות בפליטות גבוהות במבני ציבור. הרשויות יוכלו לשדרג את מערכות הקירור, להתקין מערכות לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, להחליף ולשדרג את מערכות התאורה שאינן יעילות אנרגטית.

רשויות מקומיות מוציאות בישראל יותר מ-2 מיליארד שקל בשנה על חשמל, 45% מהם על תאורת חוץ, וההערכה היא שבזכות התוכנית הנוכחית יוכלו הרשויות לחסוך מחצית מהסכום על-ידי שדרוג מערך הבקרה ומעבר לתאורת LED. לפי הערכות המשרד, ניתן בטווח זמן של כ-5 שנים להביא לחיסכון של 250-300 מיליון שקל בהוצאה הכוללת של הרשויות על תאורת חוץ.

בפרויקט דומה שבו השתתף המשרד להגנת הסביבה בעבר הפכה העיר מעלות-תרשיחא ליעילה ביותר בישראל מבחינה אנרגטית, כאשר 7,000 עמודי תאורה הוחלפו ל-LED בהשקעה של 11 מיליון שקל, שהחזירו את עצמם באמצעות החיסכון בחשמל תוך כ-5.5 שנים (חיסכון ממוצע של 1.8 מיליון שקל בהוצאות החשמל בכל שנה).