רוב התעשיינים לא מקיימים את חוק המיחזור; "נגביר את האכיפה"

כ-60% מהיצרנים והיבואנים עדיין לא התקשרו עם תאגיד המיחזור תמיר, וזאת 4 שנים בקירוב לאחר שהחוק כבר נכנס לתוקף

 אריזות- מחזור/ קרדיט: שאטרסטוק
אריזות- מחזור/ קרדיט: שאטרסטוק

המשרד להגנת הסביבה מתכוון להרחיב את האכיפה של חוק מיחזור האריזות, על רקע הנתון שלפיו כ-60% מהיצרנים והיבואנים עדיין לא התקשרו עם תאגיד המיחזור תמיר, וזאת 4 שנים בקירוב לאחר שהחוק כבר נכנס לתוקף.

על-פי חוק מיחזור האריזות, על יצרנים ויבואנים להתקשר עם תאגיד המיחזור תמיר - התאגיד היחיד שקיבל עד כה הכרה של המשרד להגנת הסביבה. באחריות תמיר להתקשר עם הרשויות המקומיות ולקיים את איסוף פסולת האריזות למיחזור באמצעות פחי איסוף כתומים.

"כ-40% מהחברות בשוק חתומות על התקשרות עם תמיר ועל מימוש חוק האריזות, וזה אומר שרוב החברות עדיין לא שותפות לו. בין השאר מדובר בהרבה מאוד יצרנים קטנים, וכעת אנו נערכים להרחבת האכיפה במטרה, להגדיל את מספר היצרנים והיבואנים שיתקשרו עם תמיר", אומר סמנכ"ל לשלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, שאמון על יישום חוק האריזות.

באחרונה החל המשרד להגנת הסביבה במשלוח אזהרות ליצרנים ויבואנים שעדיין לא התקשרו עם תמיר, וזאת לפני נקיטת סנקציות כלכליות. במשרד אומרים כי עד כה 17 יצרנים ויבואנים שטרם התקשרו עם תמיר נדרשו לשלם קנסות בסך כולל של יותר מ-2 מיליון שקל, לפי גובה קנס של כ-125 אלף שקל לחברה.

לדברי סמט, גובה הקנס המרבי לחברה שלא מקיימת את חוק המיחזור הוא כ-150 אלף שקל. "עם פערים שכאלה, כפי שהם עולים מהנתונים על אודות מספר החברות שהתקשרו עם תמיר, ברור שלא מיצינו את יכולות האכיפה, ואנו מתכוונים להרחיב אותה. היצרנים והיבואנים הגדולים כבר הצטרפו לתמיר, ויש עוד יצרנים שמחכים כרגע על הגדר, וברגע שנרחיב את האכיפה - הם יתקשרו עם תאגיד המיחזור. אין מדובר בעלויות משמעותיות בעבור חברות אלה. לרוב מדובר בתשלום של כמה מאות שקלים בחודש לתמיר".

חוק מיחזור האריזות מחייב יצרנים ויבואנים לדווח על סוג האריזות ומשקל האריזות שהם משווקים, ובהתאם לכך - גם לשלם לתאגיד תמיר. באחריות התאגיד להתקשר עם רשויות מקומיות, לפרוס את תשתיות איסוף פסולת האריזות ולהעביר אותה לאתרים מוסדרים. החוק נכנס לתוקף בשנת 2011, ואז נקבע לתאגיד יעד שלפיו החל בשנת 2015 הוא ימחזר כ-60% מכלל האריזות המשווקות.

מלבד אי-העמידה ביעד איסוף האריזות שנקבע, ניכר כי גם מערך האכיפה של המשרד להגנת הסביבה עדיין לא צימח לעצמו שיניים: על אכיפת חוק האריזות, כמו גם החוק למיחזור פסולת אלקטרונית ועוד, אמונים מטעם המשרד שני עובדים בלבד.

מנכ"ל תאגיד תמיר, קובי דר, מסר: "אני מצפה מהמשרד להגנת הסביבה, שבידיו אמצעי האכיפה הנדרשים, לפעול בנחישות ולוודא כי כלל הגורמים שחייבים לציית לחוק זה, מקיימים את חלקם בו".