הסכם עם אפל לחברה-בת של ביוטיים: תאסוף מידע למחקר רפואי

ביוטיים נסחרת בבורסה בת"א, ולה זיקה חלקית לישראל ■ הניבה תשואה של מינוס 20% מאז נרשמה למסחר

מוצר ה–Renevia של ביוטיים. דיווחה על התקדמות בפיתוחו / צילום: אתר החברה
מוצר ה–Renevia של ביוטיים. דיווחה על התקדמות בפיתוחו / צילום: אתר החברה

חברת תאי הגזע ביוטיים  (Biotime) היא אחת מ-4 חברות הביומד הזרות שנרשמו למסחר בבורסה בתל-אביב בסוף 2015 - מהלך שהסב הפסדים כבדים למשקיעים במניותיהן. מאז הרישום למסחר, בספטמבר 2015, איבדה מניית ביוטיים 20% מערכה, והיא נסחרת כיום בשווי של 260 מיליון דולר.

לאחרונה דיווחה ביוטיים על הסכם ייחודי שנחתם בין ענקית הטכנולוגיה אפל, לבין חברה-בת שלה (כ-77%) בשם LifeMap Solutions, המייצגת חלק בפעילותה שאינו קשור ישירות לתאי גזע, אלא לרפואה דיגיטלית. במסגרת ההסכם, תשולב האפליקציה של לייפמאפ במיזם חדש של אפל, בשם Researchkit/Carekit. כל האפליקציות המאוגדות במסגרת המיזם החדש של אפל משמשות ככלי לאיסוף מידע למחקר (בהסכמה כמובן) מתוך דפוסי השימוש של בעלי המכשירים הניידים של החברה.

לייפמאפ היא החברה המסחרית היחידה שמוצר שלה נכלל בחבילת ההשקה של המיזם. כל יתר האפליקציות הן של בתי חולים או מכוני מחקר. החברה-הבת של ביוטיים שילבה במערך של אפל אפליקציה לניטור חולי אסטמה ואפליקציה לספירת קצב לב. בעתיד הקרוב היא מתכננת להשיק עוד מגוון אפליקציות כאלה, אחת מהן בשותפות עם גורם ישראלי, והיא פתוחה להצעות נוספות לשיתופי-פעולה, מכל מי שמעוניין לאסוף נתונים ממכשירי אפל מתוך הסתכלות רפואית.

במקביל, משתפת לייפמאפ פעולה עם חברת 23andme, שמציעה שירותים של ריצוף גנטי, כלומר קוראת את רצף ה-DNA של הצרכנים, ומנבאת באילו מחלות הם עלולים לחלות, על-פי הידע המחקרי הקיים.

שני ההסכמים הללו משתלבים בחזון של לייפמאפ, לפיו יום אחד יקובץ במקום אחד כל המידע הגנטי על אדם שנצבר מחיישנים לבישים ומהרשומות הרפואיות שלו (מהן עולה מה באמת קרה לאותו אדם בסופו של דבר). השילוב של מקורות המידע הללו למאגר אחד, אמור לספק בסיס לקפיצת מדרגה בטכנולוגיות לניבוי מחלות מראש ולתכנון טיפולים רפואיים מותאמים אישית.

בראיון ל"גלובס" התייחס מנכ"ל לייפמאפ, קורי ברידג'ס, למהלך: "מדוע להכיל חברת דיגיטל בתוך קבוצה העוסקת בתאי גזע? אחד משני המנכ"לים המשותפים של ביוטיים, ד"ר מייקל ווסט, הוא אחד המומחים בתחום המדעי של חקר ההזדקנות והקשר בין ההזדקנות לבין גנטיקה. ד"ר ווסט הבין כי מהפיכת המידע תגיע לעולם הרפואי רק מתוך איחוד שלושה מקורות המידע: אנליזה גנטית, הרשומה הרפואית שלו וחיישנים לבישים. כדי לחבר את הכל הביאו אותי, מומחה לתחום חברות דיגיטל. הייתי בצוות ההשקה של נטפליקס ועבדתי גם בנטסקייפ. לכן אני רלוונטי כאן".

לדבריו, "תחום המחקר הזה חם מאוד. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הכריז גם הוא על מיזם הרפואה הממוקדת (Precision medicine) שמטרתו למפות מיליון גנומים ולהשוות אותם בכלים אנליטיים לרשומה הרפואית של אותם האנשים".

בדוחות ביוטיים נכתב בהקשר זה: "אנחנו מרוצים גם מן החברות בבעלותנו שהן מחוץ לליבת הפעילות שלנו, אשר מתקדמות לקראת הפיכתן לעסקים עצמאיים, ובמיוחד אנחנו נרגשים לראות את חברת הרפואה הדיגיטלית שלנו, לייפמאפ, צוברת ניסיון עם לקוחות ושותפים מן הטובים בתעשייה".

ללא הכנסות משמעותיות

ביוטיים היא חברת חלום שעדיין אינה רושמת הכנסות משמעותיות. בדוחות האחרונים שלה היא הדגישה בעיקר את ההתקדמות בשני מוצרים מבוססי תאי גזע, Renevia בתחום האסתטיקה הרפואית ו-OpRegen בתחום רפואת העיניים (שהינו בבעלות ביוטיים במסגרת שיתוף הפעולה עם בית חולים הדסה. ביוטיים אף מחזיקה 14% בחברת הדסית ביו הציבורית).

באשר למוצרי הליבה, דיווחה החברה כי היא מצפה להמשיך השנה בניסוי שלב I/IIa במוצר העיניים, להשלים את המינון השני בניסוי עד אמצע 2016, לנתח את התוצאות ולעבור למינון השלישי והאחרון עד סוף 2016. המוצר האסטתי נמצא בניסוי הבוחן את האפשרות לשחזר באמצעותו רקמת שומן בחולי איידס שאיבדו רקמת שומן כתופעת לוואי של הטיפול במחלה. בהמשך ישמש לשיקום רקמת שומן באזור הפנים, שאבדה עם הגיל או כתוצאה מטראומה. הניסוי המוביל במוצר (לתחום האיידס) אמור להסתיים במחצית השניה של 2016 והתוצאות יפורסמו ב-2017, כך שייתכן שבקשת אישור באירופה תוגש במחצית השניה של 2017.

לביוטיים מוצר מוביל לטיפול בלוקמיה המיועד להיכנס בקרוב לניסוי שלב III, המאוגד תחת חברת Asterias. בקבוצה ישנה גם חברה בשם Oncocyte העוסקת באבחון מתקדם של סרטן.

ביוטיים רושמת הכנסות רק ממענקי מחקר, והן עמדו ברבעון הראשון של 2016 על 2.1 מיליון דולר לעומת 1.3 מיליון ברבען המקביל אשתקד. הפסדי החברה עמדו על 17.1 מיליון דולר. לחברה 27.1 מיליון דולר בקופת המזומנים (כולל 16.4 מיליון בידי החברות-הבנות), והיא שרפה 14.3 מיליון דולר ברבעון עבור פעילותה השוטפת.

ביוטיים

תחום פעילות: בעיקר תרופות מבוססות תאי גזע, ומעט פעילות בתחומים נוספים

שווי שוק: 261 מיליון דולר

נרשמה למסחר בישראל: ספטמבר 2015

מנכ"לים משותפים: אדי מוהנטי וד"ר מייקל ווסט

חברות-בנות עיקריות:

Asterias - טיפול בפגיעות עמוד שדרה ובסרטן ריאות באמצעות תאי גזע; Oncocyte - אבחון סרטן LifeMap Solutions - רפואה דיגיטלית

Lifemap Sciences - מאגרי מידע בתחום הרפואי; Ascendance - שיפור מחקר ופיתוח בתחום התרופות; Cellcure - מניעת עיוורון באמצעות תאי גזע

Orthocyte - טיפול בשחיקת עמוד שדרה באמצעות תאי גזע; Recyte - תאי גזע לטיפול במחלות לב