המבקר: ילדי נתניהו טסו ביזנס ללונדון - ראש מטה האוצר שילם מכיסו

דוח המבקר: יותר ממחצית נסיעות נתניהו ובני משפחתו בתקופת כהונתו כשר האוצר מומנו בידי גורם חיצוני: ממשלות זרות, ארגון הבונדס ואנשי עסקים פרטיים

בנימין ושרה נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין ושרה נתניהו / צילום: רויטרס

ממשלות זרות, ארגון הבונדס, גופים ציבוריים ואנשים פרטיים - כל אלה מימנו נסיעות לחו"ל של בנימין נתניהו ובני משפחתו בתקופה שבה שימש נתניהו שר אוצר בממשלתו של אריאל שרון. העלות המצטברת של נסיעות נתניהו מגיעה ליותר מ-50 אלף דולר ואלפי דולרים נוספים שולמו עבור טיסות והוצאות שהייה של ילדי בני הזוג יאיר ואבנר - והכול על ידי גורמים זרים.

חמש שנים לאחר שהחל בבדיקה, מפרסם מבקר המדינה דוח המציג נתונים מפורטים - גם אם לא מלאים ולעתים אף לא ברורים - לגבי נסיעות לחו"ל של נתניהו ובני משפחתו בתקופת כהונתו כשר אוצר, ממארס 2003 עד אוגוסט 2005. 11 מתוך 15 הנסיעות היו במימון מלא או חלקי של גורמים זרים ושל גורמים ישראליים שאינם ממשלתיים והיתר במימון ממשלתי.

מקריאת הדוח עולות שאלות לגבי אמינות הנתונים שקיבל מבקר המדינה על מימון נסיעותיו של נתניהו ובני משפחתו לחו"ל. הנתונים המופיעים בטבלה המפרטת את הוצאות הנסיעות ואת מקורות המימון להן חסרים פרטים רבים. כך למשל הטבלה לא מגלה מי היו הגורמים שמימנו את שהייתם בחו"ל של נתניהו (ושל אשתו וילדיו בנסיעות שהצטרפו אליו) בתשע מתוך 11 הנסיעות המפורטות בטבלה. במקרים אחרים מצוין גורם שמימן את הוצאות השהייה - אך בלי שיצוין גובה הסכום. לעתים, למשל בטיסת הזוג נתניהו לארה"ב ולריביירה הצרפתית באוקטובר 2004, מציין המבקר עצמו כי "לא ברור" מי שילם על טיסתה של שרה נתניהו לארה"ב. בנוסף עולות תהיות לגבי הסכומים ששילם ארגון הבונדס, המממן העיקרי של הנסיעות, במסגרת "הוצאות אבטחה" לנתניהו ולבני משפחתו וחסרים פרטים בסיסיים המאפשרים להבין על מה הוצא הכסף. בינתיים, המשטרה בודקת חשד למימון כפול בחלק מהטיסות.

 

סוגיית המימון של נסיעות נתניהו על ידי גורמים זרים מעוררת באופן טבעי סימני שאלה ורוב הפרטים נחשפו בעבר בתחקירים עיתונאיים, אך נדמה שאחד האירועים המביכים יותר שחושף המבקר כעת קשור לטיסה שמומנה דווקא על ידי אחד ממקורבי נתניהו באותו זמן: המבקר מגלה שראש לשכתו של נתניהו יחיאל לייטר נאלץ לשלם מכיסו עבור כרטיסי טיסה לאנגליה לשני בניו של נתניהו יאיר ואבנר. הסכום - 2,880 דולר - מעיד כי הבנים לא טסו ללונדון במחלקת תיירים. לייטר טען ב-2011 כי אינו זוכר את המקרה וכי הוא "מופתע מגודל הסכום" אך ארבע שנים אחר כך כתב למבקר כי שילם בכרטיס האשראי שלו על הוצאות נלוות של נתניהו או בני משפחתו במסגרת נסיעותיהם לחו"ל וכי "מלוא התשלום הוחזר לי על ידי מר נתניהו לאחר מכן". על פי פרקליטי נתניהו, הסכום הוחזר ללייטר במזומן.

לפי הערכות, בין המממנים נמצא גם איש העסקים פויו זבלדוביץ' (טיסת נתניהו ללונדון), שלפי ה"סאנדיי טיימס" הבריטי, שווי ההון שלו הוא 1.5 מיליארד ליש"ט (2.2 מיליארד דולר), 67 בדירוג עשירי בריטניה. זבלדוביץ' מחזיק 15.1% בחברת כנפיים, שהיא בעלת השליטה בחברת אל על (35.3%) ובבעלותו קבוצת המלונות טמרס (Tamares), שנוסדה על ידי אביו שלמה זבלדוביץ' ז"ל אחרי מלחמת העולם השנייה. לקבוצה עסקים חובקי עולם בתחום הפיננסים, הנדל"ן, הנופש והטכנולוגיה. משרדי הקבוצה פזורים ב-11 מדינות ובהן ישראל. רשת מלונות טמרס בישראל כוללת את המלונות דניאל בהרצליה ובים המלח, מלון בוטיק וספא שיזן בהרצליה, מלון הבוטיק ווסט בתל אביב ו-ווסט באשדוד, ב-2017 צפוי להיפתח מלון ווסט ריזורט לגון בנתניה.

הבעייתיות הציבורית

"מימון נסיעת שר לחו"ל על ידי גורם חיצוני שאינו ממשלתי עלול להציבו במצב שיש בו חשש לניגוד עניינים, ולו למראית עין", כותב המבקר, והוא "עלול ליצור מחויבות בלתי ראויה שלו למממן, עלול להשפיע על שיקול הדעת של השר לטובת האינטרסים הישירים או העקיפים של המממן ועלול להביא לפגיעה באמון הציבור ברשויות השלטון". ניגוד העניינים שעלול להיווצר הוא בשני רבדים: חשש מ"זיקה כלכלית" בין האינטרסים העסקיים של הגורם המממן לבין נושאים שבטיפול המשרד שבראשו עומד השר ו"זיקה אישית" בין השר לגורם המממן. מנגנוני בקרה ופיקוח ממשלתיים שנוצרו לאורך השנים נועדו למנוע מראש מצבים בעייתיים כאלה. כך, למשל, מאחר שמימון נסיעה לחו"ל של שר ובני משפחתו עשוי להוות, לפחות לדעת המבקר, מתנה לעובד ציבור, מוטלת החובה לדווח על המימון לוועדת המתנות כדי לקבל ממנה היתר. בפועל, נתניהו לא דיווח נתניהו על אף לא אחת מנסיעותיו, אם כי המבקר מעיר שגם עמיתיו לממשלה לא נהגו לעשות כן, למעט שני שרים בשני מקרים.

ארגון הבונדס - המממן המרכזי

בדיקת המבקר, שהחלה במארס 2011 התייחסה לתקופה שבה כיהן נתניהו כשר אוצר בממשלתו של אריאל שרון, ממארס 2003 עד אוגוסט 2005. הבדיקה עסקה בעיקר בנסיעותיו בתפקיד שהיו במימון חלקי או מלא של גורמים חיצוניים. כמו כן בדק המבקר את מימון נסיעותיהם של רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו וילדיו - כאשר אלה הצטרפו לנסיעות. באופן חריג בדק המבקר גם חומרים בסוכנות הנסיעות איילה נסיעות ותיירות בהסכמת נתניהו, מעבר לגופים הנבדקים בממשלה שכללו את האוצר, משרד ראש הממשלה ומזכירות הממשלה.

ממצאי הבדיקה הועברו ב-2013 ליועץ המשפטי לממשלה, שהתבקש על ידי המבקר לבדוק אם יש מקום לפתוח בחקירה פלילית נגד נתניהו, שנבחר בינתיים לראש הממשלה. רק לאחר שנה ותשעה חודשים, בספטמבר 2014, הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי אין מקום לפתיחה בחקירה כזו. בינתיים הורחבה בדיקת המבקר, לבקשת הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, וכללה גם נסיעות לחו"ל של שרים וסגני שרים שנעשו במימון גורם חיצוני בתקופה שבין 2003 ל-2011. הדוח על נסיעות השרים פורסם ב-2014. לעומת זאת פרסום ממצאי הבדיקה של נסיעותיו של נתניהו בעת כהונתו כשר אוצר נדחה משום שלא ניתן היה להעביר את החומר לתגובת נתניהו כל עוד הוא נמצא בבדיקת היועץ המשפטי לממשלה. לאחר קבלת תגובות המבוקרים על טיוטת הדוח, ובמהלך עבודת השלמת הביקורת שנעשתה לאור תגובות אלה, הועברו אל היועמ"ש לבדיקה חומרים נוספים. לבקשת היועמ"ש, הועברו אליו שוב גם החומרים שכבר הועברו אליו ב-2013 לבדיקתו. לאור בדיקת היועמ"ש, יש סוגיות הקשורות לנושא שאינן מופיעות בדוח.

נתניהו השיב לטיוטת הדוח באמצעות פרקליטיו בינואר ובנובמבר 2015 ובנוסף במסגרת שימוע בעל פה שנערך לו לבקשתו על ידי המבקר. במסגרת השימוע בעל פה, טען נתניהו כי מבחינתו מומנו כל נסיעותיו על ידי הגוף שהזמין אותו וכי אינו יודע מי בפועל שילם על הנסיעות והאירוח.

פירוט הנסיעות מראה כי ארגון הבונדס היה המממן המרכזי של נסיעות בני הזוג נתניהו לחו"ל בתקופת הדוח. בסך הכול מימן הבונדס לבני הזוג נתניהו טיסות בסכום כולל של 55,077.75 דולר - 4 טיסות של נתניהו ו-5 טיסות לגברת נתניהו. בנוסף לסכומים אלה שילם הבונדס באופן מלא או חלקי את עלויות שהייתם של בני הזוג בנסיעה אחת לארה"ב (4,270 דולר), השתתף בהוצאות שהייתם של בני הזוג בריביירה הצרפתית בהמשכה של אותה נסיעה (בסכום של 4,133 אירו) וכן מימן את עלויות השהייה של בני הזוג באנגליה (בסכום של 5,343.76 ליש"ט). בנסיעה אחרת השתתף הבונדס יחד עם איש עסקים פרטי במימון עלויות שהייתו של בנו של נתניהו בלונדון, בסכום בלתי ידוע.

מלבד הבונדס, הגורם היחיד המופיע בדוח בשמו הוא ראש מטה שר האוצר בתקופת הדוח יחיאל לייטר, ששילם מכיסו את עלות טיסתם לאנגליה של שני בניו של ראש הממשלה, יאיר ואבנר, ביולי 2005. הסכום, 2,880 דולר, שולם מכרטיס האשראי האישי של לייטר. נתניהו עצמו טען בשימוע עם המבקר בינואר 2016 כי לייטר השתמש בכרטיס האשראי שלו משום שלו עצמו אין כרטיס אשראי וכי החזיר לו את התשלום במזומן.

מלבד הבונדס ולייטר משתמש המבקר רק בתיאור כללי של הגורמים המממנים, כגון "ארגון אקדמי בתחום הכלכלי בהולנד" ו"מכון מחקר בארה"ב" ואולם פרטים שנחשפו בתחקירים עיתונאיים עשויים לספק השלמה לנתונים החלקיים של המבקר.

כך, למשל, על פי העיתונאי רביב דרוקר, שחשף ב-2015 פרטים מטיוטת דוח המבקר, מומנה טיסתה של שרה נתניהו לצרפת, אנגליה וארה"ב ביוני 2003 על ידי יעקב שוסטר, איש הכספים של המיליארדר היהודי רון לאודר. על פי דרוקר הצטרפותה של שרה נתניהו לנסיעתו של נתניהו בינואר 2004 מומנה על ידי אגודת ידידי הליכוד בארה"ב, גוף שהדמות הדומיננטית בו הייתה ארי הרו. הארגון האקדמי בתחום הכלכלי בהולנד הוא גוף בשם EFR שייתכן שקשור לאוניברסיטת רוטרדם. דרוקר טען כי לפי טיוטת דוח המבקר באותה נסיעה להולנד שילמה המדינה על חדרי מלון עבור ילדיו של נתניהו וכן על נסיעת עוזרו של נתניהו רן ישי, שליווה את הילדים, אך פרטים אלה אינם מופיעים בדוח הסופי. כמו כן מפרסם דרוקר כי המבקר ראה בחומרה את העובדה שבתקופת הבדיקה כיהן יהושע מצא כנשיא הבונדס ונתניהו כשר אוצר היה אמור להחליט על המשך כהונתו. 

עוד בדוח המבקר: 

בנק ישראל התרשל בהערכת סיכון הלקוחות בארה"ב

רמ"י לא מנעה השתלטות על מיליון דונם קרקעות מדינה

"הרשויות לא מקדמות את נושא ההתחדשות העירונית"

חשש לפוליטיזציה ופרוטקציות במינויים בשירות המדינה

המאבק בפשיעה הכלכלית: ליקויים בשת"פ בין גופי האכיפה

"לקיים דיון דחוף בממשלה על השינויים במתווה קציר המלח" 

תגובות נתניהו ומקורביו בדוח

בנוגע למימון ראש לשכת האוצר דאז, יחיאל לייטר, ששילם בכרטיס האשראי האישי שלו על הוצאות שונות הקשורות לנסיעות נתניהו, בכלל זה טיסות שני בניו של נתניהו שהתלוו אליו לנסיעה בתפקיד לאנגליה, בסך 2,880 דולר.

תגובת לייטר הראשונה: "איני זוכר את המקרה ואת התשלום והדבר מאוד מפתיע אותי בגלל גודל הסכום". בתגובתו השנייה אמר לייטר: "במסגרת פעילותי כראש לשכתו של נתניהו, השתמשתי בכרטיס האשראי שלי לטובת הוצאות נלוות לנסיעות נתניהו או בני משפחתו לחו"ל. כמובן, שמלוא התשלום הוחזר לי ע"י נתניהו באופן מלא לאחר מכן". תגובת באי כוחו של נתניהו: "לייטר עשה שימוש בכרטיס האשראי שלו משום שלנתניהו אין כרטיס אשראי וקיבל מנתניהו החזר על הוצאותיו. בכל מקום שבו שילם לייטר, הושב לו התשלום במזומן".

בנוגע לנסיעה ללונדון, שמומנה בהיקף של 8,568 ליש"ט ע"י איש עסקים (כולל שרה נתניהו ובנם), הפעיל בקרב ארגונים יהודיים בלונדון, ושיש לו מיזמים בארץ בתחומי הנדל"ן והתיירות (הערכות: מדובר בפויו זבלדוביץ'):

"נתניהו פעל עבור ארגון בריטי ולא עבור איש עסקים באופן אישי. מדובר בארגון המיועד לקדם הגנה על מדינת ישראל באנגליה...

"הנוהג באנגליה במקרים רבים הוא, שכאשר ארגון מקבל על עצמו מימון פעילות, אחד התורמים לארגון משלם ישירות את התשלום למלון וכיו"ב. לנתניהו אין כל קשר לכך והוא לא ידע מי מימן את השהות במלון... ומעולם לא נפגש עם איש העסקים בקשר לעסקיו בישראל".

בנוגע לנסיעה לבלגיה שעלותה הייתה 2,747 דולר במימון מוסד חינוכי:

"היה אירוע שנתי של המוסד החינוכי ונתניהו עודד באותה נסיעה אנשי עסקים לעלות לישראל".

בנוגע למימון הנסיעה לארה"ב במימון מלכ"ר השואף להנחיל בישראל את עקרונות השוק החופשי (העלות: 11,920 דולר):

"מרכז זה שואף להנחיל את עקרונות השוק החופשי ומדובר בעקרונות שנתניהו מזוהה איתם ולא יכול להיות כל ניגוד עניינים במימון זה".

בנוגע לנסיעות במימון הבונדס:

"נסיעה במימון הבונדס כמוה כנסיעה במימון המדינה. הבונדס הוא זרוע של המדינה לגיוס כספים עבורה בלבד והוא פועל בשליחותה". יהושע מצא, שהיה הנשיא והמנכ"ל של הבונדס בארה"ב, מסר בתגובה:

"הזמנת שר האוצר לאירועי הבונדס השונים ונוכחותו נחשבה כהישג להגדלת המכירות והשגת יעדי החשב הכללי. זיקת משרד האוצר לבנודס היא כורח למען השגת יעדי הגיוס".

בנוגע למימון שהיית נתניהו בחו"ל בידי הבונדס בנסיעה פרטית:

"הבונדס מעולם לא מימן עבור נתניהו שהות אם לא נעשתה מצדו פעולה עבור הבונדס. נתניהו 'חוטא' בפעילות ציבורית גם בנסיעות פרטיות והוא מנצל את נסיעותיו הפרטיות כדי לסייע לארגונים ציבוריים... נתניהו לא קיבל תמורה כלשהי מהגוף המזמין למעט החזר הוצאות ממשי. ההוצאות ששולמו ישירות ע"י הגופים השונים ונתניהו לא קיבל לידיו ולא גם שקל אחד".

בנוגע למימון נסיעותיה של רעייתו בהיקף של יותר מ-50 אלף דולר על ידי גורמים חיצוניים:

"מקובל בעולם ובישראל שרעיית ראש ממשלה לשעבר מתלווה אליו להרצאות שהן חלק ממסע ההסברה של מדינת ישראל, ומעמד מיוחד זה של ראש ממשלה לשעבר מצוין ע"י גורמים דיפלומטיים ומדיניים ברחבי העולם. הזמנת מרצים עם בנות זוגן על חשבון המזמין היא נוהג מקובל, והוא מקבל משנה תוקף כאשר מדובר ברעיית ראש ממשלה לשעבר". 

תגובת יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר 

"חוק מבקר המדינה קובע כי היועמ"ש מחויב בדיווח בתוך 6 חודשים ליו"ר הועדה לביקורת המדינה על החלטתו האם לפתוח בחקירה פלילית או שהחומר חוזר למבקר המדינה. בעקבות כך פניתי ליועמ"ש הנוכחי בדרישה לקבל דיווח לגביי החלטתו על חקירה פלילית בפרשת ביבטורס. אני יכולה להודיע שאמש התבשרתי על-ידי לשכת היועמ"ש כי בזמן הקרוב והמיידי אקבל עדכון על-ידי המשנה לפרקליט המדינה האמון על התחום הפלילי. 

 

"אני סמוכה ובטוחה שהיועמ"ש יעשה את עבודתו במהרה ובצורה עניינית. לאזרחי ישראל מגיע לדעת שראש הממשלה חף מכל התנהלות פלילית. אזרחי ישראל חייבים לדעת שהגורמים האמונים על שלטון החוק עושים את עבודתם ללא משוא-פנים, מקפידים על החוק בחרדת קודש ונותנים דין וחשבון לציבור. במקרה שתתקבל החלטה שאין כאן היבט פלילי, אדרוש ממבקר המדינה לפרסם לציבור את כל החלקים שלא נכנסנו לדוח שיפורסם היום.

"אני רוצה להדגיש - אין כאן עניין פרסונלי. יש כאן נושא עקרוני וערכי בעל עניין ציבורי חשוב -  כולם שווים בפני החוק, גם אם מדובר בראש ממשלת ישראל". 

 

דוח מבקר המדינה
 דוח מבקר המדינה

דוח מבקר המדינה
 דוח מבקר המדינה

עיקרי הדברים

1. בתקופת כהונתו של נתניהו כשר האוצר (מארס 2003 עד אוגוסט 2005), כעשרה גופים - ממשלות זרות, הבונדס, גופים ציבוריים, אנשי עסקים ואנשים פרטיים - מימנו נסיעות לחו"ל בתפקיד או את הוצאות הטיסה או השהייה בחו"ל של נתניהו, רעייתו וילדיו. נתניהו טען כי מבחינתו אין מדובר במימון פרטי או של אנשי עסקים, אלא במימון של הארגון המזמין. הארגון המזמין אחראי למימון גם אם בפועל התשלום נעשה בידי גורם אחר. נתניהו טען כי לא ידע מי שילם בפועל.

2. בתקופת כהונתו כשר האוצר טס נתניהו 15 טיסות לחו"ל שעליהן דווח למזכירות הממשלה כנסיעות בתפקיד. רק 7 מהן היו במימון משרד האוצר, והיתר - יותר ממחצית הנסיעות בתפקיד - מומנו בידי גורם חיצוני: 1.5 טיסות (הכוונה לטיסה שמומנה רק בחלקה ולא בשלמותה) היו במימון ממשלה זרה, 2 טיסות היו במימון ארגונים יהודיים, 3.5 טיסות במימון הבונדס (מספר זה אינו כולל נסיעות שבהן מימון הבונדס רק את הוצאות השהייה) וטיסה אחת במימון ארגון בינלאומי אחר.

3. בביקורת עלה כי נסיעות לחו"ל בתפקיד של נתניהו מומנו על-ידי גורמים חיצוניים, ובהם ממשלות של מדינות אחרות, הבונדס, גופים ציבוריים, אנשי עסקים ואנשים פרטיים בעלי קשרים שונים לשר האוצר דאז או למשק הישראלי. מימון זה נעשה ללא בחינה משפטית של האפשרות שהוא מעמיד את נתניהו בניגוד עניינים בינו לבין הגורם הממן או שהוא בגדר מתנה אסורה לפי חוק המתנות. יצוין כי כך נהגו גם שרים אחרים באותה תקופה.

4. למרבית נסיעותיו של נתניהו בתפקיד התלוותה רעייתו. חלק מנסיעתויה מומנו על ידי גורם חיצוני, בחלק מן המקרים הגורם החיצוני שמימן את נסיעתה של רעיית השכר היה אחר מזה שמימן את נסיעת השר, ולא היה לו קשר לנסיעה. במקרה מסוים התלווה בנו של נתניהו לנסיעה, והוצאותיו מומנו במימון חיצוני. גם מימונים אלה נעשו ללא בחינה משפטית של האפשרות שהמימון הוא בגדר מתנה אסורה לשר או שהוא מעמיד אותו בניגוד עניינים.

5. הביקורת העלתה כי נסיעותיו של נתניהו ובני משפחתו במימון גורמים חיצוניים בתקופת היותו שר האוצר חרגו מהכללים החלים בנושא, והדבר עלול ליצור מראית עין של קבלת טובות הנאה או של ניגוד עניינים. יצוין כי בכל אותם מקרים, בדומה לשרים אחרים באותה תקופה, לא פנה מר נתניהו לוועדת המתנות או לוועדה למתן היתרים כדי שתבחן אם יש בקבלת המימון החיצוני משום קבלת טובת הנאה או מתנה אסורה.

וינשטיין גלגל את הכדור למנדלבליט, והמשטרה חידשה את בדיקת פרשת נסיעות נתניהו

יועצי ראש הממשלה בנימין נתניהו עשו בימים האחרונים מאמצים גדולים כדי לשכנע שבנסיעות נתניהו ובני משפחתו לחו"ל לאורך השנים לא נפל כל רבב או דופי והחומרים החדשים שמפרסם מבקר המדינה היום הם בסך הכול ספיח שולי לחומר שנבדק על ידי היועץ המשפטי הקודם , יהודה וינשטיין, שהורה על סגירת התיק. "אנו משוכנעים כי כך יהיה גם עם הספיח שהועבר אל היועמ"ש ב-2015. במשך שנים ארוכות סורקים את נתניהו ורעייתו במסרקות ברזל ולא מוצאים כלום כי אין כלום", נמסר מטעמו של נתניהו. "ההר הוליד עכבר". למרות זאת, המשטרה חידשה לאחרונה את בדיקת כלל הממצאים באשר לנסיעות נתניהו ומשפחתו לחו"ל. מבקר המדינה ביקש את חידוש הבדיקה כבר לפני כחצי שנה אך וינשטיין השתהה והכדור התגלגל לפתחו של היועמ"ש הנוכחי, אביחי מנדלבליט, שנחשב מקורב לנתניהו.

אחד הנושאים המרכזיים שנבדקים על ידי המשטרה הוא חשד לחוסר התאמה ולרישום כפול בין רישומי סוכנות הנסיעות איילה טורס לבין רישומי ארגון הבונדס בכל הנוגע למימון שהעניק הבונדס לנסיעות נתניהו ומשפחתו. החשד הוא למימון כפול של חלק מנסיעות נתניהו, שאיפשר לכאורה את מימון נסיעות בני משפחתו. הנושא השני המרכזי שנבדק הוא העמימות בנוגע להחזרת כספים לחברת אל-על בשל שימוש משפחת נתניהו בנקודות בונוס של המדינה שנוצלו לכאורה לנסיעות פרטיות. עם זאת, ייתכן שעל החשדות הללו חלה התיישנות שכן המעשים נעשו לפני יותר מ-10 שנים. נושא ההתיישנות נתון לפרשנות משפטית, שכן קיימת אפשרות שהתמשכות החקירה תאיין את ההתיישנות ותאפשר, אם החשדות יאומתו, את מיצוי הדין עם נתניהו.

לא מדובר בפעם הראשונה שבה ראש ממשלה בישראל חשוד במימון כפול ואסור של נסיעות לחו"ל. נזכיר שראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הואשם בפרשת "ראשונטורס" במימון כפול ומשולש של נסיעותיו לחו"ל. אולמרט זוכה מהאישומים בבית המשפט המחוזי בירושלים אך המדינה ערערה לביהמ"ש העליון.

בתוך כך, בימים אלה ממשיכה המשטרה לחקור חשד לביצוע מעשים פליליים של רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, וסמנכ"ל המבצעים במשרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף, בפרשת מעונות ראש הממשלה שעמדה במוקד בדיקת מבקר המדינה בדוח קודם. לפי החשד, הוצאות כספיות של משפחת נתניהו התגלגלו על חשבון הציבור בניגוד לדין.

מטעם מנדלבליט נמסר כי "החומרים של המבקר התקבלו, והם נבחנים".