מחיר למשתכן: ביקוש אפסי בבית שמש; הצלחה בחיפה

בבית שמש התקיימו מכרזים לבניית 4,268 יחידות דיור, כאשר רובן נותרו על המדף, ורק 509 יחידות דיור נרכשו ע"י קבלנים ■ במקביל, נסגר מכרז לבניית 161 יחידות דיור באשקלון, בשכונת אינפילים; ומכרז נוסף בחיפה, בשכונת קרית אליעזר, ל-405 יחידות דיור

יגאל אלון 6, בית שמש / צילום: דוד שוקרון
יגאל אלון 6, בית שמש / צילום: דוד שוקרון

תוצאות מכרזי מחיר למשתכן שנקבעו היום (ג') על ידי ועדת המכרזים של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מעידות על ביקוש אפסי מצד קבלנים בבית שמש לצד ביקוש קשיח בחיפה ואשקלון. נציין כי מדובר בפעם הראשונה מאז פורסמה התוכנית בה במועד אחד נסגרו מכרזים לכמות גדולה מאוד של יחידות דיור שעומדת על 4,834 יחידות דיור בבית שמש, חיפה ואשקלון.

בבית שמש מדובר בשלושה מכרזים שונים שנסגרו, מכרז לבניית 1,322 יחידות דיור ושטחי מסחר בשכונה ד'2 ברמת בית שמש, מכרז ל-2,074 ושטחי מסחר ברמת בית שמש בשכונה ה' ומכרז נוסף ל-872 יחידות דיור ומסחר בשכונת ד'1 ברמת בית שמש. בסך-הכול מדובר במכרזים לבניית 4,268 יחידות דיור כאשר רובן נותרו על המדף ורק 509 יחידות דיור נרכשו בפועל על ידי קבלנים.

במקביל, נסגרו גם שני מכרזים נוספים. מכרז לבניית 161 יחידות דיור באשקלון, בשכונת אינפילים, ומכרז נוסף בחיפה, בשכונת קרית אליעזר, ל-405 יחידות דיור. במכרזים אלה רכשו קבלנים ויזמים את כל המגרשים שיצאו במכרז.

נציין כי היקף יחידות הדיור בהם זכו קבלנים או יזמים בבית שמש עומד רק על כ-11% מתוך כלל יחידות הדיור שיצאו למכרז, ומדובר בכישלון של המכרז הגדול ביותר שפורסם עד כה ביישוב אחד. בירור עם גורמים שמכירים את המתחמים בבית שמש מעלה תמונה על פיה מחירי המקסימום שנקבעו במכרז כמו גם עלויות הפיתוח הפכו את המתחמים ללא כדאיים ללא מעט חברות שלא רוצות להסתפק ברווח נמוך. נציין שהמכרז המקורי פורסם עם מחיר פיתוח גבוה יותר, שעודכן כלפי מטה, ולא מן הנמנע שכעת לאחר כישלון המכרז, יעודכן המחיר שוב כלפי מטה.

 

במקביל, יש גם מי שמעדיף להמתין שהמכרזים יצאו לא במתכונת מחיר למשתכן כדי שיוכל למכור דירות במחיר גבוה יותר. הסיבה לכך היא שדירות 4 חדרים באזור נמכרות היום סביב 1.4 מיליון שקל ודירות מחיר למשתכן אמורות לעלות סביב 700-800 אלף שקל. עוד נציין כי הפיתוח במתחמים הללו עדיין בראשיתו, לעומת מתחמים אחרים ששווקו, וייתכן שמועד מסירה רחוק של המגרשים היה עוד גורם לביקוש האפסי.