המבקר: תחנות הרדיו האזוריות כבר לא ממש אזוריות

מבקר המדינה מונה שורת ליקויים - בהם העובדה שרבע מהתוכן משודר בסינדיקציה; הרשות השנייה לא מפקחת על התחנות במודל מסודר; ובעיות אתיות בשידורים

שידורי רדיו / / צלם: thinkstock
שידורי רדיו / / צלם: thinkstock

עד כמה תחנות הרדיו האזוריות עדיין אזוריות? את השאלה הזו שואל מבקר המדינה, יוסף שפירא, כמה פעמים בדוח שהכין סביב פעילות הפיקוח של הרשות השנייה על תחנות הרדיו האזוריות. השאלה הזו עולה בשל העובדה שרבע מהתוכן שמשודר ברדיו האזורי בין שש בבוקר לשש בערב מועבר על ידי שתי תחנות בלבד לסינדיקציה ליתר התחנות. השאלה מתחדדת לאור העובדה שהרשות השנייה אחראית לפיתוח מערך עידן פלוס ומעודדת תחנות רדיו אזוריות להצטרף אליו - מה שמעקר מתוכן את הלוקאליות שלהן. זאת, כשכוונת המחוקק כי ישודר "תוכן תרבותי ייחודי לכל אזור".

צוות משרד המבקר בדק את פעילות הפיקוח על התחנות בין מארס לאוגוסט 2015, ומצא שורה של ליקויים, חלקם עקרוניים, ובראשם העובדה שהרשות אינה מפקחת על התחנות לפי מדיניות סדורה. המבקר מצא כי מאז 2012 לא הכינה הנהלת הרשות תוכנית עבודה הכוללת משימות מפורטות, לוחות זמנים ומדדי תפוקה, אלא קבעה יעדים בלבד.

המועצה מבחינתה גם לא ביקשה תוכנית שכזו, אף שבשנת 2011 קבעה המועצה שיש לקיים דיון עקרוני במודל הפיקוח ובמדיניות האסדרה בתחום הרדיו האזורי. "הלכה למעשה", נכתב בדוח, "תחום הרדיו פועל בלי שנקבעו מודל הפיקוח הרצוי ומדיניות האסדרה וללא תוכנית עבודה מפורטת".

בנוסף, בשנת 2015, אף שהתחנות הגישו מבעוד מועד את לוח השידורים שלהן, הרשות השנייה אישרה אותם רק חודשים לאחר מכן ולמעשה התחנות שידרו לוח שידורים שלא נבחן ואושר על ידה כנדרש לפי החוק.

שלל בעיות אתיות

נושא אחר שהושם עליו דגש הוא הגשת תוכניות אישיות של מנהלים ובעלי עניין בתחנות הרדיו. כבר ביוני 2010 פנה מבקר הפנים בעניין זה לסמנכ"לית הרדיו וליועץ המשפטי בבקשה לברר אם על פי החוק או כללי המועצה אין מניעה שיו"ר תחנת רדיו יגיש בה תוכנית ריאיונות עם פוליטיקאים, שאלה הקשורה באתיקה בשידורים. זאת, כשהכוונה היא ככל הנראה ליו"ר רדיוס, דוד בן בסט, המגיש את התוכנית "הנבחרים". בן בסט משמש גם כיו"ר תחנות הרדיו האזוריות ונחשב לדמות החזקה ברדיו האזורי.

רק שנה אחר כך הורתה ועדת הרדיו של המועצה להנהלה להגיב בנושא הזה על סמך חוות דעת משפטית ובדיקה בינלאומית. מבקר הפנים שב והזכיר את הנושא מדי שנה, אך נראה כי הנהלת הרשות התחמקה מלעסוק בתפוח האדמה הלוהט הזה וציינה כי אף שנעשתה בדיקה היא לא הביאה את הנושא לפני המועצה "מפאת עומס".

יתרה מזאת, הרשות הוסיפה כי "היועצת המשפטית הציגה את טיוטת חות הדעת המשפטית למנכ"ל הרשות דאז (מנשה סמירה - ל"א) לצורך הגשת המלצת ההנהלה למועצת הרשות, ולבקשתו האמורה היא לא הופצה". סמירה מבחינתו ציין כי לא קיבל חוות דעת מהלשכה המשפטית. עד עצם היום הזה לא הוגש מסמך מדיניות בנושא זה. "על מועצת הרשות לקבל לאלתר החלטה בעניין זה", כתב המבקר.

דוח הביקורת התייחס גם לתוכניתו של שדר 103FM, נתן זהבי. למרות שימועים שנערכו לשדר ולתחנה, כותב המבקר, טיפול בתלונות נגדו הוסרו מסדר יומה של המועצה ולא מוצו. "מאחר שמדובר בעשרות תלונות שהוגשו במהלך השנים, על הרשות לתת דעתה לעניין זה", נכתב. המבקר מעיר כי עד עתה לא השלימה הנהלת הרשות את מלאכת תיקון כללי האתיקה בשידורים שהחליטה לבצע. "הממצאים מצביעים על ליקויים במילוי תפקידה", נכתב.

נושא בעייתי אחר שמעלה המבקר הוא משדרי ההתרמה, ונדמה שיש פרצות ובעיות אתיות מהותיות בנושא. על פי הדוח, עשרות משדרי התרמה נערכו בתחנות הרדיו האזוריות בשנים 2014-2015 - מרביתם לשתי עמותות בלבד. ל-26 מהמוסדות הציבוריים עבורם שודרו משדרי ההתרמה לא היה אישור ניהול תקין מאת רשם העמותות, והרשות לא דורשת פירוט על הכסף המתקבל מהמוסד ולא על הרווחים שמגיעים מהציבור.

"הרשות לא ערכה אומדן של עלויות יום ההתרמה, ולכן לא היה בידיה קנה מידה להערכת סבירותו של הסכום שעליו דיווחה תחנה מסוימת", נכתב. למעשה, עד מועד סיום הביקורת לא דנה ועדת הביקורת של המועצה בדוח שהכין מבקר הפנים של הרשות כבר ביולי 2013 בנושא התרמות בתחנות הרדיו.

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "הנהלת הרשות השנייה מגבשת בימים אלה את השינויים הנדרשים בהקשר לסוגיות שהועלו בדוח המבקר, לרבות לעניין מודל הפיקוח הרצוי על התחנות. מדובר בתהליכי רוחב המצריכים חשיבה והעמקה, אשר עם סיומם יובאו בפני ועדת הרדיו ומועצת הרשות. בכלל כך, הרשות מעמיקה את בדיקותיה לעניין הסדרת האתיקה ולעניין ימי ההתרמה הנערכים בתחנות הרדיו, ובתום הבדיקה תחליט האם יש צורך בשינויים בעניין זה".